Lehullt a lepel a Foodoráról, Woltról: ezért hozzák ki gyakran hidegen a kaját a futárok

G72024. november 6. 08:50

A Nemzetgazdasági Minisztérium rendkívüli fogyasztóvédelmi ellenőrzést indított az ételkiszállító cégekkel szemben, mert a szolgáltatás minőségére sok a panasz. A G7 cikke arra világít rá, hogy a minőség romlása összefügghet a kata eltörlésével.

Ahogy arról a Pénzcentrum is beszámolt, mivel emelkedett a panaszok száma az ételfutárokra, rendkívüli ellenőrzést rendelt el az NGM. Vizsgálják a kiszállított ételek minőségét (kihűlt, kifolyt), a becsült kiszállítási idő tartását, a szolgáltatási díjak rendszerét és a károsult fogyasztók kompenzációs lehetőségeit. A lap szerint az ellenőrzés egyrészt rávilágíthat arra, hogy a kata (kisvállalkozói átalányadó) módosítása és a vendégmunkások térnyerése hogyan alakította át ezt a piacot, de arra is, hogy a platformszolgáltatóknál (Foodora, Wolt) mennyire bonyolult meghatározni és érvényesíteni a fogyasztóvédelmi szempontokat.

A lap szerint az ételkiszállítás minősége három szereplőn - az éttermen, a futáron és a kettő közötti kapcsolatot biztosító platformcégen - csúszhat meg, csakhogy ezek jogilag egymástól teljesen különálló egységek. Az éttermekre nem jellemző, hogy kihűlve adják át a rendelést, de előfordul, hogy megcsúsznak a vállalt határidővel. A futárnál fordított a helyzet, ezer okból hibázhat útközben (beázik a táskája, nem elég gondosan szállít), de nála a késés kevésbé valószínű, mert anyagilag épp a rohanásban érdekelt - írják.

A platformcég technológiai szolgáltató, amely az étterem-futár-megrendelő kapcsolatot biztosítja, de ez annál nehezebb, minél kedvezőtlenebb a megrendelés-futár aránya. Ugyanakkor a platformcég és a futár nincs munkaadó-munkavállaló kapcsolatban, tehát az egymással szembeni teljesítések és elvárások, de főleg a számonkérések alapja csak a vállalkozói egymásrautaltság lehet, hogy a másik nélkül nem tudnak dolgozni.

Budapesten szinte állandóan kevés a futár a megrendelésekhez képest, de ezen nehéz javítani, mert nincs a felek között munkajogi kapcsolat, ezért nem lehet a kereslethez jobban hozzáigazítani a futárok munkaidejét.
Továbbra is nehézség, hogy rossz időben sok a megrendelés és kevés a futár (késhet a szállítás), jó időben viszont fordított a helyzet (csökkenhet a futár óránkénti jövedelme).

JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

A kata kivezetése sokat rontott a helyzeten

A kata-szabályok 2022. őszi módosítása alaposan csökkentette a futárok reálisan elérhető fajlagos (havi, napi vagy órára eső) jövedelmét, emiatt sokan abbahagyták a tevékenységet - írják. A megmaradók a korábbinál jóval többet dolgoznak és hajlamosabbak túlhajszolni magukat, míg az új belépők már az alacsonyabb jövedelmi szintre érkeztek – esetleg még rosszabb anyagi helyzetekből. Így sok a vendégmunkás, a másodállásként beálló futároknak pedig ez a tevékenység csak jövedelemkiegészítés, az ő elkötelezettségük lazább.

A lap szerint ez a sok hatás együtt okozza, hogy a korábbinál többször romlik a szolgáltatás minősége vagy hibáznak a szereplők, jobb szervezésre és szorosabb együttműködésre pedig a rendszer jellegéből adódóan erősen korlátozottak a lehetőségek.

Címkék:
adozas, vállalkozás, cég, kata, NGM, munka, futár, nemzetgazdasági minisztérium, wolt, futárcégek, platformmunka, futárok, foodora,