Pénzcentrum • 2018. december 14. 16:00
A hazai kis és középvállalatok óriási versenyhátránya a digitalizáció hiánya. Bár kevés vállalat gondolkodik exportban, a digitalizálás már nem csak lehetőséget jelent nekik, hanem a hosszú távú életben maradásuk kulcsa. A fogalom azonban sokszor homályos a vállalatok számára, ezért nem is vonzó számukra. Hogy milyen megoldások rejlenek a digitalizáció fogalma mögött, és miért fontos az automatizáció az exportra törekvő vállalatoknak, azt megtudhattuk a Portfolio és Pénzcentrum, "Út az exportpiacok felé - Digitális fejlesztési programok KKV-k részére" című konferenciájából.
Korszakváltás előtt áll a magyar gazdaság, a magyar kis- és középvállalatok azonban nincsenek erre felkészülve - erről is beszélt Szepesi Balázs az Innovációs és Technológiai Minisztérium gazdaságfejlesztésért felelős helyettes államtitkára a Portfolio és Pénzcentrum digitalizációról szóló konferenciájának nyitóelőadásán. A hazai vállalati szektor munkaerőhiánnyal küzd, a bérek emiatt jelentősen emelkednek - a nagy béremelkedést pedig a vállalatok csak úgy tudják kitermelni, ha növelik a termelékenységüket. Erre kiváló lehetőség a digitalizáció az államtitkár szerint.
Digitalizáció alatt nem feltétlenül kell komoly dolgokra gondolni: az egyéni vállalkozások és kisvállalatok esetén például az internetes jelenlét is komoly forgalomnövekedést eredményezhet. Ez azonban sok esetben nincs így. Szepesi szerint a kormány felismerte a problémát, az erre a célra létrehozott Iparfejlesztési Közhasznú Nonprofit Kft. például segítséget nyújt a nagy növekedési potenciállal rendelkező vállalatoknak képzésekkel, tájékoztatással. A rendezvény egy későbbi pontján Birkás Miklós, az IFKA munkatársa kifejtette, hogy a program keretében 300 kisvállalatot keresnek meg - akik lehet, hogy a weboldal hiánya miatt korábban egymás létezéséről sem tudtak. Ez óriási hátrány, hiszen a kis cégek így nem részesülnek az információáramlásból. Szepesi az előadás zárásaként kiemelte, hogy bár minden erőfeszítést meg kell tenni a siker érdekében, az csak 10-20-30 év múlva derül ki, hogy az ország nyertesen kerül-e ki a digitális forradalomból.
Nem csak a kormányzat, de a Google is nyújt képzéseket a kisvállalatoknak - erről beszélt Südi Anna, a vállalat "Grow with Google" elnevezésű programjának magyarországi koordinátora. A digitalizáció előnyeit többek között abban látta, hogy a vállalkozások számára is egyszerűbb az online felületekről rendelni, ezzel akár tetemes költségeket is megspórolnak. Az a vállalat, amelyik azonban nem rendelkezik weboldallal, sokak számára gyakorlatilag nincs is jelen a piacon- a magyar kisvállalatok 56% ilyen.
A digitalizáció ugyanakkor nem csak a vállalatok számára jelent megfogható előnyt, de makrogazdaságilag is jelentős - a magasabb jövedelmű digitális éllovas államok munkavállalói például a technológiai fejlettségük miatt hatékonyabbak nálunk, és ezért magasabb a munkavállalók reálbére. A felemelkedés kulcsa tehát a nemzetközi kereskedelem és az azt támogató digitalizáció - az export a technológiai szemléletváltás nélkül elképezhetetlen. A lehetőségeink megvannak: a digitális infrastruktúránk remek, a szakember-állomány is kiváló, egyszerűen csak szemléletváltásra lenne szükség. vannak persze sikertörténetek - így a Nanuska nevű magyar cég is, amely már az Egyesült Államokba exportál.
Digitalizáció digitalizáció hátán - de mit is jelent?
- mondta Balogh Ferenc, az MKB Bank Üzleti Szolgáltatások Igazgatóságának igazgatója előadásában. A fogalom kicsit megfoghatatlan önmagában, így nem is vonzó az a KKV-k számára. Az igazgató "Erzsike néni" példáján ismertette, mennyire hétköznapi megoldássokban rejlenek a digitális lehetőségek. A példában szereplő hölgy rendszeresen ellátogatott a bankfiókokba, hogy ott színházjegyeket értékesítsen. Sikeres is volt, ám később megjelentek online színházjegy-értékesítő cégek, akik időt spóroltak a vásárlóknak azzal, hogy előre rendelkezésre bocsátották az információt az előadásokról. Erzsike néninek mindössze annyit kellett volna tennie, hogy kör e-mailben elküldi a megvásárolható jegyeket.