Nagy átalakulás élesedik a magyar munkahelyeken: ez várhat a dolgozókra 2024-ben

Pénzcentrum2024. január 4. 17:27

A fizetési ágazat lételeme a folyamatos fejlődés, 2024 pedig a változások évének ígérkezik. Az elmúlt évekhez képest várhatóan megkezdődik az eddig kizárólag helyi vállalkozások globális terjeszkedése, a korábban zárt körben használt és szabadalmaztatott technológiák nyílttá válása, a személyre szabottabb általános megoldások, valamint egyre nagyobb átjárhatóság a korábban egymástól elszigetelt hálózatok között. Ehhez jön még hozzá a mesterséges intelligencia miatti átalakulásokat és a fogyasztók utazási kedvének további bővülését, akkor már ki is rajzolódnak előttünk a fizetési folyamatokat 2024-ben meghatározó tényezők/trendek.

2024 lesz az az év, amikor a kis-és középvállalkozások, köztük a tartalomgyártók, az e-kereskedelmi, valamint a hagyományosabb, fizikai üzletekben működő vállalkozások közül sokan nemzetközi szintérre lépnek. Gyakorlatilag mérettől függetlenül, a vállalkozások tervei ma már bőven túlmutatnak közvetlen szomszédságukon, és a globális digitális gazdaság részesei akarnak lenni.

A kis- és középvállalkozások közül ötből csaknem négy (79%) jelölte meg a nemzetközi értékesítést növekedése fókuszaként, a fogyasztók pedig készen állnak erre a változásra, mintegy 72%-uk válaszolta, hogy szívesen vásárol más országok vállalkozásaitól.

A digitális fizetések átalakítják a kkv-k fizetési és fizetésfogadási lehetőségeit is, és így lehetővé teszik új célcsoportok elérését, biztonságos tranzakciók egyszerű lebonyolítását, a kiadások nyomonkövetését és figyelését, a biztonság és a hatékonyság növelését, valamint a minden korábbinál nagyobb növekedést. Pénzügyi tranzakciót fogadni még sosem volt ilyen könnyű, hiszen a fizetési innovációk lehetővé teszik, hogy valós időben, kényelmesen jussanak bevételeikhez egyéni és vállalati vásárlóiktól egyaránt. A fizetési megoldások, mint például a virtuális kártyák a kkv-kat felruházzák a szükséges cashflow, vásárlóerő és költségkezelési képességekkel.

A Visa várakozásai szerint 2024-ben a mikro- és kisvállalkozások kihasználják az egyre széleskörűbb digitalizáció előnyeit, amely egyszerre gyorsítja és védi a fizetéseket, és minden eddiginél könnyebbé teszi a földrajzi határokon túli terjeszkedést.

Átjárhatóbb rendszerek

A digitális fizetések kényelme és gyorsasága a belföldi és a határokon átnyúló pénzmozgást egyaránt átalakította. Azonban a hálózatok és fizetési módok robbanásszerű elterjedése – a pénzküldő alkalmazásoktól és mobiltárcáktól kezdve a blokkláncokig, valamint az örökölt infrastruktúráig –töredezett, nehézkes tapasztalatokat eredményezett. Ezek a fejlesztések gyakran csupán a saját, elszigetelt ökoszisztémájukon belül működnek.

Azonban ez kezd megváltozni, mert a fizetési szereplők mára előnyben részesítik a széles körű, könnyen átjárható megoldásokat. Hamarosan megtapasztalhatjuk a gördülékeny globális pénzforgalmat- ahol a különböző szolgáltatók közötti fizetés ugyanolyan zökkenőmentes lesz, mint bármely más szolgáltatás igénybevétele. Az akadályok lebontása számtalan előnnyel jár majd a végfelhasználók, a pénzügyi közvetítők és vállalati ügyfelek számára, beleértve a fintecheket és az alkalmazásszolgáltatókat is.

2024-ben a fizetési ökoszisztémában továbbra is folytatódik az együttműködés, ami nagyobb hozzáférhetőséget, rendszerek közötti kompatibilitást és átjárhatóságot eredményez. Várhatóan több olyan új technológia jelenik meg, amelyek segítik a fogyasztókat és a vállalkozásokat az összetettebb, határokon átnyúló pénzmozgásokat kezelni.

A nyílt infrastruktúra megoldja a nehéz fizetési problémákat és ezzel megkönnyíti a kereskedelmet

Manapság, fogyasztóként, ha egy technológiai megoldás nem megfelelő számunkra, akkor azt mellőzzük, mert tudjuk, valószínűleg létezik jobb, egyszerűbb, alkalmasabb opció. Ezek az elvárások ugyanúgy élnek a fizetési folyamatokkal kapcsolatban is.

2024-ben a fizetési technológiában jelentős elmozdulásra számítunk a modulárisabb, platform-semlegesebb infrastruktúra felé, ami lehetővé teszi a vállalkozások számára, hogy a fogyasztók elvárásainak megfelelőbb élményeket nyújtsanak.

Mit jelent ez a gyakorlatban? A vállalkozások képesek lesznek a számukra szükséges termékeket és szolgáltatásokat saját igényeik szerint használni. Hiányzik egy jó token megoldás? Adjon hozzá egyet a meglévő rendszereihez. Jobb omnichannel élményre van szüksége? Vezessen be egyet anélkül, hogy felforgatná a teljes fizetési megoldását. A hálózat-semleges fizetési szolgáltatások plug-and-play, azonnal használható megoldásokat hoznak létre a valóban összetett problémákra.

Nemcsak azt látjuk majd, hogy egyre több pénzforgalmi vállalat alakítja át infrastruktúráját ezekkel a nyílt eszközökkel, hanem egyre több vállalkozás profitál is majd ezekből az új lehetőségekből. Ennek eredményeként a kereskedelem világa könnyebben működtethetővé válik.

A fogyasztók személyre szabott megoldásokat várnak

A fogyasztók nem csak a fizetési infrastruktúra átalakítását várják el, de egyre személyre szabottabb élményre számítanak. Jelentős átalakulásra lesz szükség, hogy a bankok és a pénzügyi szolgáltatók ennek megfeleljenek.

JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Már elérhető szolgáltatások segítségével a pénzügyi szereplők képesek ezt biztosítani ügyfeleiknek anélkül, hogy „újra fel kellene találniuk a kereket”, azaz házon belül kellene új funkciókat és technológiát fejleszteniük – ezek az erőfeszítések költségesek és időigényesek lehetnek, és nem feltétlenül garantálják a sikert.

A digitális fizetések folyamatos terjedésével egyre sürgetőbbé válnak ezek a döntések - a bankok és a pénzügyi szolgáltatók mostani választásai valószínűleg még évek múlva is éreztetni fogják hatásukat üzletmenetükben.

A nehezen elérhető technológiai és mérnöki erőforrások miatt arra számítunk, hogy egyre több pénzintézet keresi majd a partneralapú megoldásokat vagy menedzselt szolgáltatásokat, ezekkel erősítve ügyfeleik bizalmát, valamint biztosítva vállalkozásuk növekedését.

A mesterséges intelligencia új lehetőségeket – és kihívásokat – hoz a fizetések szempontjából

Kicsivel több mint egy évvel a nagy nyelvi modellek (LLM-ek) megjelenése után, a csalás elleni küzdelem a generatív AI egyik legizgalmasabb jövőbeli alkalmazási lehetősége – különös tekintettel a hagyományos prediktív modellekhez képest a példátlan mennyiségű adat elemzésének és tanulásának lehetősége miatt. A mesterséges intelligencia következő generációja képes arra, hogy több területről származó információkat felhasználva új felismeréseket generáljon, segítve a csalások elleni eszközök betanítását, amelyek így megalapozottabban és pontosabban különböztetik meg a csalárd tranzakciókat a jogszerű vásárlásoktól.

A generatív AI a munkamódszereket is átalakítja, fejlesztve a termékeket, az adatstruktúrát, a modelleket, a műveleteket és az infrastruktúrát. A Visánál már most a kódolási hatékonyság 30%-os javulását tapasztaljuk, mivel az időigényes/ismétlődő feladatokat nagyon jól kezelik a generatív AI eszközök, így a programozók a nagy hozzáadottértékű kódok előállítására összpontosíthatnak.

A mesterséges intelligencia a fizetések terén is új kihívásokat jelent. A generatív AI-eszközök használatával a csalók valósághűbb adathalász átveréseket képesek alkotni, ami még nehezebbé teszi a fogyasztók számára az ilyen próbálkozások felismerését, hiszen ma már kevésbé jellemzőek az egykor árulkodó jellemzők, a helyesírási és nyelvtani hibák. Mindez további nehézséget jelent a vállalkozások és a fogyasztók számára is, akiknek alkalmazkodniuk kell ezekhez az új fenyegetésekhez.

Csak azért is utazunk

A világjárvány legnehezebb pillanatait magunk mögött hagyva az utazási kedv visszatért, és a lendület várhatóan a következő hónapokban is folytatódik. Mi okozza ezt a növekedést? A vágyakozás a kikapcsolódás és a stresszmentes nyaralás után a COVID okozta, évekig tartó kellemetlen időszak után.

A Visa 2023-as nemzetközi utazási szokásokat vizsgáló tanulmánya szerint az utazók több mint 70 százaléka tisztában van a nyaralás növekvő költségeivel, de ez a legtöbbjüket nem tántorítja el, mindössze 4 százalékuk gondolja azt, hogy visszavesz az utazási terveiből. Világszerte az utazók átlagosan két szabadidős utazást terveznek a következő 12 hónapban, a tehetős utazók pedig még ennél is többet.

De nem minden, a járvány időszakában kialakult utazási szokás elől menekülünk. A fogyasztók az utazásszervezés során továbbra is előnyben részesítik a rugalmasságot, illetve a biztonság és a tisztaság is egyértelmű prioritást élvez a szállásválasztás során.

A kisebb fizetendő tételektől eltekintve az utazók elsősorban a biztonságos, digitális és érintéses fizetési élményt választják. És bár a világjárók utazásuk során szívesen vennék figyelembe a környezetvédelmi szempontokat is, a Visa és az Oxford Economics által végzett kutatás1 szerint 40%-uk úgy érzi, hogy nem áll rendelkezésre elegendő információ a fenntartható utazási lehetőségekről, 36% pedig megkérdőjelezi a kapott információk hitelességét. Az olyan megoldások, mint a Visa és az Ecolytiq partnersége, ahol a fogyasztók láthatják a tranzakcióik alapján becsült szén-dioxid-kibocsátást, valamint a Travalyst, egy nemzetközi fenntartható utazást támogató kezdeményezés, amely következetesebb és átláthatóbb fenntarthatósági információkkal látja el a fogyasztókat a szálláshelyek és a repülés területén, segíthetnek megszüntetni az információhiányt.

Címkék:
vállalkozás, digitális, fizetés, visa, nemzetközi, fizetésemelés, utazók, fizetések, fogyasztók, mesterséges intelligencia, vállalkozások,