Pénzcentrum • 2009. március 23. 11:45
A korábbi évek hagyományait követve, a Magyar Turizmus Zrt. 2009-ben is meghirdette a Torkos Csütörtök akciót. A hamvazószerdát követő napon - idén február 26-án - megrendezett eseményhez évről-évre több vendéglátóhely csatlakozik. 2009-ben országszerte közel 1300 étteremben torkoskodtak a vendégek, amelyek ezen a napon 50%-os kedvezményt adtak a végszámla összegéből.
A vendégektől és a csatlakozott szolgáltatóktól érkezett visszajelzések alapján elmondható, hogy az akció nem csupán a vendégek körében egyre népszerűbb, de az étteremtulajdonosok is fontosnak tartják az akció promóciós értékét. Az akció kapcsolódik a 2009-ben meghirdetett Kulturális Turizmus Éve tematikus évhez, amelynek során a Magyar Turizmus Zrt. a kommunikációt öt téma - bor és gasztronómia; élő hagyományok; fesztiválok, kulturális rendezvények; XXI. századi kultúra, kortárs művészet és városlátogatás - köré rendezi.
100-ból 75 résztvevő étterem vidéki volt
A válaszadó éttermek egynegyede Budapesten, több mint fele vidéki városokban, 19%-uk pedig egyéb településen várta a vendégeket. A korábbi két évhez hasonlóan, 2009-ben is tízből négy étterem elsőként csatlakozott az akcióhoz. A kérdőívet kitöltő éttermek 40%-a már 2006-ban is, 64%-a 2007-ben is kapcsolódott a Torkos Csütörtökhöz, minden 100-ból 93-an pedig tavaly is kínáltak 50%-os kedvezményt ezen a napon.
Átlagosan 177 torkoskodót fogadtak az éttermek, tízből kilencen előzetesen bejelentkeztek. Összesen 230 ezren torkoskodtak.
A korábbi évek sikereit és a széleskörű promóciót jelzi, hogy a vendégek többsége - 2009-ben 83%-a - az étterembe érkezéskor már tudott az akcióról. Egy étterem átlagosan 177 főt látott vendégül Torkos Csütörtökön, február 26-án összesen 230 ezren torkoskodtak. Az éttermek munkáját is könnyíti, hogy a vendégek csaknem kilenctizede előzetesen asztalt is foglalt.
Jóval kedvezőbb forgalom és bevételek
Az étteremtulajdonosok többsége kedvező forgalmi adatokról és a vendégek pozitív visszajelzéseiről számolt be. A korábbi évekhez hasonlóan, minden 100 étteremből 80 jóval kedvezőbb, további 17 kedvezőbb vendégforgalomról adott számot, mint ahogy ez egy átlagos február végi napon várható.
A realizált bevételek tekintetében - a nyújtott kedvezmények ellenére - is pozitívan nyilatkoztak: az éttermek 49%-a számára a bevételek jóval kedvezőbben, további 40%-a számára kedvezőbben alakultak 2009. február 26-án (a budapesti szolgáltatók esetében ezek az arányok rendre 37% és 46%). Teltház miatt az éttermek 72%-ának kellett visszautasítania vendégeket Torkos Csütörtökön.
Elégedett vendégek, az akció az étterembe nem járókat is megmozgatta
Az éttermek által tolmácsolt fogyasztói visszajelzések döntően pozitívak voltak. A vendégek jó kezdeményezésnek tartják a Torkos Csütörtököt, és - bár ez egy naphoz kötődik - szívesen vennének igénybe hasonló kedvezményeket az év más napjain is. Az ételek és italok mellett a kiszolgálással is általában elégedettek voltak a vendégek, és igen pozitívan értékelték az éttermek egyéb szolgáltatásait, mint az élőzenét.
Abban széles skálán mozognak a vélemények, hogy milyen arányban lesznek a jövőben visszatérő, netalán törzsvendégei egy-egy étteremnek a "torkoskodók". Bár az akció az étterembe nem járó célcsoportokat is megmozgatja, illetve - más alkalmakkor nem fogyasztott - ételkülönlegességek kipróbálására ösztönzi, számos étterem jelezte, hogy sok visszatérő vendégre számít a Torkos Csütörtököt követően is.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A Torkos Csütörtököt követő napokban "csak" az éttermek egyharmada szerint növekedett a forgalmuk, a válaszadók 72%-a szerint azonban az akcióban részt vevő vendégek hosszabb távon, a későbbiekben is betérnek majd hozzájuk.
Minden 100 étteremből 48-an saját csatornáikon is hirdették az akciót
A Magyar Turizmus Zrt. eredményesnek ítélt promóciója mellett a vendéglátók saját csatornáikon is kommunikálták az eseményt. A válaszadó éttermek fele (47,9%) önállóan is hirdette az akciót, ami leggyakrabban a saját honlapot, a helyi médiumokat (nyomtatott sajtó, TV), szórólapot, figyelemfelkeltő/megállító táblát, direct mail akciót és online hirdetést foglalt magában.
A kisebb nyereséget kompenzálja az akció reklámértéke, az éttermek szívesen csatlakoznak a jövőben is hasonló akcióhoz
Az éttermek a jövőben is szívesen csatlakoznának a Magyar Turizmus Zrt. marketingakcióihoz: minden 100 válaszadó étteremből 93 a jövőben is szívesen venne részt hasonló akcióban. A legtöbb étterem számára az ezen a napon realizált kisebb nyereséget kompenzálja az akció reklámértéke, az étterem megjelenése a különböző promóciós felületeken.
A következő Torkos Csütörtök időpontja 2010. február 18.
A Magyar Bormarketing Kht-vel együttműködésben a Magyar Turizmus Zrt. 2009. április 29-ére Borszerda akciót tervez, amelynek keretében a részt vevő éttermek kedvezményesen vagy ingyenesen biztosítanak borkóstolási lehetőséget. A szolgáltatók részéről aktív érdeklődés mutatkozik: a Torkos Csütörtök akcióban részt vett éttermek fele szívesen csatlakozna ehhez az akcióhoz is.
Az akció értékelését a csatlakozott éttermek körében végzett online kérdőíves felmérés segítségével végezte a Magyar Turizmus Zrt., amelyet 796 étterem töltött ki.