Biró Attila • 2024. június 1. 05:29
A 2023-as év komoly kihívások elé állította a magyarországi kiskereskedelmet, amelyet a kötelező akciók és brutális kiskereskedelmi különadók jellemeztek. Az árstopok megszüntetése ellenére ezek az intézkedések továbbra is nagy nyomást gyakoroltak a piacra. A legnagyobb botrány a Spar körül van jelenleg, ami két éve stabilan veszteséges, miközben a magyar tulajdonú cégek, mint a CBA és a Coop sikeres évet zártak. Az Auchan, bár nem növekedett jelentős mértékben, szintén pozitív eredményeket ért el, de nagyot ment 2023-ban a Penny is. Hozzá képest diszkontvetélytársa az Aldi viszont nem könyvelhetett el ilyen pozitív évet, a német lánc is csúnyán földbe állt, jókora veszteséggel zárva a 2023-as üzleti évet az adózott eredményeit illetően.
Igencsak változatos évet tudhat magáénak a kiskereskedelem Magyarországon 2023-ban. Hiszen bár az árstopokat augusztus 1-el kivezették, a kötelező akciók, illetve a brutális kiskereskedelmi különadók velünk maradt. Éppen ezért nem is csoda, hogy már a 2022-es évben is bőven láttunk veszteséggel működő cégeket, és bizony ez a tendencia idén is folytatódott.
Hovatovább az év egyik legnagyobb botránya éppen a Spar körül robbant ki, akörül a cég körül, ami a legnagyobb magyarországi üzlethálózattal rendelkezik, rendre bőven emeli értékesítésének nettó árbevételét, mégis most már tudjuk, hogy két éve stabilan veszteséges idehaza. Ugyanez azonban nem mondható el minden szereplőről. Sőt, a 2023-as év, főleg magyar tulajdonú cégek kapcsán még kifejezetten sikeresnek is mondható.
De mielőtt belecsapnánk az elmúlt üzleti év elemzésébe kiskereskedelmi oldalról gyorsan jegyezzük meg, hogy a hazai palettáról két óriás, a Lidl és a Tesco azért hiányzik, mert az ő üzleti évük nem januártól februárig tart, így a beszámolóikat is máskor készítik el. De így is lesz bőven dolgunk adatokkal, hiszen a 2023-as üzleti évre vonatkozóan kijöttek a Coop, a Reál, a CBA, az Aldi, a Penny, az Auchan és Spar beszámolói is.
Meglódultak a boltok bevételei
Vizsgálódásunk előterébe először a cégek nettó árbevételei kerültek. Itt már első látásra is óriási különbségek mutatkoznak meg a láncok között. A legtöbb és a legkevesebb árbevétel között nem kevesebb mint 88-szoros (!) különbség van. És az is nagyon látszik, hogy a külföldi láncok jóval magasabb nettó árbevételeket generálnak, mint a magyarok.
Így alakulhatott az, hogy míg a Spar Magyarország Kft. 881,5 milliárdos nettó árbevételt ért el, addig a CBA Kft. nem sok híján 10 milliárdosat. A tisztánlátás végett fontos megemlíteni, hogy a CBA Kft. ilyen téren a CBA Franchise hálózat Rendszergazdája, a bevallásaik ilyen téren tehát egyfajta lecsapódásai a majd 2 ezer boltjuk üzemeltetésének.
Nagyon közel vannak egymáshoz a diszkontok is, hiszen a diszkontversenyben a nettó árbevételek tekintetében az Aldi lenyomta a Pennyt, előbbi 490 milliárdos, utóbbin 488 milliárdos nettó árbevétellel zárta a 2023-as üzleti évét.
Érdekes látni azt is, hogy a Coopnak szinte pontosan kétszer akkora lett az értékesítésének nettó árbevétele, mint a Reál láncnak (51,6mrd vs. 25,6 mrd). Az igazságos azonban hozzátartozik, hogy bár a Coop duplázza a Reált nettó árbevételben, ehhez neki 4-szer annyi boltot kell üzemeltetnie összességében, hiszen míg Coopból országszerte közel 4000 darab található, addig Reálból alig több mint ezer.
Lévén, hogy a Tescónak még nem ismerjük a számait, a hipermarket kategóriából ezúttal egy versenyző, az Auchan képviselteti magát. Ez a vállalat is növelni tudta nettó árbevételét, viszont nem akkora nagyságban, mint a többiek. A 368,6 milliárdos adat tehát így is jócskán elmaradt még a Penny, illetve az Aldi számaitól is. Fontos persze itt is kiemelni, hogy Auchanból alig több mint 20 található idehaza, míg a másik két lánc az Aldi esetében több mint 100, a Penny estében több mint 200 bolttal operál, igaz az értékesítési elvük is más.
Valakik szárnyalnak, valakik nem
A nettó árbevétel nagyságán túl megvizsgáltuk a növekedés mértékét is. Ebben egyértelműen a Penny lett az első, egyedül ők voltak képesek több mint 20 százalékkal (!) növelni nettó árbevételüket 2022-2023 között. De azért nem sokkal maradt el tőlük a CBA és az Aldi sem. Előbbi 17,8, utóbbi 17,5 százalékkal növekedett.
Listánkon két bolt szerepel, amelyik nem érte el a 10 százalékos emelkedést, igaz, a lista utolsó helyezettje még az ötöt sem. A Reál üzletek bevételnövekedése 9,6, az Auchané viszont csupán 4,1 százalékos volt.
A magyar láncok lenyomják a multikat?
A nettó árbevételek nagysága azonban egy dolog, az viszont egészen más tészta, hogy a különböző költségek, adók, és miegymás levonása után végül mekkora pénz landol a különböző láncok tulajdonosaik zsebében. Amit pedig a 2023-as év után látunk, az igazából kiskereskedelmi vérengzés. Elől járóban annyit, a Spar, ami boltszámilag Magyarország legnagyobb láncának számít már második éve veszteséges, és egyre durvábban, miközben a Penny, de a CBA is pokoli módon kilőtt, utóbbi például 23-szor akkora adózás utáni eredményt realizálva 2023-ban, mint 2022-ben.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Az adatokból látjuk, hogy a Spar valósággal a földbe állt a 2023-as üzleti évében. Azt persze 2022 óta tudjuk, hogy gondok vannak a vállalatnál, ám az akkori brutális, 13 milliárd forintos veszteséget, most még 5 millióval meg tudták fejelni, ami 18 milliárdos veszteséget jelentett 2023-ban. Ugyancsak brutális zakót könyvelhetett el az Aldi, ami bár a bevételek alapján nagyot tudott nőni, mégis 9,5 milliárdos veszteséggel zárt, a 2022-es évi majd 6 milliárdos eredményéhez képest.
Ezzel a veszteséges láncok köre be is zárult, ugyanis az Auchan, bár bevételeit alig, az eredményességét azért tudta növelni, így a 2022-es 2 milliárdos veszteségről egy majd 600 milliós nyereségre tudott szert tenni. Ugyanígy növelte nyereségességét a Reál is, 960 millióról majd 1,5 milliárdra 2022-2023 között. És akkor következzen a legnagyobb növekvő, a CBA a 2022-es üzleti évében mindössze 98 millió forintos eredményt realizált, ehhez képest 2023-ban ez az összeg majd 2,3 milliárd forintra (!) rúgott. Ebből ráadásul valamivel több mint 1,4 milliárd forintot ki is fizetnek osztalékban.
Ugyancsak nagyot nőtt a Coop eredménye is, 1,5 milliárdról 2,7 milliárdra. Ám, aki a legjobban örülhetett ezek közül a láncok közül az a Penny volt. Nem elég hogy a nettó árbevétel-növekedési versenyt is megnyerték, ők lettek a legeredményesebb vállalat is. Az adózás utáni eredményük ugyanis a 2022-es mínusz 155 millióról, 2023-ra plusz 4,3 milliárd forintra ugrott, amit minden egyes forintig be is raktak eredménytartalékba.
A Penny tehát egyértelműen nagy nyertese a viszontagságos 2023-as gazdasági évnek, de ugyanígy nem panaszkodhatnak a magyar láncok sem.
Durvul a boltok harca
Összességében azt láthatjuk tehát, hogy a viszontagságos 2022-2023-as évek igencsak mély nyomot hagytak a legnagyobb magyarországi kiskereskedelmi láncokban. Viszont ki így, ki úgy viselte el ezt a megrázkódtatást. Igaz, a Lidl, illetve a Tesco legfrissebb adataira még várunk, az látszik, hogy a Penny mellett a magyar láncok is brillírozni tudnak, nagyot ment 2023-ban a CBA, de abszolút nyereséges maradt a Coop és a Reál is. Veszteségből nyereséget tudott csiholni az Auchan is, még akkor is, ha itt azért óriási számokról nem beszélhetünk.
Ezekhez a láncokhoz képest viszont az Aldi földbe állt 2023-ban, jókora, több mint 9 milliárdos veszteséget felhalmozva. De még ez is csak a fele annak, amit a Spar zuhanása produkált, a veszteség meg sem állt -18 milliárd forintig. Ezzel a Spar, Magyarország egyik legnagyobb foglalkoztatója immáron 2. éve durván veszteséges, és a kilátásai sem túl rózsásak. Legalábbis abból a szempontból semmiképp, amiről a bevezetőnkben már írtunk, nevezetesen hogy igencsak összeakadt a vállalat bajsza az állammal. Azzal a magyar állammal, akinek deklarált célja, hogy a magyar kiskereskedelem túlnyomó részt legyen magyar kézben.
Nem véletlen, hogy a botrány a Spar oldaláról éppen arról szólt, hogy az osztrák vezetőjük szerint magyar oldalról megpróbálták megszerezni az üzletláncot. Ezért a Sparnak intézkednie kellett, és jogilag átszervezte magyarországi működését. Emlékezetes, hogy Lázár János a Portfolio Építőipar 2024 konferenciáján először arról beszélt, felvetette a kormányban, hogy vegyék meg „szőröstül-bőröstül” a Spart. Az ügy most egyébként ott tart, hogy az igen borús hangvételű Spar éves eredményeit bemutató sajtóeseményen még április végén Heiszler Gabriella, a SPAR Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója az esetleges kivonulásról azt mondta, „erről nem én döntök, de a tulajdonossal való beszélgetések kapcsán azt mondhatom, hogy nem.”
Te mit gondolsz a saját márkás termékekről?
A következő hetekben a Pénzcentrum és a Debreceni egyetem közös, nagymintás felmérést végez, hogy kiderüljön, hogyan vélekednek a hazai vásárlók az ún. kereskedelmi/saját márkás, illetve a gyártói márkás termékekről. Az alábbiakban arra szeretnénk megkérni, hogy töltsd ki a kérdőívet, ezzel segítve munkánkat. Köszönjük!