Új gigamulti tarolná le Magyarországot: már itt is vannak, nagyon komoly akciókkal indultak

Pénzcentrum2025. január 16. 17:26

Egyre több magyar influenszer tolja a Trendyolt, a globális e-kereskedelmi óriást, ami most már Magyarországon is erőteljesen hódít. De vajon mi áll a sikerük hátterében? Hogyan vált a török alapítású platform a régi egyik legnagyobb online piacterévé, és milyen kritikák érik működését? Cikkünkben bemutatjuk a Trendyol felemelkedését, a befektetői hátterét, működési modelljét, és azt is, hogy milyen kihívásokkal kell szembenéznie a globális e-kereskedelem egyre élesebb versenyében.

Az elmúlt hetekben szinte lehetetlen úgy görgetni a közösségi médiát, hogy ne futnánk bele a Trendyol nevébe. Rengeteg influencer promózza ugyanis a törökországi e-kereskedelmi óriást, amely látványosan igyekszik meghódítani a magyar piacot. A recept már ismert, láttuk korábban a Temunál, vagy még korábban a Sheintől. Most pedig úgy látszik, a Trendyol lesz a következő a sorban.

A Trendyol egy török székhelyű online piactér, amelyet 2010-ben alapítottak, és mára az egyik legnagyobb e-kereskedelmi szereplővé vált a régióban. A cég modellje részben hasonló az Amazonéhoz vagy éppen a hozzánk közelebb lévő eMAG, illetve a tavaly indult Allegróéhoz, nevezetesen, egyrészt saját termékeket forgalmaz, másrészt más kereskedőknek is lehetőséget nyújt arra, hogy termékeiket a platformon keresztül értékesítsék. A kínálata rendkívül széles, a divatcikkektől kezdve az elektronikai eszközökön át egészen a kozmetikumokig.

Ez a fajta diverzitás és a versenyképes árak tették népszerűvé Törökországban, és ennek köszönhetően mára már több európai országban is terjeszkedik, köztük Magyarországon. Igaz, ahogy egyelőre látszik, nálunk elsősorban leginkább a divatra lőnek, de kitudja, hol lesz a vége. Most viszont az látszik, hogy a magyar piacon való megjelenése nemcsak a vásárlók számára jelent újdonságot, hanem komoly kihívást is állít a helyi e-kereskedelmi szereplők elé. A cég üzleti modellje, amely ötvözi a gyors szállítást, az agresszív árpolitikát és a közösségi médiára épített marketinget, kifejezetten alkalmas arra, hogy gyorsan felhívja magára a figyelmet.

Amit pedig ezekben a hetekben látunk, az egy igen agresszív kampány, aminek középpontjában olyan influencerek állnak, akik népszerűségükkel és hitelességükkel igyekeznek a Trendyolt megismertetni a magyar közönséggel. Ezek az együttműködések különösen fontosak a Z generáció és a fiatalabb vásárlók körében, akik egyre inkább az online vásárlást részesítik előnyben. Nem véletlen, hogy a cég leginkább rájuk lő.

Mit érdemes tudni a Trendyolról?

A Trendyolt 2010-ben alapították Törökországban, és az évek során az ország egyik legismertebb e-kereskedelmi márkájává nőtte ki magát. Az alapító, Demet Mutlu, egy fiatal török vállalkozó nő, aki a Harvard Business Schoolt otthagyva alapította meg a platformot. Az indulás óta a Trendyol folyamatosan fejlődött, és mára az egyik legnagyobb és legdinamikusabban növekvő e-kereskedelmi platformként tartják számon Törökországban és a régióban.

A vállalat növekedését jelentős befektetők is segítették. Az áttörést 2018-ban érte el, amikor a kínai e-kereskedelmi óriás, az Alibaba jelentős tulajdonrészt vásárolt a Trendyolba. Jelenleg egyébként a vállalatot 86,5 százalékban tulajdonolják, Demet Mutlunak a része 6,96 százalékos. Érdemes megemlíteni, hogy az Alibaba befektetése nemcsak anyagi forrást, hanem technológiai és logisztikai szakértelmet is hozott a Trendyol számára, ami lehetővé tette, hogy a cég modern infrastruktúrát és széleskörű szállítási hálózatot építsen ki. Ennek köszönhetően a Trendyol nemcsak Törökországban, hanem a nemzetközi piacokon is egyre erősebbé vált, beleértve Európát is.

Mitől különleges a Trendyol?

Kiterjedt kínálat és versenyképes árak

A Trendyol egyaránt árul divatcikkeket, elektronikai eszközöket, háztartási termékeket és még sok mást (itthon egyelőre inkább divatárut). Ez a széles kínálat lehetővé teszi, hogy szinte minden vásárlói igényt kielégítsen, ráadásul gyakran jelentős akciókat kínál, amelyekkel erőteljesen versenyez más e-kereskedelmi platformokkal.

Gyors szállítás és lokalizált szolgáltatások

A Trendyol kiemelt figyelmet fordít a gyors és hatékony szállításra, amely különösen fontos a vásárlók számára. Törökországban például saját szállítási hálózattal rendelkezik, és egyes területeken akár aznapra is biztosítja a kiszállítást.

Digitális innovációk

Az Alibaba hátterének köszönhetően a Trendyol jelentős technológiai fejlesztéseket hajt végre. Az oldalon mesterséges intelligencia segíti a személyre szabott ajánlatokat, és egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a mobilalkalmazásra, amely a vásárlók túlnyomó többsége számára elsődleges hozzáférési pont.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Marketingstratégia és közösségi média jelenlét

A Trendyol erőteljesen épít a közösségi médiára és az influencerekre, akik szinte minden platformon promózzák a cég termékeit. Ez a fajta agresszív marketing különösen a fiatalabb generáció körében népszerűsíti a márkát, amely a vizuális tartalmakra és az egyszerű vásárlási folyamatra épít.

Aggályok a Trendyollal kapcsolatban

A fastfashion, ami a Trendyol egyik fő pillére, rendszeresen kerül a kritikusok célkeresztjébe a környezetre gyakorolt hatása miatt, akárcsak a hozzá hasonló boltok. A fast fashion lényege a gyors ciklusú termékgyártás, amely gyakran vezet felesleges készletek felhalmozódásához. Ez növeli a hulladéktermelést, ami különösen problémás egy olyan világban, ahol a textilhulladékok kezelése már így is kihívást jelent.

Ugyanígy problémás lehet egy ilyen cégre nézve a munkaügyi kérdések felmerülése. A gyors növekedés és az alacsony árak gyakran szoros összefüggésben állnak a munkakörülményekkel. Bár a Trendyol nyilvánosan nem került komolyabb botrányok középpontjába, az iparágra jellemző általános kritikák a cégre is hatással lehetnek. Felmerülhet például, hogy sok beszállító és gyártóüzem dolgozói számára a fizetések alig fedezik az alapvető megélhetési költségeket. Ráadásul az olcsó és gyors gyártás gyakran a dolgozók rovására megy, ami hosszú munkaidővel és rossz munkakörülményekkel párosul.

A fast fashion etikai kérdései

A gyorsdivatot gyakran kritizálják azért, mert az embereket folyamatos vásárlásra ösztönzi, ezzel tovább erősítve a fogyasztói társadalom negatív aspektusait. A Trendyol modellje is hozzájárulhat ehhez. Például az influencerek bevonása és az agresszív marketingkampányok fokozzák az impulzusvásárlást, ami gyakran felesleges fogyasztást eredményez. Ráadásul az alacsony árak gyakran azzal járnak, hogy a termékek minősége nem tartós, így gyorsabban cserélődnek, ami tovább növeli a környezeti terhelést.

Az ilyen vállalatok előretörése gondot okozhat a helyi piacoknak is. A nagy e-kereskedelmi platformok, mint a Trendyol, gyakran kerülnek kritikák kereszttüzébe a helyi vállalkozások rovására történő terjeszkedésük miatt. A nagy árverseny és a kedvezmények miatt a kisebb vállalkozások nem tudják tartani a tempót, ami hosszú távon a helyi piacok szűküléséhez vezethet. És nem elhanyagolható az sem, hogy az online piacterek adózási gyakorlatai sokszor nem egyértelműek (pláne ha adott országban székhellyel nem rendelkeznek), ami feszültségeket okozhat a helyi gazdaságban.

Látszódik az átrendeződés

A Trendyol előretörése jól mutatja, hogy a globális e-kereskedelmi verseny egyre élesebb. Az olyan platformok, mint a Temu, látványos kezdeti sikereik után mintha veszítettek volna lendületükből, és már kevésbé érzékelhetőek a korai időszakot jellemző agresszív kedvezmények. Eközben a piaci szereplők erőforrásokat csoportosítanak át, hogy megerősítsék pozícióikat. Erre példa a Zalando nemrégiben végrehajtott felvásárlása, amelynek során bekebelezték az About You-t – egy lépés, amely egyértelműen a kínai piacterek nyomása elleni védekezésként értelmezhető.

A kérdés az, hogy a Trendyol meddig képes fenntartani növekedését a piaci turbulenciák közepette. Vajon meg tudják őrizni helyi fókuszukat és versenyképes árstratégiájukat, miközben egyre több kihívással kell szembenézniük, például a fenntarthatóság, a minőségbiztosítás és a helyi piacok kiszolgálása terén? Egy biztos: a következő években a verseny tovább fokozódik, és a vásárlók egyre tudatosabb döntései is meghatározó szerepet játszanak majd az e-kereskedelem alakulásában.

Címkék:
vállalkozás, ruha, divat, ruhabolt, ruhagyártás, ruhaipar, divatipar,