Pénzcentrum • 2018. április 18. 18:30
Az ázsiai és csendes-óceáni vállalatok élen járnak tevékenységük digitalizálásában és teljes körű integrálásában, melynek eredményeként az amerikai és az EMEA (európai, közel-keleti és afrikai régió) országokhoz képest sokkal gyorsabb ütemben vezetnek be digitális termékeket és szolgáltatásokat, illetve kapcsolják össze az új technológiákat a vállalatokon belül. Az amerikai és EMEA országok lemaradása tovább fog növekedni, mivel az ázsiai vállalatok harmada (32%) tervezi, hogy a következő öt évben érett digitális ökoszisztémát alakít ki, szemben az amerikai vállalatok negyedével (24%) és az EMEA országok 15 százalékával.
Az ázsiai gyártók 19 százaléka ért el digitális bajnok státuszt, míg az amerikai kontinens országaiban ez az arány 11 százalék, az EMEA régióban pedig mindössze 5 százalék. Úgy tűnik tehát, hogy a régió fiatal és a digitális technológiához jól értő vállalatvezetői, valamint a meredeken emelkedő kompenzációs és gyártási költségek arra ösztönözték az ázsiai és csendes-óceáni vállalatokat, hogy kulcsfontosságú működési folyamataikat a világ többi részéhez képest sokkal gyorsabban digitalizálják - derült ki a PwC Strategy& 26 ország 1 155 cégvezetője megkérdezésével készített felméréséből.
A Pénzcentrum szervezésében a Google Magyarország támogatásával neves szakértők segítségével adunk hasznos tippeket a hazai kkv-k digitális képességinek fejlesztéséhez, az internet adta lehetőségek kiaknázásához, illetve ahhoz, hogy legmodernebb technológiák alkalmazásával hogyan készíthetik elő, támogathatják, tehetik még hatékonyabbá külföldi piacra lépésüket.
Lemaradóban az EMEA régió
A digitalizáció az érett piacokon a termelés növekedéséhez vezet, mivel csökkenti a működési költségeket és lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy kevésbé támaszkodjanak a munkaerő-arbitrázsra. Azonban az EMEA régió vállalatai többnyire nem lépik túl a beszállítói lánc integrációjának közepes szintjét, és a gyártási műveleteikből gyakran hiányzik a magas fokú automatizálás és összekapcsolódás. Az ázsiai és csendes-óceáni térségbeli vállalatokhoz képest az EMEA-vállalatokra jellemzőbb, hogy nem képesek összekapcsolni stratégiai, működési, technológiai és emberekkel kapcsolatos képességeiket, és ritkábban vonják be partnereiket üzleti modelljeikbe annak érdekében, hogy ügyfeleik számára értéket teremtsenek.
A lemaradásuk következtében az EMEA-vállalatok az új technológiákba és a digitális ökoszisztémákba történő befektetéseiktől mindössze 12,7 százalékos digitális bevételnövekedést várnak a következő öt évben, szemben az ázsiai vállalatok 16,6 százalékos növekedésével.
Kerekes Antal, a PwC Magyarország Technológiai tanácsadási területért felelős cégtársa szerint az ázsiai vállalatok a nyugatiaknál sokkal ügyesebben manővereznek a digitalizációt illetően, amelynek részben társadalmi okai vannak. A társadalom digitális intelligenciája sokkal magasabb, a munkaerő széles rétegeinél elfogadottabbak a digitális megoldások. Másrészt az egyik legkomolyabb ellenérv a gyártási tevékenységek távol-keleti kiszervezésével szemben a minőség ellenőrizhetetlensége, amelyre a digitalizáció nagyon jó válaszokat tud adni, így csökkennek az offshoring hátrányai.
Digitális bajnokok
A globális gyártó vállalatok kétharmada nem, vagy éppen csak elkezdte működésük digitalizálását, és különösen a feldolgozóiparban, a fogyasztási cikkek és a gyáripar területén csak néhány cég vált digitális bajnokká. Az ipari berendezéseket gyártó vállalatok már előrébb járnak, de a digitálisan leginkább érettek kétségkívül az autóipari (ahol 20 százaléka digitális bajnokok aránya) és az elektronikai vállalatok (14%). Az autóipari vállalatok működési folyamataikat már évtizedek óta optimalizálták, automatizálták és összekapcsolták, míg az elektronikai gyártók a kiszervezett gyártás élvonalában állnak, amihez különféle rendszerek és partnerek összekapcsolása és kezelése szükséges az értéklánc teljes hosszában.
Az egyik oka egyébként, hogy az autóipari és az elektronikai vállalatok túlszárnyalják más iparágakban lévő versenytársaikat, az ellátási lánc nagyfokú integrációja és a jól integrált, végpontok közötti tervezés. Az autóipari szereplők évtizedek óta tartó törekvése a hatékonyság növelésére, a kibocsátás gyorsítására, a hulladék csökkentésére és a működő tőke visszanyerésére a karcsúsított technikák révén azt jelenti, hogy folyamatosan jobb módszereket és új technológiákat keresnek, amelyekkel finomíthatják a már jól bevált ellátási láncaikat.
Az elektronikai cégek általában hosszú távú és szoros kapcsolatot ápolnak a beszállítóikkal és gyakran vesznek igénybe kiszervezett szerződéses gyártókat annak érdekében, hogy megfeleljenek a kereslet nagymértékű változásaiból és a termékek rövid életciklusából származó kihívásoknak.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Mesterséges intelligencia
Új technológiákat széles körben alkalmaznak a PwC felmérésében részt vevő vállalatok, de csak a digitális bajnokok képesek arra, hogy kihasználják e technológiákat a teljes értéklánc mentén történő valódi összekapcsolódás és együttműködés érdekében. Elszigetelt implementációk helyett ezek a vállalatok holisztikus megközelítést alkalmaznak, és az alapvető technológiákat a vállalaton belül és a stratégiai partnerekkel is összekapcsolják. Az új technológiák alkalmazásától költségmegtakarítást és hatékonyságnövekedést várnak: a következő öt évben 16 százalék számít költségmegtakarításra, szemben az ún. digitális újoncokkal (a felmérésben a digitálisan legkevésbé érett vállalatok), amelyeknél ez az arány 10 százalék.
Ember és átalakulás
A megkérdezettek kétharmada nem rendelkezik világos digitális jövőképpel és stratégiával a digitális átalakulás és kultúra támogatására, és csak 27 százalékuk véli úgy, hogy munkavállalói rendelkeznek a szükséges képesítésekkel ahhoz, hogy megállják a helyüket a digitális jövőben. Ugyanakkor a digitális bajnokok több mint 70 százaléka számolt be arról, hogy vezetőik világos jövőképet jelenítenek meg, és a vállalaton belül példaértékű szerepet töltenek be a digitális változásban. Következésképpen a digitális bajnokok jelentős mértékben támogatják munkavállalóik fejlődését és képzését, és a funkcionális határokon átnyúló innováció ösztönzése érdekében előnyben részesítik a multidiszciplináris munkacsoportokat.
Magyarorzság és az ipar 4.0
- mondta Kerekes Antal. A digitalizációs kihívások kezelésére természetesen az Európai Bizottság is igyekszik segítséget nyújtani