Pénzcentrum • 2018. április 26. 05:45
A magyar kis- és középvállalkozások esetében semmilyen képzést nem kapnak az alkalmazottak, a technológiai elmaradás pedig olyan nagy, hogy tömegesen húzhatják le a rolót a cégek, ha nem értik meg, hogy mekkora a tétje a következő öt-tíz évnek. A vállalatoknak nemcsak új eszközökre, de tudásra is szükségük van. Erről is beszélt a Pénzcentrumnak adott interjújában Dr. Radácsi László, a Budapesti Gazdasági Egyetem rektori tanácsadója, a Budapest LAB Vállalkozásfejlesztési Központ igazgatója.Amennyiben mélyebben is érdekelnek a vállalkozások vagy te is vállalkozó vagy, gyere el május 3-i rendezvényünkre, ahol a magyar cégek külföldi piacra lépési esélyeiről és a digitalizáció kihívásairól is szó lesz. Előadást tart majd interjúalanyunk illetve a Nanushka és a Google egy-egy munkatársa is. A rendezvény, melyet a Google Magyarország támogat, ingyenes, de regisztrációhoz kötött, melyet ide kattintva tudsz megtenni.
Magyarországon meglehetősen ritka, hogy egy egyetemi kutatóközpont ennyire markánsan márkát építsen, mint a Budapest LAB. Hogyan illeszkedik a központ a BGE struktúrájába?
A 2016-2020-as ciklusban az egyetemi stratégiának négy központi eleme van, ezek egyike - az élményalapú tanulási környezet, a társadalmi felelősségvállalás és a közép-európai fókuszú nemzetköziesedés mellett - a vállalkozásbarát egyetem. Stratégiai döntés volt, hogy fókuszba kerüljön a vállalkozásfejlesztés, mert ezen a területen még közép-európai szinten is jelentős légüres tér van. Azt gondoltuk, hogy mind a kutatásban, min az oktatás-képzés területén van keresnivalónk.
Az egyetemnek korábban is szemmel látható kutatási és oktatási teljesítménye volt a kis- és középvállalatokhoz kapcsolódóan, a Budapest LAB Vállalkozásfejlesztési Központ mint új, önálló szervezeti egység összefogja és megszemélyesíti a vállalkozásfejlesztéssel kapcsolatos törekvéseinket. A szervezet kiemelt szerepét mutatja az is, hogy közvetlenül a rektorhoz tartozó kiválósági központként jött létre.
Hogyan lesz fenntartható a Budapest LAB, mi biztosítja az egyetemen belüli jövőjét?
A teljes egyetem tekintetében elhatároztuk, hogy kiválósági központokra fogjuk alapozni a munkánkat és a külső láthatóságunkat, és ez lett közülük az első. Az egyetem vállalta, hogy központi befektetési forrásokkal segíti ezeket a központokat annak érdekében, hogy lábra tudjanak állni, tudjanak kutatásokat saját finanszírozásban elindítani, s ez majd megteremti a lehetőséget, hogy később képesek legyenek bevonni akár külső forrásokat is.
A Budapest LAB mellett már három másik kiválósági központ is megalakult, az egyik a Felsőoktatás Jövője, van egy Fenntartható Gasztronómia, a negyedik pedig a Kibergazdaság-kutató Központ, amely a digitális gazdasággal, kutatással és képzésfejlesztéssel foglalkozik.
Mik a legfontosabb feladatai a Budapest LAB-nek?
Annak idején azt mondtuk, hogy mi a vállalkozásfejlesztési ökoszisztémában elsősorban a saját hallgatóink vállalkozási hajlandóságának fejlesztésével szeretnénk foglalkozni. A nemzetközi kutatásokból is tudjuk, hogy meglehetősen rosszul állunk e tekintetben, a 2016-os mérések alapján a felsőoktatásban tanulóknak például csupán 5,8 százaléka tervez a diplomázás után vállalkozást indítani. A végzés után öt évvel egyébként már valamelyest javul a helyzet, különösen azok körében, akiknek a szülei is vállalkozók.
A BGE a legnagyobb hazai gazdasági egyetem, 15 ezer hallgatónk van, tehát ha csak befelé fókuszálva változtatni tudunk ezen, már azzal is óriási hatást érhetünk el. Három évvel ezelőtt elindítottunk egy vállalkozásfejlesztés mesterszakot, amely jelenleg a legnépszerűbb levelező vállalkozásfejlesztés mesterszak az országban. A LAB részt vesz ennek a képzésnek a fejlesztésében, frissítésében is. Törekszünk arra, hogy izgalmasak maradjunk és teljesíteni tudjuk a felfokozott elvárásokat. A filozófia az, hogy gyakorlati tapasztalattal rendelkező embereket ültessünk vissza a levelező képzésbe, akik így egymástól is sokat tanulhatnak.
Természetesen fontos a kutatási tevékenység is. Tavaly elindítottuk az első, kifejezetten a családi vállalkozásokra fókuszáló kutatási programot Magyarországon, és további, kifejezetten a kkv-szektort érintő témákban is dolgozunk. Nagyon fontos számunkra, hogy az üzleti szféra számára is hasznos kutatásokat indítsunk, és ezek eredményeit a vállalkozói ökoszisztéma számára is elérhetővé tegyük. A küldetésünk fontos része a tudásmegosztás mellett az inspiráció is.
Szeretnénk, ha menőbbnek éreznék a diákok a vállalkozásindítást. Saját platformjainkat, így az online magazinunkat és a redenzvényeinket is e két alapvető cél szolgálatában működtetjük.Több együttműködést indítottunk el az ökoszisztéma szereplőivel. társai, megbízható akadémiai partnerei szeretnénk lenni a már működő szerveződéseknek.
Nyugat-Európában talán elterjedtebb, hogy az akadémiai világ ilyen típusú érdeklődést mutat a cégek felé. Mit szólnak a kkv-k, amikor megkeresitek őket egy kutatással?
Nekünk nagyon meglepő volt, hogy amikor a kutatásban megkérdeztük a válaszoló cégeket, hogy szeretnének-e értesítést kapni az eredményekről, megkereshetjük-e őket személyes interjúra, ezt a túlnyomó többség szívesen vállalta. A kollégáim azóta több tucat cégnél jártak, teljesen nyitottan fogadták őket. A vállalkozók megérzik, hogy van-e valódi kíváncsiság egy kutatóban, illetve őszinte vágy arra, hogy ő is adjon valamit. Ennek az egyetemnek talán van egy ilyen imázsa, és a kollégák a terepen ezt nagyon jól érvényesítik is.
Biztosítóktól, bankoktól egyéb nagy szolgáltató cégektől gyakran lehet hallani, hogy nem igazán találják a fogást a haza kkv-szektoron, nehezen alakítanak ki kapcsolódási pontokat. Titeket kerestek amiatt, hogy jobban megértsék ezt a szegmenst?
Számos ilyen típusú megkeresésünk van, de meg kell, hogy mondjam, felemásak a tapasztalataink. Olykor az az érzésem, hogy egyes szolgáltató cégeknek csak a jelszavak szintjén fontosak a kis- és középvállalkozások. Mivel a nagyvállalatok számukra a komoly piac, ezért elsősorban rájuk koncentrálnak. Ugyanakkor volt olyan tapasztalatom is, amikor egy bank tényleg szeretné megérteni ezeket a cégeket, tudásgazdaként fellépni mellettük.
Milyen egyéb együttműködéseken keresztül tudtok eljutni minél több vállalkozóhoz?
Hosszabb távon nem csak a saját fiataljainkhoz szeretnénk eljutni, hanem sokkal szélesebb közönséghez is. Például számos fiatal tervező az egyetem után tanácstalanul nézeget körbe, hogy mit kezdjen magával, miközben van egy csomó termékké, szolgáltatássá formálható ötlete. Ugyanakkor pedig itt vannak a mi közgazdász fiataljaink, akik állandóan projektek után rohangálnak, ahol hasznosíthatnák a vállalkozásfejlesztésről lévő viszonylag absztrakt tudásukat.
A Moméval (Moholy Nagy Művészeti Egyetem - a szerk.) elindított COLLAB névre keresztelt rendezvénysorozat e probléma megoldáshoz kíván hozzájárulni azzal, hogy közös platformot teremt a fiatal kreatív szakemberek és közgazdászok számára. A sorozat negyedik eseménye ma lesz, a magyar Neuzer biciklimárka lesz a vendégünk.
Az első eseményünk nem véletlenül egy bukástörténet volt, a tavaly megszűnt, nemzetközi sikereket elérő USE Unused márka tulajdonosai mondták el, hogy miért volt fenntarthatatlan az üzleti modell. Három hete lezajlott az első BGE-MOME közös kurzus is. Ennek során BGE-s és MOME-s fiatalok vegyes csoportokban dolgoztak egy üzleti terven egy héten keresztül. Az álom az, hogy ez a fajta együttműködés kiegészül majd informatikusokkal, mérnökökkel vagy épp társadalomtudósokkal, mivel egy vállalkozásban ők is fontos tudáselemeket hoznak. Egyik szakma sem tud meglenni a másik nélkül, a magyar oktatási rendszer mégis nagyon szeparáltan tartja őket. Szeretnénk kísérletezni, hogy miként lehet ezeket a szakmakultúrákat ilyen fiatal korban együttműködésre késztetni.
Említetted korábban, hogy egyre fontosabb az egyetem számára a nemzetközi kitekintés. Van olyan programotok, amit kifejezetten egy külföldön már jól működő struktúrára húztatok fel?
Van egy finn mintára létrehozott, úgynevezett Team Academy (csapat akadémia - a szerk) képzésünk, ami az egyik alapszakunknak specializációja. Az ide felvett nagyjából két tucat hallgatót leválasztjuk a többiektől, kivesszük őket a tantermekből, és az idő nagy részében úgynevezett team coachok foglalkoznak velük. Csapatokban vállalkozásokat hoznak létre, így valós üzleti szituációkban tanulnak. Az elmélet elsajátítása mellett például a saját ötletükre elvégzett piackutatásban szereznek marketing tapasztalatot.
Ezek a vállalkozások nem feltétlenül lesznek hosszú távon életképesek, de már erre is volt példa. A cél, hogy a hallgatók tapasztalják meg a vállalkozáshoz szükséges attitűdöket, a csoportdinamikát, a csapatösszeállítást. A program most öt éves, így éppen a további fejlesztésen gondolkodunk az eddigi tapasztalatok alapján.
Szeptemberben szeretnénk elindítani egy vállalkozásfejlesztési klubrendszert is. Volt már erre példa Magyarországon is, de elhalt, ezt szeretnénk újraéleszteni. Ez esetben is bízunk benne, hogy más egyetemekről is sikerül megszólítani fiatalokat. Fiatal, kreatív szakemberek, ha elkezdenek beszélgetni, kialakulhat egy folyamat, egy közösség, amiből minden további nélkül kinőhetnek érdekes kezdeményezések, akár vállalkozások.
Azokkal is foglalkoztok, akik nem egy új Prezit szeretnének létrehozni, nincsenek olyan terveik, hogy egy nemzetközi vállalatot építsenek fel, hanem mondjuk van egy hobbijuk, és azt akarják üzletté fejleszteni?
Igen, sőt! Én azokat a vállalkozásokat becsülöm igazán, amelyek pénzt termelnek és nem pénzt égetnek. Ez pedig jellemzően nem a csili-vili világ. Minket sokkal jobban érdekelnek a saját lábra álló, küszködő, elbukó, újrakezdő vállalkozó típusok, meg az átlagosnak tűnő emberek. A nyíregyházi fémkereskedő, meg a nógrád megyei mezőgazdasági vállalkozó. A tizenötödik pizzéria is lehet tök menő, ha a vállalkozó valamit hozzátesz magából.
Úgy fogalmaztál, hogy ez most "egy alkalmazotti létre berendezkedni kívánó generáció". Amikor diákokkal beszélgetsz, tudsz amellett érvelni, hogy a diploma megszerzése után egy magyar kkv-hoz menjenek el dolgozni és ne egy multihoz vagy a közigazgatásba?
Én először is amellett szoktam érvelni, hogy indítsanak maguk vállalkozást. Jó szívvel tudom ajánlani ezt az életformát, mert egy csomó barátságos, élhető kis céget ismerek személyesen, én magam is építettem már fel vállalkozásokat, dolgoztam nagy cégeknek is tanácsadóként, tehát látom, hogy mik a különbségek.