Pénzcentrum • 2009. január 22. 13:15
Az elmúlt egy évben jelentősen megnövekedett a rendszeresen internetezők száma. Az idősebb korosztály tagjai is egyre nagyobb számban képviseltetik magukat a felhasználók táborában, a hetente netezők és az online vásárlók egyharmada 40 év feletti. Az internet mint virtuális piactér egyre fontosabb szerepet tölt be a világhálón történő tájékozódás és tájékoztatás során - állapítja meg a GfK Hungária Internet Insight Reportja.
2008 végére 600 ezer fővel bővült az intenzív internet felhasználók tábora a 2007-es év végi adatokhoz képest. Jelenleg 4,2 millió honfitársunk rendelkezik internet hozzáféréssel, ebből 3,1 millióan legalább heti rendszerességgel, 2 millióan pedig naponta használják a világhálót.
A GfK Hungária 2007-ben indította útjára Internet Insight Report (IIR) kutatását azzal a céllal, hogy képet adjon az online társadalom internetezési szokásairól, attitűdjéről, különös tekintettel a világhálón történő vásárlásról, és az azt megelőző online tájékozódásáról.
A felmérés harmadik hullámának tavaly év végén közzétett eredményei szerint a hetente internetezők körében körülbelül azonos a nők és a férfiak aránya.
Azonban a világhálót naponta felkeresők közül az online vásárlók, a fizetősen letöltők, az online bankszámlát használók, vagy a nagyobb aktivitást igénylő alkalmazások (pl. fájlcsere, RSS hírgyűjtő) felhasználói, valamint az idegen nyelvű honlapok látogatói körében viszont még a férfiak találhatóak nagyobb számban.
A nők viszont a férfiaknál jobban kedvelik a közösségi oldalakat. Nem csupán az internet használatában különbözik a két nem, hanem a világhálóról való gondolkodásmódban is. A nők bizalmatlanabbak, jobban félnek az online csalóktól, a megbízhatatlan információktól és erősebb tartalmi kontrollt igényelnek.
Az interneten már a középkorúak és az idősebb korosztály is elérhető. A hetente netezők és az online vásárlók egyharmada 40 év feletti, az online biztosítást kötőknél arányuk még ennél is magasabb, 44 százalék.
A legnépszerűbb online tevékenységek az e-mailezés, híroldalak olvasása, és a közösségi oldalak látogatása. Ezeket a netezők több mint kétharmada használja heti rendszerességgel. Nagy népszerűségnek örvendenek a kép és videó-megosztó oldalak, a fórumok és az online csevegés. Bár blogokat csak az intenzív internet felhasználók egynegyede olvas heti rendszerességgel, az elmúlt másfél évben mért markáns növekedés a blogok online kommunikációban betöltött szerepének előretörését jelzi.
A hirdetők számára értékes közösség az internetes naplókat olvasók. Ők a legtöbb termék, szolgáltatás esetén nyitottabbak az online vásárlásra, illetve a fizetős letöltésre. Emellett kevésbé zavarják őket a különböző online hirdetési formák: pop-up ablakok, bannerek, reklám e-mailek.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Az online tájékoztatás megkerülhetetlenségét bizonyítja az is, hogy a vizsgált másfél évben megnövekedett a vásárlást megelőző online tájékozódás szerepe. Egyre többen tájékozódnak a neten a termékjellemzőkről, az üzletek nyitva tartásáról, de magas azok aránya is, akik az internet segítségével hasonlítják össze az árakat, ellenőrzik az árukészletet, vagy teszteket, vásárlói véleményeket olvasnak.
Ennek köszönhetően az internet hozzásegíti a fogyasztókat a számukra kedvező termék, üzlet vagy szolgáltatás kiválasztásához és egyfajta védettséget biztosít a visszaélésekkel szemben.
2,5 millióra tehető azoknak a felhasználóknak a száma, akik már legalább egyszer vásároltak az interneten, ők az intenzív netezők 80 százalékát teszik ki. A legnagyobb arányt az online rendelő, de utánvétellel fizető vásárlók alkotják. Bár növekszik a bankkártyával online fizetők száma is, arányuk még mindig csak az internetezők egynegyedét teszi ki.
A legnépszerűbb online rendelt termékek a könyv, a készétel, a CD/DVD, a ruházat és a kötelező gépjármű felelősség-biztosítás. A világhálón egyáltalán nem vásárló internetezők leginkább a biztonság és a garancia érvényesíthetőségének hiányával magyarázzák döntésüket. Véleményük szerint az online beszerzés megfoszt a valódi vásárlás élményétől.
A felmérés eredményei alapján 1,5 millió internetező rendelkezik online folyószámlával, akik közül 1,3 millió felhasználó végzett már online átutalást. A biztosítási termékek közül a kötelező gépjármű felelősség-biztosításokat és az utasbiztosításokat kötik meg jellemzően az interneten. Ezeknél a pénzügyi szolgáltatásoknál növekszik meg leginkább az online alkuszok szerepe. Az online kötelező gépjármű biztosítások nyolctizedét, míg az egyéb biztosítások felét online alkuszoknál kötik meg az ügyfelek.
A felmérést a GfK Hungária Piackutató Intézet végezte.