Pénzcentrum • 2021. július 23. 11:30
Az e-kereskedelem dinamikusan fejlődött az elmúlt években, a koronavírus-járvány pedig végképp elintézte, hogy az online vásárlás mindenki számára a hétköznapok részévé váljon: a Mastercard Fizetési Élmény Riportja szerint a pandémia miatt bekövetkező változások az idősebb korosztályt is aktivizálták, sőt, a hetente online vásárlók között az 55-60 év közöttiek vezetik a rangsort, a bankkártyás fizetés lehetősége pedig ma már az online kereskedő megbízhatóságát jelenti.
A koronavírus kényszerhelyzetbe hozta a társadalmat: átformálta a vásárlói szokásokat, digitalizációra kényszerítette a vállalkozásokat, fejlesztésre ösztönözte a kereskedőket: a Mastercard Fizetési Élmény Riportja szerint ez a lendület várhatóan nem is fog letörni a járvány megszűnésével sem: szakértők szerint bár várható csökkenés a forgalomban, de a kereslet sosem fog visszaesni a járvány előtti időszakra. A válaszadók 54%-a ugyanolyan gyakorisággal tervez idén online vásárolni, mint 2020-ban. Érdekesség, hogy ez az arány még magasabb, ha csak az 50-60 közötti korosztály vizsgáljuk (66%). Azok száma pedig, akik még többet is fognak vásárolni 40%-ra tehető.
2020-ban az online kereskedelem a korábbi évek folyamatos (16-18% közötti) bővülését alapul véve legalább 3 évet ugrott előre a fejlődésben a GKI Digital és az Árukereső.hu közös kutatása szerint. A belföldi online kiskereskedelmi forgalom 45%-os rekord bővülést követően, 909 milliárd forintos forgalmat bonyolított a tavalyi évben.
Ez ugyanakkor azt is jelenti a webshopot üzemeltető vállalkozások számára, hogy ahol nem tartanak lépést a vásárlók fizetési igényeinek növekedésével, vagyis az online fizetés evolúciójával, ott bizony lemorzsolódással kell számolniuk.
Bankkártyás fizetés = megbízhatóság
Amíg a korábbi években a bankkártya adatok online felületen való megadását olykor bizalmatlanság övezete, addig a 2019-es Fizetési Élmény Riportban a megkérdezettek 27 százaléka számára, a legfrissebb 2020-as felméréseben pedig már 40%-uk számára a bakkártyás fizetés az online kereskedő megbízhatóságát támasztotta alá. Ez a fogyasztók tapasztalatának növekedésével állhat összefüggésben, ahogy a vásárlók egyre többször látják egy weboldal megbízhatóságát és a kártyás fizetés lehetőségét kéz a kézben járni. Így mára már alapfeltétellé vált a bankkártyás fizetés a weboldalakon, és ezt az igényt egyre több webshop ki is elégíti.
Az is látható, hogy csekély mértékben, de növekedett azok aránya, akik leginkább a mentett kártyára épülő mobiltárcával vagy Google Pay-jel, illetve Apple Pay-jel való fizetést preferálják. Ez a csoport idén a válaszadók 18%-át teszik ki a tavalyi 15%-hoz képest. A Google Pay és az Apple Pay terjedése jól mutatja, hogy a bankok is felismerték a bigtech cégek erős, folyamatosan terjeszkedő pozícióját a pénzügyi piacon.
Az is kiderül a felmérésből, hogy a lakosság több mint fele mentette már el kártyaadatát valamely online szolgáltatónál, ami nem is meglepő, hiszen szinte minden élethelyzetben vásárolunk: ágyban fekve (60%), tévénézés közben (52%), vagy éppen a mellékhelységből (17%). Az elmentett adatoknak köszönhetően pedig ilyenkor akkor sem szakad meg a folyamat, ha éppen nincs kéznél a kártya.
Nagyon sok tényezőn múlik, hogy egy vállalkozás mikor vezeti be a digitális fizetést. Sok esetben az időhiány és a bonyolult telepítés jelent az érintettek számára akadályt, de sokan a költségektől is tartanak. Pedig sokkal nagyobb lehet a kieső bevétel, ha valaki azért nem vásárol az adott üzletben, mert nem lehet elektronikusan fizetni – ilyen vásárlóból pedig egyre több van. Ma már a vásárlók számára a digitális fizetés nem egy plusz, hanem egy alapelvárás a vállalkozások méretétől függetlenül. Folyamatosan azon dolgozunk, hogy segítsük a hazai kisvállalkozásokat ezen akadályok leküzdésében
– mondta a Pénzcentrumnak Mondovics Péter, a Mastercard marketing managere.
A fizetés a legkritikusabb szakasz
2021 egyértelműen a digitalizáció éve volt, a hazai elektronikus kereskedelem és a fizetési megoldások alkalmazása is több évnyi fejlődést dolgozott le. Elektronikus fizetési megoldásokat alkalmazni mára alapvetővé vált az e-kereskedelemben, de ezeket jól alkalmazni, valóban a felhasználói élmény és a vásárlási folyamat kulcsfontosságú elemeként tekinteni rá, ez még sok helyen hiányzik.
A riport ugyanis arra is rámutatott, hogy az online vásárlás egyik legkritikusabb szakasza továbbra is a fizetés, 10-ből 9 ember hagyott már abba online vásárlást a fizetés során. Tehát a ma már nem az a kérdés, hogy legyen-e online fizetés, hanem hogy hogyan állítsa össze a kereskedő azt az elektronikus fizetési mixet, a saját payment wall-ját, amely a saját üzleti modelljének, vásárlói körének, célpiacainak leginkább megfelel.
Sokan, még a komoly piaci szereplők közül is „be vannak ragadva” egyetlen, évekkel ezelőtt bevezetett megoldásba, amely már nem tudja maradéktalanul kiszolgálni az azóta bekövetkezett üzleti/piaci változásokat, de félnek bővíteni. Egy megoldással nem lehet mindenki igényeit lefedni, sem megfelelő üzletmenet-folytonosságot biztosítani.
A közelmúltban megjelenő, új fizetési módok hozzájárulhatnak, hogy az emberek még kiszámíthatóbbnak és tervezhetőnek éljék meg az online vásárlást. Ezek a megoldások már kezdenek eljutni a fogyasztókhoz is: 20-ból 3 ember használt a kérdőívet megelőző egy hónapban valamilyen innovatív online fizetési módszert.