Pénzcentrum • 2023. december 10. 07:15
Rengeteg olyan ma ismert márka van, amelynek logóját, szlogenjét ezer közül is megismernénk, termékei összetéveszhetetlenek, a mindennapjaink szerves részei. Sok ilyen márkáról nem is gondolná az ember, milyen fantáziátlan, ma furcsán ható neve volt eredetileg, ahogy azt sem, mit jelent és honnan ered egy-egy híres márkanév. Mutatjuk a legérdekesebb márkanévváltozásokat, érdekes tényeket az ismert brandek kapcsán.
Pepsi, avagy a rossz emésztés
A nemzetközi sajtóban sok olvasó érdeklődését felkeltette, honnan ered a Pepsi márkanév, mely végül elért a magyar olvasókhoz is. Sokan nem tudták ugyanis, hogy a világ egyik legismertebb márkaneve, a Pepsi eredetileg a nem annyira csábító Brad’s Drink név alatt futott. 1898-ban nevezték át Pepsi-Colára, mely a latin eredetű dyspepsia szóból származik, ez pedig rossz emésztést jelent. Ekkor ugyanis a rossz emésztés elleni italként reklámozták, a Cola a márkanévben pedig a kólaízesítésre utalt. Nem a Pepsi azonban az egyedüli márkanév, mely időközben megváltozott, illetve amelynek eredeti jelentése ma már furcsán hathat.
SPAR és a spórolás
A SPAR márkanévben a magyar vásárlók közül sokan a német sparen igét vélik felfedezni, melynek jelentése 'megtakarít, (meg)spórol, kímél valamit, takarékoskodik valamivel', és olyan szavakban a töve is előfordul, mint a sparsam 'takarékos', vagy a Sparkasse 'takarékpénztár'. Ezt a jelenséget nevezik népi etimológiának (angolul false etymology, pseudoetymology, paraetymology vagy paretymology), az egy-egy szó eredetére adott közkeletű naiv, nem szaktudományos magyarázatokat. Erre a SPAR nevének eredetével kapcsolatos tévedésre erősít rá, hogy a termékek, üzletek felépítése is "németes" benyomást tesz a vásárlókra.
Miközben valójában a SPAR egy hollandiai székhelyű nemzetközi élelmiszer-üzletlánc. A vállalat holland jelmondata (Door Eendrachtig Samenwerken Profiteren Allen Regelmatig, vagyis a 'kölcsönös együttműködéssel mindenki nyer') szavainak kezdőbetűi a DE SPAR betűszót adják ki. Ez pedig azt jelenti magyarul: "a fenyő". Nem véletlen, hogy a SPAR logója egy fenyőfa. Tehát a márkanévnek nincs köze a német spórólás jelentésű szóhoz.
Érdekes névváltozások
Ahogy a Brad’s Drinkről sem mondaná meg ma már szinte senki, hogy az volt a Pepsi eredeti neve, úgy ma már nem tudnánk megmondani, mely termékekről vagy szolgáltatásokról ismert az egykori Blue Ribbon Sports, a Matchbox vagy a BackRub. Pedig a Nike, a Tinder vagy a Google ma világszerte ismert brandek.
A Google keresőmotort eredeti neve BackRub volt, vagyis 'hátmasszázs'. Szerencsére találtak egy olyan elnevezést, amely jobban passzol a márkához. A google szó valójában googol elgépeléséből származik, amelynek jelentése egy igen nagy számot jelöl: 10100, vagyis az 1-et 100 darab nulla követi. Ez arra utal, milyen rengeteg információt nyújthat a keresőmotor a felhasználóknak. Maga a márkanév hamar elterjedt a köznyelvben is, az internetes keresés szinonímájaként (googling), de nem csak az angolban. Magyarul is használjuk így (pl. ráguglizok), a BackRub márkanév feltehetően nem lett volna ilyen termékeny.
A másik mára világszerte jelenlévő és ismert techóriás, az Amazon sem ezen a néven kezdte. Eredetileg a magyarul is nagyon hasonló, angol abracadabra szóból eredő Cadabra volt a neve, ez azonban nem volt szerencsés választás, mivel túlságosan hasonlított a cadaver szóra, ami a hulla szinonímája, így a nevet Amazonra változtatták. A név nemcsak egy kalandos és titokzatos helyet jelöl, hanem a névsorrendben elrendezett listákon is előkelő helyet biztosít az Amazonnak.
A Tinder sem ezen a márkanéven kezdte, eredetileg Matchboxnak hívták. A név bár találó volt - hiszen már magyarul is match-nek nevezzük, amikor a randiappon két felhasználó kölcsönösen bejelöli egymást - és a gyufásdoboz ('matchbox') jelentés pedig a szerelem tüzére utalhatott volna. Azonban a márkanév túlságosan hasonlított a Match.com elnevezéséhez, ezért ejteni kellett. A Tinder pedig akárcsak a Google, mára köznévként is elterjedt, a tinderezés az randiappokon való időtöltés szinonímája lett.
Azt is nehéz elhinni, hogy a Nike ekkora vállalattá nőtte volna ki magát, ha az akkor még kis Blue Ribbon Sports cég nem dönt a névváltoztatás mellett. Elvileg nem sokon múlt, hogy az új név Dimension Six lett, de szerencsére végül a győzelem görög istennőjének nevét (Niké) vették kölcsön.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Ma már nehéz elhinni, hogy a Netflix eredetileg 1998-ban online DVD-tékaként kezdte, csak később eveztek át a streaming-piacra. 2010-re ez a szolgáltatás már olyan sikeres volt, hogy a DVD-kölcsönzés profitját is meghaladta. A cég ezt látva megpróbálta szolgáltatásait új alapokra helyezni, és különválasztani a streaming és a DVD-kölcsönzés szolgáltatását, és utóbbit átkeresztelték volna Qwikster névre. Ez azonban kiverte a biztosítékot a felhasználóknál, így maradt minden Netflix név alatt. A név egyébként egy szóösszetétel az internet rövidebb változata a Net szó és a filmek jelentésű flicks szó összevonása, csak x-szel a végén.
Az említett márkák ráadásul rengeteg más cég nevének jelnthettek inspirációt az évek során.
Manapság az is gyakran megesik, hogy már egy bejáratott márkanevet cserélnek le, szorítanak háttérbe. Gondoljunk csak arra, hogy a foodora egy rövid ideig foodpanda volt, előtte pedig sokáig NetPincér, viszont a tulajdonosváltással a brandet is lecserélték. Aztán nem olyan régen lett a Twitterből X, ami lehet, hogy az egyik legelhibázottabb névváltásként vonul majd be a történelemkönyvekbe - a felhasználók első reakció mindenesetre elég negatívak voltak. Kisebb port kavart csak, hogy a közelmúltban a Facebook cég és márkanév különvált, a techóriást Meta névre keresztelték, de a közösségi média felület neve maradt Facebook.
Furcsa összetételek
Rengeteg márkanév mögött már egyáltalán nem is sejthető, honnan jött a szó, amelynek nevét milliárdnyi termék viseli szerte a világon. Az Adidas márkanév például az alapító, Adolf Dassler nevéből ered. A keresztneve után a beceneve Adi volt, a vezetékneve kezdete pedig Das, ezt a két tagot vonták össze. A német Aldi neve is hasonló összetétel: az eleje az alapítók vezetéknevéből, az Albrechtből jön, a második tag pedig a Diskont rövidülése. A Fanta márkanév - akárcsak a korábban említett Pepsi - egyszerűen az eredeti kifejezés rövidülésével jött létre, ugyanis a német Fantasie szóból ered.
Van rengeteg példa arra is, hogy egy idegen nyelvű összetétel lesz a márkanév. A Samsung neve egy egyszerű szóösszetétel, a koreai 'három' jelentésű sam és a 'csillag' jelentésű sung szavakból. A LEGO a dán leg godt 'jót játszani' kifejezésből ered. Gyakori tehát, hogy a nemzetközi márkanév nem angol eredetű, még ha úgy is hangzik. A PEZ például - bár azt is gondolhatnánk, hogy betűszó - a német Pfeffermintz szóból jön, ami mentát jelent.
Még hosszasan lehetne sorolni az érdekes vagy furcsa összetételeket, melyek végül világhírű márkanévvé váltak. A vásárlókat pedig mindig érdekelni fogja, mi van az egyes nevek mögött, honnan erednek. Egyes márkák időről időre a figyelem középpontjába kerülnek, és megint felszínre kerülhet, milyen titkokat rejt a márkanév. Ezért is biztos, hogyha valaki céget, fontos a jól megválasztott márkanév - ki tudja, nem az a cég lesz-e a következő Nike, Google vagy Tinder.