Ha ez így megy tovább, a magyar cégeknek semmi esélye Európában

Pénzcentrum2019. március 24. 10:02

 Az Európai Unióban a PayPal-es fizetést fogadó vállalkozások székhelytől függetlenül közel azonos növekedési rátával rendelkeznek (a városi cégeknél 14 százalék, a vidéki területeken található PayPal cégek esetében pedig 12 százalék). Mindez elsősorban a digitális gazdaságban, az exportban és az online fizetési megoldásokban rejlő lehetőségeknek köszönhető. Vajon kihasználják-e a vállalkozók ezeket a gyökeres változásokat?

A magyar kis- és középvállalkozások helyzete a digitális Európában

  • A kis- és középvállalkozások az Európai Unió összes vállalatának 99 százalék-át teszik ki, a munkahelyek 2/3-át biztosítják, ezzel a régió gazdaságának hajtóerejének tekinthetők.
  • Az EU-országok kis- és középvállalkozásainak 25 százaléka folytat határokon átnyúló kereskedelmet, míg a PayPal-t használó vállalkozások 84 százaléka exportál külföldre.
  • Magyarországon a PayPal-es fizetéseket fogadó vállalkozások hétszer gyorsabban nőnek, mint a csak offline tevékenységet végző cégek, és nemzetközi értékesítésük több mint 1/3-a az Európai Unión kívüli országokban történik.

Magyarországon 13 százalékkal a 28 EU tagállamának 17 százalékos átlaga alatt marad azoknak a kis- és középvállalkozásoknak az aránya, amelyek élnek a termékek és szolgáltatások online értékesítésének lehetőségével.

Nagyváros vagy vidék - a vállalkozás bárhonnan működhet

A digitális kereskedelem lehetővé teszi a helyi vállalkozások számára, hogy kiterjesszék tevékenységüket az Európai Unió országaira, vagy akár további piacokra is. Azok a cégek, amelyek élnek a lehetőséggekkel, jelentős bővüléssel számolhatnak, ugyanis az elemzés szerint az Európában exporttevékenységet folytató, PayPal-es fizetést elfogadó kereskedők 14,3 százalékos növekedési üteme jóval meghaladja a hagyományos offline vállalkozások 2 százalékos növekedését. 

A kis- és középvállalkozások sikere fontos a gazdaság számára hiszen mind Magyarországon, mind az EU-ban ezek teszik ki az összes vállalkozás 99 százalékát, és a munkaerő kétharmadát foglalkoztatják. Az elmúlt öt évben az európai kis- és középvállalkozások hozták létre az új munkahelyek mintegy 85 százalékát.

Az online eszközök alkalmazásával a globális terjeszkedés minden üzleti vállalkozás számára elérhető, ennek megfelelően a magyar kis- és középvállalkozások is folyamatosan terjeszkednek: a kutatási adatok szerint a magyar PayPal kereskedők teljes fizetési mennyiségének 39,8 százaléka keletkezik EU-n kívüli országokba irányuló exportból. Ezzel a magyar KKV szektor az európai országok középmezőnyéhez tartozik: 

bár megelőzzük Franciaországot (36,2%), vagy Németországot (34,4%), még távol vagyunk attól, hogy utolérjük az EU-n kívüli export három vezető országát, az Egyesült Királyságot (59%), Norvégiát (57,1%) vagy Csehországot (53%).

Marcin Glogowski, a PayPal közép- és kelet-európai ügyvezető igazgatója elmondta:

A kisvállalkozások mindig a magyar és az európai gazdaság szíve és motorja voltak. Az EU-ban a kis- és középvállalkozások adják a növekedés gerincét, a teljes unióban létrehozott hozzáadott érték 57%-át állítják elő, és a nagyobb KKV szektorral rendelkező uniós országokban a gazdaság növekedése is magasabb

A mikrovállalkozások hajtják a makrogazdaságot 

Az internet lehetővé teszi, hogy minden KKV elérhesse a világ hozzávetőleg 4,1 milliárd fogyasztóját, ami jelentős növekedési potenciált jelent, hiszen a statisztikák szerint az EU-ban a határon túli kereskedelmet folytató kis- és középvállalkozások kétszer olyan gyorsan nőnek, mint azok, amelyek kizárólag belföldi piacra értékesítenek.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A konnektivitás korában a technológiai eszközök megtöbbszörözik a vállalkozások kezében lévő lehetőségeket, és már a világ bármely pontján elérhetik leendő ügyfeleiket

- mondja Marcin Glogowski. 

Egy átlagos magyar KKV a PayPal-en keresztül 22 külföldi piacra értékesít, ami a kutatott országok körében  a legmagasabb szám, magasabb például mint az Egyesült Királyságban (13 piac) vagy Németországban (11 piac).

A PayPal-t használó vállalatok nemzetközi szinten aktívabbak, mint a hagyományos offline vállalkozások. Az EU tagállamokban a PayPal használatával exportáló cégek értékesítésének közel felét  (41,4 százalékát)  teszik ki az EU-n kívüli, míg 58 százalékát az EU-n belüli értékesítések. 

Ezzel szemben az EU-ban a hagyományos kis- és középvállalkozásoknak csak 28 százaléka értékesít az európai belső piacon kívüli országban. Az adatok továbbá azt is mutatják, hogy az EU-n kívüli kereskedelemmel foglalkozó PayPal vállalkozások esetében jelentősebb (15 százalékos) növekedés tapasztalható, mint a csak EU-n belül értékesítő vállakozásoknál (10 százalék). 

Magyarországon a KKV export 60,2 százaléka irányul EU-n belüli, és 39,8 százaléka EU-n kívüli országokba.

Címkék:
digitalizáció, vállalkozás, kkv, internet, paypal, penzcentrum, kisvállalkozás,