Pajzs a résen: így készül a 4-es metró!

Pénzcentrum2009. január 31. 12:00

A budapesti 4-es metró északi alagútépítő pajzsa után, amely néhány hete érte el a Szent Gellért téri állomást, a következő napokban a déli pajzs is megérkezik.

Féltávnál a pajzsok: hamarosan befejeződik az alagútépítés Budán!

Az északi pajzs már "betört" az állomásba, egészen pontosan az állomás részeként épülő peronalagútba. A déli pajzs néhány napon szintén eléri az állomást, de a betörés előtt még megépítik az állomás és a peronalagutak belső falazatát. Erre elsősorban biztonsági szempontok miatt van szükség.

Ezzel a 4-es metró első, 7,5 kilométeres szakaszának az alagútjai 50%-os készültségűek lesznek, és lényegében befejeződik az alagútépítés a budai oldalon. A tervek szerint március közepétől már a Duna alatt dolgozhatnak a hatalmas gépmonstrumok. A folyó alatt várhatóan egy hónapig, 2009. április közepéig fog tartani a munka.

Szállítják az új metrókocsikat Budapestre

A Budapesti Közlekedési Vállalat az új 4-es vonalra és a már működő 2-es vonalra is közel ugyanolyan szerelvényeket vásárol. A vonatokat az ALSTOM gyártja. Január végétől egy héten keresztül szállítják Magyarországra a 2-es metró vonalára gyártott prototípus Metropolis szerelvény kocsijait.

Egy szerelvényt, azaz öt kocsit szállítanak Budapestre, hogy megkezdhessék a szerelvények tesztelését. Az Alstom Transport a 2-es metró vonalára 22 darab, egyenként öt kocsiból álló szerelvényt, a 4-es vonalra pedig 15 darab, egyenként négy kocsiból álló metrószerelvényt gyárt, összesen 215 millió euró értékben. A Metropolis szerelvényekből a világ 45 városban több mint 3000 kocsi van forgalomban, amelyek naponta több tízmillió utast szállítanak.

A szerelvények külseje és belső kialakítása mindig az adott város helyi igényeihez igazodik: a budapestiek a millenniumi földalatti, a kontinens első földalattijának küllemét idézik, természetesen XXI. századi műszaki színvonalon. Az utasok kényelmét többek között a beépített légkondicionáló, tájékozódását pedig a legmodernebb utas információs rendszer garantálja. A szerelvények egyterűek, azaz teljes hosszukban végigjárhatók. A 4-es vonalra kerülő vonatok tervek szerint teljesen automatikus működésűek lesznek, így akár vezető nélkül is közlekedhetnek majd.

Teljes akadálymentesítés a teljes vonalon

Budapest most épülő legújabb metróvonala minden szempontból a XXI. század elvárásainak megfelelően épül. Ez nemcsak a legmagasabb szintű műszaki és technológia követelmények kielégítését jelenti, hanem azt is, hogy a metró megfelel a társadalom által támasztott elvárásoknak is.

A 4-es metró minden állomása teljesen akadálymentesítve épül meg. A fogyatékkal élő emberek számára is sokkal könnyebbé, egyszerűbbé válik a metróhasználat. A mozgólépcsők mellett liftek is segítik majd a kerekesszékkel, babakocsival, nagy csomaggal utazók közlekedését. A liftek az utcaszintről és az aluljáró szintről indulva szállítják majd az utasokat a peronszintre. A felvonók minden állomáson folyamatosan üzemelni fognak.

A látássérültek közlekedését különleges, "tapintható és hangos" tájékoztató rendszerek segítik majd. Könnyebb lesz tájékozódni és közlekedni is. Ezek a rendszerek többek között megmutatják majd a mozgólépcsők haladási irányát illetve az érkező szerelvények ajtajának helyét is. A 4-es metró mindenki számára biztosítja majd a gyors, komfortos utazás lehetőségét. Az esetleges problémák azonnali megoldását térfigyelő rendszer fogja segíteni.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Környezettudatos beruházás

A 4-es metró nem csak színében lesz zöld. A metróberuházásról teljes joggal elmondható, hogy minőségében is "zöld" beruházás. Nemcsak azért, mert a megépülő vonal önmagában számos káros környezeti tényező (zaj, szmog, dugók) csökkenését hozza majd magával, hanem azért is, mert már most az építkezés szakaszában is rendkívüli figyelmet kap a környezetvédelem.

A Gellért téri hőforrások védelmében civil kezdeményezésre például megváltoztatták a metró eredeti nyomvonalát, hogy biztonságos távolságba kerüljön az alagút a termálvizektől. A hőforrásokat több tucat szonda és egy 300 méter mély figyelőkút is folyamatosan ellenőrzi. Az építkezés során a legmodernebb technológiával több tucat védet fát ültettek át a szakemberek, hogy az állomások építése közben ne kelljen azokat kivágni. A Rákóczi téri állomás egy része például, azért épül bányászati módszerrel a föld alól, hogy a felszínen lévő védett platánfákat megóvják a metróépítők.

A majdani szerelvények a legkorszerűbb technológia segítségével fogják hasznosítani a fékezés során egyébként kárba veszendő energiát, ezzel is csökkentve az energiafelhasználást, azaz áttételesen a környezeti terhelést. Sőt, a szakemberek megkezdték a metróban keletkező és eddig hulladéknak - energetikai veszteségnek - tekintett hő hasznosítási lehetőségeinek a vizsgálatát is.

Óriás üvegkupola a Tétényi úti állomás fölött

A 4-es metró egyik legkülönlegesebb állomása a budai oldalon a Tétényi úti megálló lesz, amellyel nemcsak tovább erősíti majd a terület központi jellegét, újabb kereskedelmi és szolgáltató létesítmények megjelenését eredményezve, de építészetileg is egyedi és valóban emberközpontú megoldást kínál.

Az állomásdoboz fölé egy hatalmas üvegkupolát építenek a szakemberek, a peronok természetes megvilágítást kapnak, így az utasok nappal, a föld alatt is természetes fényben közlekedhetnek. Az állomás egy park szélén található, a kerület legnagyobb lakótelepének központi részén. A megálló mintegy 15 méter mélyen épül meg, 6 mozgólépcső és 2 lift szállítja majd az utasokat.

Forrás: metro4.hu

Vissza a főoldalra!

Címkék: