Megérett bennünk a gondolat, hogy saját honlapot szeretnénk. A szolgáltatók által nyújtott tárhelyek bőséges lehetőséget kínálnak álmaink megvalósítására. De milyen is aj jó honlap? Mire érdemes figyelni? Hogyan válasszunk céget? Megkérdeztük.
Megérett bennünk a gondolat, hogy saját honlapot szeretnénk. A szolgáltatók által nyújtott tárhelyek bőséges lehetőséget kínálnak álmaink megvalósítására. De milyen is a jó honlap? Mire érdemes figyelni? Hogyan válasszunk céget? Megkérdeztük.
Haász Gabriella a Freesoft Rt. on-line kereskedelmi üzletágának vezetője volt segítségünkre abban, hogy el tudjunk igazodni a programozó cégek által kínált megoldások útvesztőjében.
Elmondása szerint az első és legfontosabb lépés (persze azután, hogy eldöntöttük: lesz nekünk is honlapunk), hogy meghatározzuk mi a célunk a weboldallal. Egy egyszerű, általános információs felületet szeretnénk vagy valamilyen szolgáltatást akarunk kínálni a neten, esetleg egy webáruházat szeretnénk működtetni. Nem ritka az az igény sem, hogy egy szolgáltató cég valamilyen ügyfélszolgálatot szeretne működtetni honlapján. Természetesen, ahány igény annyi megoldás (és annyi ár, de erről majd később).
Miután kigondoltuk, hogy mi a célunk egy saját honlap létrehozásával akkor a programozó cég segítségével el tudjuk dönteni, hogy programozott adatbázis alapú - úgynevezett dinamikus - oldalra van szükségünk vagy egy statikus (HTML) weboldalra. Az első változatot leginkább olyan cégeknek ajánlott választani akik valamilyen szolgáltatást kínálnak (vagy árulnak valamit), tehát számukra fontos, hogy oldaluk minden percben aktuális információkat tartalmazzon. A statikus oldalak olyan cégeknek jelentenek megoldást, akik számára elsősorban csak a neten való jelenlét és a cégről való általános információk közlése a cél (cégtörténet, kapcsolat, elérhetőség).
A dinamikus oldal elkészítése természetesen többe kerül a cégek számára mintha a statikus oldalt választanák. De a kezdeti magasabb költségek megtérülnek a visszafogottabb fenntartási kiadások által. Ugyanis, egy statikus oldal állandó frissítése sokkal többe kerül mintha már eleve a megfelelő megoldást választottuk volna. Ráadásul egy honlap esetében a megtérülési idő is mindössze 2-3 év, ezután ugyanis nem árt ha alapjaiban átszerkesztjük az oldalunkat.
Az árakról Haász Gabriella elmondta, hogy igen széles palettán mozognak. A számla végösszege nagyban függ a vevő elképzeléseinek megvalósíthatóságától és a feladat összetettségétől. Több, a piacon jelen lévő, cég vállal teljes arculattervezést (céglogó, szlogen, megjelenés, stb.) és ad tanácsokat az internet adta lehetőségek minél jobb kihasználásához. A szolgáltatások árai nagy mértékben függnek a programozó cég méreteitől és piaci pozíciójától is.
Nagyobb céget akkor érdemes megbízni, ha a megrendelő nem igazán van tisztában az internet adta lehetőségekkel, míg a kissebb cégekhez akkor érdemes fordulnunk, ha már konkrét elképzeléseink vannak a leendő oldalunkkal kapcsolatban.
Még néhány jó tanács
Az első lépésben mindig a színeket és az alapvető dizájn-elemeket kell megterveznünk. Ebben is segítségünkre lehet az általunk kiválasztott cég vagy egy külön erre a feladatra szakosodott grafikai stúdió. Alapszabályként elég annyit megjegyeznünk, hogy tartsuk magunkat távol a harsány élénk színektől, a túl nagy logóktól, a bömbölő zenétől és természetesen felejtsük el a szinte már bezárhatatlannak tűnő újra és újra előugró ablakokat.
Miután túl vagyunk a nyitó lap megtervezésén jöhet a menürendszer és a navigáció kialakítása. Ebben az esetben is, csakúgy mint máskor, törekednünk kell az egyszerűségre és az átláthatóságra. A végeláthatatlan és szerteágazó menübe előbb-utóbb minden felhasználó elvész és elmegy az egész kedve a böngészéstől.
Nagyon fontos megjegyezni, hogy a honlap minőségét az is befolyásolja, hogy a felhasználónak mennyit kell kattintani ahhoz, hogy a kívánt terméket megrendelje, feliratkozzon hírlevélre, illetve regisztrálja magát az oldalon. A türelem ugyanis hamar köddé válik abban az esetben ha mindig hibaüzenetekbe ütközik vagy újabb és újabb felbukkanó ablakokkal találkozik a felhasználó.
A következő dolog amiről mindenképp szót kell ejtenünk, az betűk és szöveg típusa, mérete, terjedelme, stílusa. A túl sok, túl tömör szöveg túlterheli a felhasználót, frusztrációt okoz, éppen ezért tartózkodjunk a cégünk több oldalon át tartó bemutatásától. Előnyös, ha a hosszabb szöveget rövidebb bekezdésekre, a kevesebb olvasót érintő részleteket pedig az "alapszövegből" linkekkel elérhető oldalakra tördeljük. Tartózkodjunk a túl merev és bürokratikus stílustól, csakúgy mint a túl laza vagy lekezelő fogalmazástól. Mindenképpen érdemes átfuttatni a szöveget egy helyesírás-ellenőrző programon.
Felejtsük el az „egzotikus” betűtípusokat, az olvasók csak olyan fontokat látnak, amelyek telepítve vannak a gépükön. A következő típusokat minden gép ismeri: Arial, Comic Sans, Courier News, Times New Roman, Georgia, Trebuchet, Verdena. Az utóbbi hármat kifejezetten képernyős használatra tervezték. Ha másfajta betűket használunk, a felhasználó gépe a hozzá legközelebb álló betűkészlettel fogja az oldalt elolvasni - gyakran katasztrofális eredménnyel.
Fontos, hogy teszteljük a honlapunkat minél több böngésző alatt, mert hiába tökéletes az egyiken, ha egy másik programon nem ugyanazt (vagy semmilyen) képet kapjuk issza. Mindenképpen szükséges van az adatvédelmi elvek közzététele, ha valamilyen célból - hírlevél, letölthető dokumentumok, megrendelés - e-mail címeket gyűjtünk.
Az utolsó, de egyben a legfontosabb tanács, hogy a honlapunk mindig legyen aktuális. Nincs annál bosszantóbb, mint mikor egy nagy dirrel-dúrral bevezetett honlapot magára hagynak a tulajdonosok és a rajta található információk (általában elég hamar) elavulnak és érvényüket vesztik.