Sok magyar kisvállalkozás ódzkodik ettől: pedig hasznukra válna, de ez a baj vele

Pénzcentrum2024. május 7. 21:03

Az eÁFA rendszert 2024 elején vezették be, de az elmúlt hónapok tapasztalati alapján eddig nem igazán használták a vállalkozások. A Niveus Consulting Group ügyfélkörében végzett nem reprezentatív felmérés alapján az derült ki, hogy az eÁFA rendszer sok esetben hibákkal küszködik és sok javítás vár még rá annak érdekében, hogy elterjedjen.

2024 februárjától az áfa bevallást három módon lehet beadni: a megszokott ÁNYK nyomtatványon kívül a webes eÁFA felületen, illetve a gép-gép (M2M) közötti kommunikációra képes szoftver használatán keresztül. Horváth Zsófia, a Niveus Consulting Group könyvelés és bérügyviteli üzletágvezetője szerint az eÁFA rendszer bevezetésének célja hasonlóan az eSZJA rendszerhez az volt, hogy a vállalkozások a NAV Online adatai alapján egy kész bevallással tegyék könnyebbé a bevallási kötelezettségüket. A szakértő úgy látja; ennek jelenleg korlátai vannak, például az, hogy cégspecifikusan más a ténylegesen levonható ÁFA, mint az adott időszakban kapott számlák ÁFA tartalma. Ezek rendbetételéhez viszont külön beállításokat kell elvégezni az online felületen.

Az eÁFA úgy működik, hogy miután a szükséges előkészületek megtörténtek, megjelenik a bevallástervezet, amely részletesen bemutatja a bevallás kulcsadatait és sorait, egy sokkal modernebb formában, mint amelyhez az ÁNYK program használata során hozzászokhattunk. A Niveus Consulting Group szerint a webes eÁFA felület különösen előnyös lehet a kisebb vállalkozások számára, melyek kizárólag belföldi ügyletekben vesznek részt. Azonban az eÁFA rendszer továbbra sem helyettesíti az A60-as EU-s összesítő nyilatkozatot. Tehát ezt külön be kell adni az ÁNYK felületen – hangsúlyozta Horváth Zsófia.

AZ eÁFA korlátai, hibái:

Az eÁFA korlátait tapasztalhatják a nagy bizonylatszámmal rendelkező cégek, az alanyi mentes vállalkozások, ahol figyelni kell a 12 millió Ft értékhatárra, és egyéb jellemző fizetendő ÁFÁ-kra és az is hátránya az új rendszernek, hogy ÁFA önellenőrzésre sincsen még lehetőség. Horváth Zsófia kiemelte, hogy a Niveus ügyfélkörében összegyűjtött tapasztalatok alapján az látszik, hogy:

  • A legtöbb vállalat már integrált rendszerben dolgozik, amely képes az ÁFA bevallásokat, annak kapcsolódó jelentéseit (A60, 08 FAD) kezelni, kitölteni egy „gombnyomásra”, továbbá a könyvelési rendszerek is biztosítják az automatikus kitöltési funkciót az ÁFA bevallás tekintetében. Így az eÁFA rendszer használata, a beállítások, az újdonság sokszor háttérbe szorítja azt az időbefektetést, amivel ezt a rendszert igazán felfedezhetnék az ügyfelek főleg, ha elégedettek a saját rendszerükkel.
  • Amennyiben egy vállalkozás rászánja magát a tesztelésre, szembesül a sok javítási problémával, ami eddig fel sem merült az integrált rendszer fent említett gördülékeny működése miatt, vagy azzal, hogy nem minden számla ÁFA tartalma levonható, vagy hogy mely számlák azok, amelyeket nem sikerült az ügyfeleinek feltölteni a NAV rendszerében, és ezért nem jelenik meg az eÁFA bevallásban.
  • A saját, meglévő rendszer jól működik, nincs oka váltani az eÁFA-ra, amely nem tudja ugyanazon funkciókat. Ilyenek a fordított adózás jelentése, hiányzó számlák, feltöltési hibák, áfa levonás jogszabályi tiltása.
Címkék:
vállalkozás, cég, kkv, áfa, áfacsökkentés, rendszer, vállalkozások, áfabevétel, áfatörvény, áfa magyarországon, eÁFA,