Lehullt a lepel a Foodoráról, Woltról: ezért hozzák ki gyakran hidegen a kaját a futárok

G72024. november 6. 08:50

A Nemzetgazdasági Minisztérium rendkívüli fogyasztóvédelmi ellenőrzést indított az ételkiszállító cégekkel szemben, mert a szolgáltatás minőségére sok a panasz. A G7 cikke arra világít rá, hogy a minőség romlása összefügghet a kata eltörlésével.

Ahogy arról a Pénzcentrum is beszámolt, mivel emelkedett a panaszok száma az ételfutárokra, rendkívüli ellenőrzést rendelt el az NGM. Vizsgálják a kiszállított ételek minőségét (kihűlt, kifolyt), a becsült kiszállítási idő tartását, a szolgáltatási díjak rendszerét és a károsult fogyasztók kompenzációs lehetőségeit. A lap szerint az ellenőrzés egyrészt rávilágíthat arra, hogy a kata (kisvállalkozói átalányadó) módosítása és a vendégmunkások térnyerése hogyan alakította át ezt a piacot, de arra is, hogy a platformszolgáltatóknál (Foodora, Wolt) mennyire bonyolult meghatározni és érvényesíteni a fogyasztóvédelmi szempontokat.

A lap szerint az ételkiszállítás minősége három szereplőn - az éttermen, a futáron és a kettő közötti kapcsolatot biztosító platformcégen - csúszhat meg, csakhogy ezek jogilag egymástól teljesen különálló egységek. Az éttermekre nem jellemző, hogy kihűlve adják át a rendelést, de előfordul, hogy megcsúsznak a vállalt határidővel. A futárnál fordított a helyzet, ezer okból hibázhat útközben (beázik a táskája, nem elég gondosan szállít), de nála a késés kevésbé valószínű, mert anyagilag épp a rohanásban érdekelt - írják.

A platformcég technológiai szolgáltató, amely az étterem-futár-megrendelő kapcsolatot biztosítja, de ez annál nehezebb, minél kedvezőtlenebb a megrendelés-futár aránya. Ugyanakkor a platformcég és a futár nincs munkaadó-munkavállaló kapcsolatban, tehát az egymással szembeni teljesítések és elvárások, de főleg a számonkérések alapja csak a vállalkozói egymásrautaltság lehet, hogy a másik nélkül nem tudnak dolgozni.

Budapesten szinte állandóan kevés a futár a megrendelésekhez képest, de ezen nehéz javítani, mert nincs a felek között munkajogi kapcsolat, ezért nem lehet a kereslethez jobban hozzáigazítani a futárok munkaidejét.
Továbbra is nehézség, hogy rossz időben sok a megrendelés és kevés a futár (késhet a szállítás), jó időben viszont fordított a helyzet (csökkenhet a futár óránkénti jövedelme).

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A kata kivezetése sokat rontott a helyzeten

A kata-szabályok 2022. őszi módosítása alaposan csökkentette a futárok reálisan elérhető fajlagos (havi, napi vagy órára eső) jövedelmét, emiatt sokan abbahagyták a tevékenységet - írják. A megmaradók a korábbinál jóval többet dolgoznak és hajlamosabbak túlhajszolni magukat, míg az új belépők már az alacsonyabb jövedelmi szintre érkeztek – esetleg még rosszabb anyagi helyzetekből. Így sok a vendégmunkás, a másodállásként beálló futároknak pedig ez a tevékenység csak jövedelemkiegészítés, az ő elkötelezettségük lazább.

A lap szerint ez a sok hatás együtt okozza, hogy a korábbinál többször romlik a szolgáltatás minősége vagy hibáznak a szereplők, jobb szervezésre és szorosabb együttműködésre pedig a rendszer jellegéből adódóan erősen korlátozottak a lehetőségek.

Címkék:
adozas, vállalkozás, cég, kata, NGM, munka, futár, nemzetgazdasági minisztérium, wolt, futárcégek, platformmunka, futárok, foodora,