Pénzcentrum • 2009. március 4. 05:55
Ezentúl a pendrive-ra is szerzői jogdíjat kell fizetni, ugyanúgy, ahogyan a flash memóriakártyákra: április közepétől minden termék csomagolására is felkerül a CD-lemezekről már ismert hologramos matrica. A drágulás átlagos mértéke néhány száz forint lehet.
A változás érinti a beépített tárolóegységgel rendelkező video felvevő-lejátszó készülékek, beépített tárolóegységgel rendelkező DVD-írók, merevlemezes TV-k, set-top-boxok és műholdvevők készülékek területét is. Díjat kell fizetni az audio, illetve audiovizuális tartalom lejátszására alkalmas, hordozható multimédia eszközbe integrált tárolóegységek- azaz például a mobiltelefonok beépített memóriakártyái után is. A jogdíjak mértékét itt találja.
Szinger András, az Artisjus főigazgatója szerint nincs másról szó, mint hogy a technológia fejlődésével újabb-és újabb adathordozókról hallgatunk zenét, nézünk filmet. Már a nyolcvanas években is megfizettünk a magnókazetták jogdíját, aztán jött a videokazetta, a CD, a DVD- most pedig a pendrive és a memóriakártya van soron. A legutolsó felmérések szerint a felhasználók 35 százaléka zenét, 6 százalékuk pedig filmet tárol az USB- kulcsokon, a memóriakártyánál ez az arány 46 és 9 százalékos.
Az Artisjus Egyesület tevékenységének jogalapja a szerzői jogi törvény
(1999. évi LXXVI. tv., Szjt.), valamint a Nemzeti Kulturális Örökség
Minisztériumának az Artisjus Egyesületet a közös jogkezelő szervezetek nyilvántartásába történt bejegyzése.
A főigazgató a Pénzcentrumnak elmondta: négy kivétellel (Nagy-Britannia, Írország, Luxemburg, Málta) az összes EU- tagállamban fizetnek a vásárlók hasonló jogdíjat a különböző adathordozók után - igaz, nem mindenhol jelölik ezt hologramos matricával. Tehát ha külföldről hozunk be pendrive-ot, jó eséllyel akkor is benne van a termék árában a jogdíj, csak nem a magyar jogosultakat juttatjuk bevételhez. Ha valamely itthon forgalmazó kereskedő más országban már megfizette a díjat, az Artisjus igazolása alapján azt visszaigényelheti.
Szinger András szerint az átlagosan néhány száz forintos díjtételek ellen a legnagyobb forgalmazók sem tiltakoztak. A befizetett jogdíjak -csak úgy, mint az eddig matricázott termékeknél- pedig több szervezet között oszlanak el, és a vásárlók végső soron a művészeket (filmkészítőket, zenészeket, fotósokat) támogatják. Az így keletkezett bevétel tehát egyfajta kompenzáció azoknak, akiknek "bevételkiesést" okozunk azzal, hogy magáncélra másoljuk alkotásaikat. A várható bevétel mértékét a főigazgató sem tudta megítélni, mint mondta, az idei év számainak tükrében ítélhető majd meg a szabályozás hatékonysága.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
És hogy miért kell fizetniük azoknak, akik csak saját dokumentumaikat, fényképeiket tárolják az adathordozókon? Nos, a felmérések szerint csak saját fotók, adatok tárolására a felhasználók mindössze egyharmada alkalmazza az eszközöket, és a gyakorlatban ezt az egyharmadot képtelenség kiszűrni, csak a díjak mértékének meghatározásakor lehet figyelembe venni.
Szánthó Balázs, az egyik legnagyobb, műszaki cikkeket forgalmazó üzletlánc, a Media Markt koncepciómenedzsere a Pénzcentrumnak elmondta: néhány hete kaptak tájékoztatást a változásokról, amelyet tudomásul vettek.
A most készleten levő termékekre még ingyen kapják a matricákat, amelyeket április 15-ig kell felragasztani. Az ezután érkező termékeknél a beszállítók belekalkulálják a jogdíjat az árba, ám azt még nehéz megmondani, hogy ez megmutatkozik-e majd az árcédulán is. Elképzelhető az is, hogy egyes termékeknél növekszik a fogyasztói ár, másoknál pedig nem: ez nagyban függ a piac későbbi magatartásától.