Pénzcentrum • 2009. január 29. 05:38
Nem várható a közeljövőben drágulás a Tesco-áruházakban annak ellenére sem, hogy a forint árfolyama rekord mélységbe zuhant az euróval szemben. Az áruházláncnak több trükkje is van az árak féken tartására.
A Tesco nem hogy árat emelne, de cégcsoport szinten kívánja magát tartani a nemrég kezdődött akciójához, melynek keretében több száz termék árát az egy évvel korábbi szint alá nyomták le - mondta el Hackl Mónika a Tesco Globál Áruházak Zrt. kommunikációs vezetője. Az áruházlánc több okból is ki tudja küszöbölni a hirtelen mélybe zuhanó forintárfolyam negatív hatását az árakra. Egyrészt a frissáru és élelmiszerkészleteinek nagy részét Magyarországról szerzik be, így ezekre közvetlenül nincsenek hatással a nemzetközi devizapiaci események. (Áttételesen azonban nyilván igen, hiszen a hazai termelők is szereznek be a külföldi piacokon műtrágyát, gépet, berendezést, stb.)
Másrészt a Tesco hosszú távú szerződésekkel igyekszik kiküszöbölni az efféle negatív hatásokat. Bár a tartós fogyasztási cikkek - műszaki termékek, ruházat - nem Magyarországról származnak, az ezekről szóló szerződéseket legalább fél évre megkötötték és nem csak a magyar piac, hanem az egész régió nevében, így Csehország, Szlovákia és Lengyelország számára egyaránt.
Harmadrészt a méretéből adódóan jobb alkupozícióval rendelkeznek, mint a kisebb áruházak, üzletek, és ezt igyekeznek is érvényesíteni a tárgyalások során. Hosszú távon természetesen a Tesco sem tudja kiküszöbölni a piacra ható negatív hatásokat: mint amilyen a külföldi termékek drágulása a forint árfolyamának gyengülése miatt, vagy éppen az energiaárak emelkedése. De nem csak az euróárfolyam elszabadulásáról van szó, hanem a válság miatt a kereslet visszaeséséről is. A Tesco azonban épp azon igyekszik, hogy a nehéz helyzetben még alacsonyabb árakkal tudja becsábítani a vevőket a boltokba.