Pénzcentrum • 2009. január 19. 05:55
Válság ide, vagy oda, enni kell. Aki pedig lusta főzni, vagy egyszerűen csak nincs a konyhai pepecselésre ideje, rendel valamit, vagy hazafelé étteremben eszik. De változtat-e a megszokásainkon a borús gazdasági légkör?
A pénzügyi válság őszi komolyra fordulása óta foglalkoztatja a szakembereket a kérdés, mennyire változtatja meg szokásainkat a jóléti lehetőségek hirtelen beszűkülése. Mely területeken adunk alább az igényeinkből és mihez ragaszkodunk körömszakadtáig. Hol vannak azok a pontok életünkben, ahol faragni tudunk a költségeinkből.
Az egyik legérdekesebb kérdés persze, hogy hogyan viszonyulunk az alapvető kiadásainkhoz, mint amilyen a táplálkozás. Vajon elfordulunk a drágább éttermektől és olcsóbb táplálkozási formákat választunk? A statisztikai adatok ezt mutatják, maguk az érintettek viszont nem látnak összefüggést.
A Netpincér Magyarország legnagyobb házhoz szállító cégek szolgáltatásait összegyűjtő portálja. A cég - a vele kapcsolatban lévő vállalatok egyre bővülő körének is köszönhetően - tavaly 62 százalékos forgalomnövekedést regisztrált. A válságot azonban sem a vállalat, sem a partnerei nem érzik egyelőre magukon. Mint Perger Péter, a cég ügyvezetője fogalmazott: az étkezés naponta minimum kétszer életünk része, ezért szolgáltatásunkról az emberek láthatóan nem mondanak le. Igaz, akik inkább étterembe járnak, nem is pártolnak át nagy tömegekben.
A válságot ugyanis várhatóan nem azok fogják először megérezni, akik eddig is ki tudtak fizetni egy "hagyományos étteremben" egy 2 fős vacsorára 5-10 ezer forintot, nem ők fognak most a nehézségek miatt a rendelt pizzára és gyorsétteremre váltani. Akik rendszeresen járnak hagyományos étterembe, inkább a gyakoriságot fogják csökkenteni, de nem fogják alapjaiban megváltoztatni a szokásaikat - mondta Vadnai Ágnes, a McDonald's Magyarországi Étterem Hálózat Kft. kommunikációs managere. - Mindemellett azonban korai lenne még értékelni, hogy a válság hogyan hat majd a vásárlói döntésekre és fogyasztói szokásokra. A karácsony még nem mutatott változást, azóta pedig kevés idő telt el ahhoz, hogy következtetéseket fogalmazzunk meg.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A McDonald's egyébként tengeren innen és túl remekül teljesített az elmúlt időszakban. Bár az elmúlt évről számszerűen még nincsenek pontos adatok, az előzetes eredmények szerint a magyar cég mindenképpen jobban teljesített a terveinél. Vadnai szerint azonban ennek nincs köze ahhoz, hogy az étterembe járók inkább gyorsétterembe járnának. Inkább az látszik, hogy a visszajáró vendégek jönnek gyakrabban, illetve a modernizált éttermek és az olyan új szolgáltatások, mint a McReggeli, vagy a McCafé vonzanak új vendégeket. A hazai leány elméletét látszik igazolni a New York-i Daily News online szavazása is. A válaszadók 37 százaléka ugyanis kevesebbet jár gyorséttermekbe, mint eddig, 32 százalék pedig nagyjából ugyanannyit - mindössze 22 százalék érezte úgy, hogy a válság kirobbanása óta többet jár gyorsétterembe, mint korábban.
A Burger King sem érzékelte eddig a gazdasági változást, az éttermeket üzemeltető Fusion Befektetési Zrt. nagyjából 20 százalékos forgalomnövekedéssel számolt, amit el is ért. Sem a vásárolt termékek egy főre jutó összértékében, sem a termékek összetételében sem történt nagy eltolódás, hiszen a prémium termékek forgalma nagyjából azonos arányban nőtt az alacsonyabb áru termékekével. A gyorséttermek legforgalmasabb időszaka továbbra is a vacsoraidő, bár az ebéd időszakában is van egy rövid csúcsforgalom.