PR • 2022. augusztus 1. 05:00
Nincsenek könnyű helyzetben a hazai induló vagy bővülni kívánó vállalkozások: a gyorsan változó piaci környezet miatt nehezen előrejelezhető egy-egy termék vagy fejlesztés várható sikere vagy megtérülése, emellett hitelhez vagy nagyobb befektetéshez jutni sem könnyű, főként induló vállalkozóként. Ezekre a kihívásokra kínál alternatívát a külföldön már évtizedek óta sikeresen működő, a “sok kicsi sokra megy” elvén alapuló jutalom alapú közösségi finanszírozás, melynek hazai zászlóshajója, a Brancs közösségi piactér már a sikeres projektjeik során bizonyított jó gyakorlatokkal is támogatja a platformon kampányindítást tervező ötletgazdákat.
A jutalom alapú közösségi finanszírozás olyan alternatív finanszírozás forma, mely során az ötletgazdák egy üzleti cél ( termék vagy szolgáltatásfejlesztés, új termék piaci bevezése, üzletfejlesztés) megvalósulásához keresnek elővásárlókat. A vásárlók megelőlegezett bizalmukért cserébe olyan termékekkel vagy szolgáltatásokkal gazdagodhatnak, melyek még nem, vagy máshol jóval magasabb áron, esetenként pedig jóval később állnak majd a nagyközönség rendelkezésére. A történetben tehát mindenki nyer: a vállalkozó, akinek az elővásárlások nélkül nem, vagy csak nagyon sokára teljesülhetne a célja, és a vásárló, aki új, különleges, egyedi termékekhez juthat, miközben hazai vállalkozókat és innovációs tevékenységet támogatja.
A tőkegyűjtésen túl a közösségi finanszírozás egy rendkívül értékes marketing eszköz, melynek segítségével a vállalkozók kockázatmentesen felmérhetik a piaci igényeket, építhetik márkájukat, megszerezhetik első vevőiket, s kampányaik során a visszajelzések alapján olyan ismeretekkel gazdagodhatnak, melyek segítségével még inkább a vásárlóik igényeire szabhatják kínált termékeiket vagy szolgáltatásaikat. S bár a jutalom alapú közösségi finanszírozás hazai történelme még csupán néhány hónapja íródik, a Brancs sikerkampányai között máris vannak olyanok, melyek példaként szolgálhatnak a hasonló finanszírozási formában gondolkodó ötletgazdák számára is.
A platform első sikerprojektje a hazai viszonylatban egyedülálló terméket, az első magyar felnőtt szörpöt kínáló Cseles, melynek pimaszul fiatal és motivált kampánygazdái egy igazán izgalmas termékkel szélesítették az ízesített alkoholos italok palettáját. Esetükben a kampánygazdák már jól ismerték a piacot és az igényeket, hiszen termékeiket korábban vendéglátóegységeknek már értékesítették, kampányuk sikere pedig a fogyasztói piacra egy szélesebb termékpalettával történő belépésüket tette lehetővé. A fogyasztók tehát direkt módon érdekeltek voltak a projekt sikerességében, ami szintén kulcsfontosságú egy közösségi kampány során.
Jóval kisebb, de annál érdekeltebb célcsoportot célzott meg a ReFilamer csapata, akik egyetemi projektjükből kinőtt startup ötletükkel a 3D nyomtatás környezettudatosabbá tételét tűzték ki célul - kifejlesztett gépükkel PET palackokat 3D nyomtató alapanyaggá, filamentté alakítva. A csapat sikerének egyik titka, hogy egy valós piaci problémára, a filament magas (és folyamatosan emelkedő) árára reagáltak innovatív és rendkívül költséghatékony, 1 éves megtérülést ígérő megoldást kínálva.
A sikerprojektek palettáján további színfoltok a közösség támogatását könyvük kiadásához kereső írók – dr. Pályi Brigitta történész, és Tóth Dávid, pénzügyi tanácsadó – akik Szerelmes Budapest és Szabadságra mentem – egy év múlva találkozunk című könyveikkel egy-egy jól lehatárolható célcsoport explicit igényeire adtak választ, miközben hatékonyan építették saját közösségeiket is.
A közösségi finanszírozás nyújtotta előnyök tehát mindenki számára nyitva állnak, akinek van egy jó ötlete vagy megoldása - de csupán a jó ötlet nem elegendő a sikerhez. A kitűzött céljukat végül elérő kampányhoz szükség van jó adag tervezésre, némi piackutatásra, proaktív szemléletre és sok-sok óra kemény munkára – de Brancsnak hála ezt már a magyar vállalkozók is meghetetik úgy, hogy közben nem kell azon izgulniuk, hogy 19-re húznak még lapot egy új termék fejlesztése vagy piaci bevezetése során.
(x)