Pénzcentrum • 2019. június 25. 15:27
Ösztönösen, kis lépésekben innovál a kis és közepes vállalkozások jelentős része. A sikeresebb cégek innovációja radikálisabb és a piac igényei diktálják - derült ki egy friss felmérésből.
Ösztönösen, kis lépésekben innovál a kis és közepes vállalkozások jelentős része. A sikeresebb cégek innovációja radikálisabb és a piac igényei diktálják - derült ki a Marketing Commando felméréséből. A kapott adatok alapján mindössze a válaszadók 9 százaléka nyilatkozott úgy, hogy nem innovált semmilyen területen az elmúlt három évben. 57 százalék termék-, 41 százalék szervezet-, 38 százalék marketing- és 30 százalék folyamatinnovációt végzett.
- mondta Wolf Gábor kisvállalati marketing szakértő, a Marketing Commando vezető tanácsadója. Azonban, ha összehasonlítjuk az 50 millió forint feletti éves árbevételű vállalkozásokat az 50 millió alattiakkal azt láthatjuk, a nagyobb árbevételű cégek nagyobb hangsúlyt fektetnek a marketingre. Míg a nagyobb cégek 49 százalékára jellemző a marketing innováció, addig ugyanez a kisebb cégeknek csak 31 százalékára igaz.
A marketing területén a promóció, azaz a reklámozás, hirdetések innovációja a legjellemzőbb. Azonban erre is az 50 millió forint feletti átbevételű cégek fektetnek nagyobb hangsúlyt (62%), mint a kisebbek (41%).
Nagy innováció, nagy siker
Az 50 millió feletti árbevételű cégekre jellemzőbb az új termékek innovációja (38%) vagy a már létező termék radikális átalakítása (18%). A kisebbek ezzel szemben inkább már meglévő termék nem lényegi módosításán dolgoznak (26%), illetve annak funkcióit javítják (22%) jellemzően.
Abban is lényegesen eltérnek a kisebb és nagyobb árbevételű cégek, hogy mi ösztönözte az innovációt. Az 50 millió forint feletti árbevételű cégek 41 százalékára jellemző, hogy az iparág és a piac változásai ösztökélnek innovációra, míg ugyanez a kisebb cégek mindössze 12 százalékáról mondható el. A kisebb cégek ösztönösek, inkább váratlan dolgok, külső események, siker vagy kudarc hatására kezdenek újításba.
Tudatossá kell tenni az innovációt
A szakértő szerint az innováció az egyik legfontosabb tényezője a vállalkozások versenyképességének, ezért tudatossá kell tenni. Mindig kell lennie egy innovációs projektnek folyamatban, ami hosszú távon fenntartja a versenyképességet. A legfontosabb, hogy folyamatosan figyelni kell a vevőkre, a vevők kéréseire. Emellett figyelemmel kell kísérni az iparági és a technológiai változásokat - emelte ki Wolf Gábor.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Négy gyakorlatias innovációs módszer
Az egyik legegyszerűbb és leghatékonyabb megoldás valami ellen innoválni. Gondoljuk végig mi lenne, ha másképp csinálnánk valamit, mint a versenytársak a piacon? Vizsgáljuk meg a piacot, hogyan hirdetnek a versenytársak, hogyan képzik az árat, milyen a termékek designja, a kiszolgálás, kiszállítás és így tovább. Majd keressünk egy olyan tényezőt, melyet a vevők fontosnak tartanak és ebben keressük az innováció lehetőségét - tanácsolja a kisvállalati marketing szakember.
Ehhez hasonló, ha egy vállalkozás valamiért innovál, azaz megjeleníti az értékeit az újításban. Bármilyen, a vevők számára releváns érték lehet az innováció fókuszában. Például az is egy ilyen innováció amikor egy vállalkozás úgy határozza meg a termék árát, hogy abból bizonyos rész egy fontos társadalmi ügyet szolgál.
Ezek ellentéte a negatív innováció, amikor valamilyen nélkülözhető alapfunkcióját vesszük el a terméknek, szolgáltatásnak. Erre példa a csomagolás csökkentése vagy elhagyása, termékportfólió szűkítése.
Innováció új piacnak, amikor egy terméket vagy szolgáltatást egy új célcsoportnak, vagy szegmensnek kínál a vállalkozás - írja a szakértő.