Meszlényi Tamás • 2024. június 5. 10:01
Mind a két nagy magyarországi hamburgerező gyorsétteremlánc, a McDonald's és a Burger King is sikeres üzleti évet zártak 2023-ban. Az éttermeket üzemeltető cégek friss bevallásaiból kiderül, hogy mindkét láncnak jelentős mértékben emelkedett az árbevétele és az adózott eredménye is. A nagyobb, mintegy 6,2 milliárd forintos adózott eredménnyel a McDonald's büszkélkedhetett, de a versenytárs közel 4,6 milliárd forintos eredménye is szép teljesítménynek számít, főleg ha figyelembe vesszük, hogy a Burger King eredménye 2022-ben még csak 2,9 milliárd forint volt.
A McDonald’s és a Burger King is sikeres üzleti évet zártak 2023-ban – mindkét gyorsétteremlánc esetében jelentős mértékben nőtt a nettó árbevétel és az adózott eredmény is. A McDonald’s árbevétele 2022-ben még csak 73,6 milliárd forint volt, szemben a 2023-ban elért 91 milliárd forinttal, ami 23,7 százalékos emelkedést jelent egy év leforgása alatt. A Burger King arányaiban még ennél is sikeresebb volt – az étteremlánc 2022-es 40,4 milliárd forintos nettó árbevétele tavaly 56,2 milliárd forintra hízott, ami 39 százalékos emelkedést jelent.
Az adózott eredmények is szépen alakultak mindkét lánc esetében. A McDonald’s büszkélkedhetett a nagyobb eredménnyel – a 2022-es 5,6 milliárd forint után 2023-ban 6,2 milliárd forint volt az étteremlánc adózott eredménye, ami 10,8 százalékos emelkedést jelent. A Burger Kingnél még nagyobbat emelkedett az eredmény – az 2022-ben elért 2,9 milliárd forintról közel 4,6 milliárd forintra, ami 57,4 százalékos emelkedést jelent.
A munkavállalók létszáma is emelkedett
A bevallásokból az is kiderül, hogy a McDonald’s alkalmazottainak átlagos létszáma a 2022-es 2 671-ről 2 927-re emelkedett, ami 9,6 százalékos bővülést jelent egyetlen év alatt. A Burger Kingnél még nagyobb mértékben nőtt a munkavállalók létszáma – a láncnál 2022-en még csak 1 371 volt az átlagos létszám, szemben a 2023-as 1 539-cel (+12,3%).
A bővülő létszámmal együtt nőttek a bérköltségek is. A McDonald’s 2022-ben 13,2 milliárd forintot fordított a bérek kifizetésére, míg 2023-ban már 15,7 milliárd forintot (+19,1%). A Burger Kingnél ugyanezen időszak alatt 6,7 milliárd forintról 8,8 milliárd forintra nőttek a bérköltségek (+30%).
A fentiek alapján azt mondhatjuk, hogy a két gyorsétteremláncnál átlagosan az alábbi havi fizetéseket vihették haza az alkalmazottak:
- a McDonald’s esetében bruttó 448 075 forintot, ami 8,7 százalékos emelkedést jelent a 2022-es 412 402 forinthoz képest,
- a Burger King esetében bruttó 474 854 forintot, ami 15,8 százalékos emelkedést jelent a 2022-es 409 928 forinthoz viszonyítva.
A bérköltségek fizikai és szellemi alkalmazottak közötti eloszlásának arányára vonatkozó adatot találtunk a Burger King bevallásában. Eszerint az étteremláncnál 2023-ban 1 190 volt a fizikai és 349 a szellemi alkalmazottak létszáma (arányuk 77,3% - 22,7%). A bérköltségek közül 5,5 milliárd forint került kifizetésre az előbbiek és 3,2 milliárd forint az utóbbiak számára (arányuk 63% - 37%). Ezek alapján azt mondhatjuk, hogy 2023-ban a Burger Kingnél
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
- a fizikai alkalmazottak bruttó 387 124 forintot,
- míg a szellemi alkalmazottak bruttó 773 848 forintot vihettek haza havonta.
A McDonald’s bevallásából annyi derült ki, hogy 2023-ban átlagosan 2 384 volt a fizikai és 543 a szellemi alkalmazottak létszáma (81,4% - 18,6%).
Így változtak az árak az elmúlt években
A növekvő bevételeket természetesen az elmúlt években tapasztalható drasztikus áremelkedések is segítették, hiszen ezek az étteremláncokat is elérték. A Pénzcentrum korábban részletesen is megvizsgálta, hogyan alakultak az olyan népszerű termékek árai a legnagyobb hazai gyorsétteremhálózat kínálatában, mint a sajtburger, a hamburger, a Big Mac vagy nagy burgonya.
Te mit gondolsz a saját márkás termékekről?
A következő hetekben a Pénzcentrum és a Debreceni egyetem közös, nagymintás felmérést végez, hogy kiderüljön, hogyan vélekednek a hazai vásárlók az ún. kereskedelmi/saját márkás, illetve a gyártói márkás termékekről. Az alábbiakban arra szeretnénk megkérni, hogy töltsd ki a kérdőívet, ezzel segítve munkánkat. Köszönjük!