Pénzcentrum • 2023. március 8. 21:01
Bár kifejezetten üdítő a magyar e-kereskedelem múlt évi teljesítménye a régiós eredményekhez képest, azonban továbbra is aggasztóan alacsony, mindössze 32 százalék az exportáló magyar e-kereskedők aránya – derül ki egy friss e-kereskedelmi kutatásból. A hazai webshopok könnyen a kisboltok sorsára juthatnak, ha nem veszik fel a versenyt a nemzetközi versenytársakkal.
Egy friss kutatásból derült ki, hogy a megkérdezett e-kereskedők kétharmada (65%) zárt jobb évet 2022-ben, mint egy évvel korábban. 21 százalék eredménye stagnált, 14 százalék zárt rosszabb évet tavaly.
„Bár a hivatalos statisztikákra még várni kell, az évközi adatok alapján az e-kereskedelmi forgalom kismértékű növekedése várható. Ez kifejezetten üdítő eredmény annak tükrében, hogy nem teljesített jól az e-kereskedelem a kelet- és közép-európai régióban. Még a rendre előttünk járó cseh és szlovák e-kereskedelmi piac teljesítménye is 8-10 százalékot csökkent tavaly a becslések alapján, igaz, a cseh piac esetében magasabb bázisról” – adott képet a régiós helyzetről Szabó László, a Growww Digital ügyvezető partnere.
Azonban továbbra is aggasztóan alacsony a magyar e-kereskedelmi export aránya. A kutatásban megkérdezett magyar e-kereskedők kétharmada (68%) nem értékesít külföldön. A válaszadók 42 százaléka pedig nem is tervezi. Egy országba exportál a vizsgált e-kereskedők 14 százaléka, 18 százalék pedig több országba értékesít.
Ha létezne e-külkereskedelmi mérleg, erősen negatív lenne. Bár jelentős számú magyar e-kereskedelmi vállalkozás lenne képes exportálni, a hazai cégek sokkal kevésbé exportorientáltak, mint a lengyel, cseh és szlovák versenytársaik, akik intenzíven bővítik piacaikat. Márpedig nemzetközi piacok nélkül a hazai e-kereskedők kis eséllyel tudják tartani a versenyt a több országot lefedő, egyre növekvő hatékonyságú és tőkeerejű külföldi versenytársakkal
– figyelmeztet Szabó László.
Vásárlóiélmény-deficit nehezíti az exportot
Amíg egy webshop nem nyújt nemzetközi színvonalú vásárlói élményt, addig védtelen lesz a nemzetközi versenytársakkal szemben, és nem tud hatékonyan exportálni sem. A visszatérő vevők biztosítják a növekedés és az export bázisát is
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
– mutat rá Stampf Attila, a Humanize Studio customer experience szakértője.
Bár a kutatásban részt vevő e-kereskedők válaszaiból az derül ki, hogy fontos számukra, hogy az új vevőkből visszatérő vásárlók váljanak, sok nehézség merül fel ennek megvalósításában. Az öt legnagyobb akadály: az átfogó vásárlói élmény kialakítása (36%), az ügyfélkapcsolat-kezelő rendszer (CRM) kialakítása (34%), a belső folyamatok vásárlófókuszú optimalizálása (34%), a vásárlói visszajelzések gyűjtése és feldolgozása (31%), valamint a vásárlói folyamat feltárása és megértése (29%).
Vásárlóiélmény-deficit nehezíti a hazai e-kereskedők helyzetét. Az internetes kereskedelem alapszabálya, hogy a visszatérő vásárló a siker kulcsa. A vevők pedig oda térnek vissza szívesebben, ahol jobb vásárlási élményt kapnak, ahol egyszerűbb, kényelmesebb, gyorsabb vásárolni, terméket visszaküldeni. Ezen a téren sajnos a magyar piacra lépő külföldi webshopok tetemes versenyelőnnyel rendelkeznek
– magyarázza Stampf Attila.