Pénzcentrum • 2018. február 21. 10:02
A hagyományos kiskereskedelemhez képest továbbra is háromszoros sebességgel bővül a hazai online értékesítés. A szektor 2017-ben átlépte a 360 milliárd forintos forgalmat. Az évről évre gyorsuló növekedés azonban megtorpanni látszik. Mindezek mellett a magyar online vásárlók továbbra is rendkívül árézékenyek, nem szeretnek sem előre fizetni, sem töbletköltséggel számolni a házhoz szállítás kapcsán. Ebből pedig egyenesen következik, hogy simán hajlandóak maguktól lemondani a gyors, aznapi vagy másnapi (általában költségesebb) kiszállításokról.
Míg a kiskereskedelem egésze 2017-ben hozzávetőleg csak 6 százalékkal bővült, addig az online piac csaknem 18 százalékkal növelte bevételeit. Ez pedig azt jelenti, hogy a teljes magyar kiskereskedelmi forgalom 4,3 százaléka származik internetes értékesítésből - hangzott el a GKI és az Árukereső.hu szerda reggeli sajtóreggelijén.
Árérzékeny magyarok
- hívta fel a figyelmet Madar Norbert, a GKI Digital üzletágvezetője. Ennek ellenére Magyarországon megközelítőleg 3 millió online vásárlót lehet számon tartani. Budapest ennek a tömegnek "csupán" a 25 százalékát adja, tehát a kereskedőknek létfontosságú, hogy tágabb piacban gondolkodjanak és úgymond a vidékre is nagy hangsúlyt fektessenek.
Az online magyar vásárlók legnagyobb része a rutinosok közé sorolható, sőt 29 százalékuk kifejezetten utánajárónak számít, ami azt jelenti, hogy lassan, de körültekintően vásárolnak. Ők jellemzően férfiak, míg az akcióvadászok (a teljes vásárló réteg 6 százaléka), akik jellemzően nők, hajlamosak elcsábulni az ad hoc akciók iránt.
Mindezek mellett a magyar vásárlók leginkább az ígértek betartására érzékenyek. Ez azt jelenti, hogy egy átlagos vásárlónak nem lényeg az, hogy még akár aznap vagy másnap átvegye megrendel csomagjait, sokkal fontosabb számára, hogy a kereskedő betartsa az ígéreteit, azaz ha öt napot ígér 5 nap múlva legyen ott a csomag, ha két hetet, akkor két hét múlva.
- világított rá GKI szakértője.
Mégiscsak megőrültünk november végén
A tavalyi kiugró eredmények elérésében fontos szerepet játszott a karácsonyt megelőző hónap sztáreseménye a BlackFriday. Az itthon csak fekete péntekként elhíresült, esetenként nagyobb füsttel, mint lánggal égő, egyszeri, online vásárlási alkalom ugyanis a teljes negyedik negyedéves online költés több mint ötödét, azaz közel nettó 27 milliárd forintot realizált egyetlen napon.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
- mondta el Madar Norbert.
Hiába azonban a kiemelkedő fekete pénteki bevételek, kijelenthető, hogy az eufória érzése nem csak a vásárlókat, de a kereskedőket is sok esetben megszédítette, azaz arra sarkallta, hogy még véletlenül se maradjanak ki a felhajtásból. A kereskedői részvételi arány 2017-ben volt a legmagasabb, mégis leginkább a legnagyobb webáruházak voltak képesek igazán érvényesülni.
Nem meglepő, hogy a kisebb szereplők inkább kényszerként élik meg a novemberi felhajtást. Ez a megosztás a számokban is látszik, összességében ugyanis a boltok 28 százalékánál hozott a vártnál jobb eredményt, miközben a 30 százalékuknál kifejezetten alulteljesített a nap.
Mit hozhat 2018?
A szakértők szerint maradhat a 18 százalékos növekedés, azonban a kereskedőknek sokkal személyesebbé kell tenniük az oldalukat. Ez azt jelenti, hogy személyre szabottan kell a készletinformációt eljuttatni a potenciális vásárlókhoz. Nem tehetik meg például azt, hogy a megrendelt áruról utólag derüljön ki, hogy nincs készleten.