Pénzcentrum • 2017. január 19. 11:33
Tavaly ősszel rendezte meg az első magyar FinTech versenyt az MKB Bank, amelynek egyik befutója az Elevator Finance csapata lett. Az innovatív szolgáltatásról, azaz az online hitelközvetítés piaci lehetőségeiről a fejlesztőkkel beszélgettünk.
Az áruhitelek, személyi kölcsönök igénylésének menete a karácsonyi, újévi időszakban igencsak aktuális kérdés. Milyen újítást hoz ebben a világban az Elevator Finance?
A felhasználói élményt tudjuk alapvetően megújítani. Ha ma felveszel egy fedezetlen hitelt, legyen szó akár áruhitelről, akár személyi kölcsönről, akkor nagyjából pontosan ugyanaz a folyamat, mint a 90-es években volt. A hitelbírálat gyakorlatilag azon múlik, hogy a jövedelmed lehetővé teszi-e a kívánt összeg felvételét. Ezt ma vagy munkáltatói igazolással, vagy kinyomtatott a bankszámlakivonattal lehet igazolni. A mi ötletünk viszont az, hogy
például az internetbank segítségével. A digitális korba szeretnénk hozni ezt az folyamatot, hogy ez az ügyfélnek sokkal egyszerűbb és modernebb legyen.
Az MKB FinTech versenyének eredményhirdetésén is elhangzott, hogy kiemelt jelentőséget fordítanak az ügyfélélményre. Nem túlzás ez, mégis hogyan lehet ügyfélélmény a hiteligénylés?
Az élmény jelen esetben nem a terméken van, hanem azon, mit kell érte kiállnom. A mi folyamatunk - minden banki előírásnak, és funkciónak megfelelve - maximum 15 percnyi kattintgatást jelent, odahaza. Szemben mondjuk egy áruházzal, ahol - bár segítőkészek és aranyosak a hitelközvetítő kollégák - ugyanez a procedúra minimum másfél óra.
A pénzintézetek a hagyományosnak tekinthető szolgáltatási módszerekkel egyre nehezebben érik el az ügyfeleket. Az MKB Bank ezért úgy döntött, hogy a tettek mezejére lép: FinTech Akadémiát szervez, FinTech versenyt hirdet, valamint FinTech Inkubátor Programot indít. A FinTech versenyen pénzügyi technológiai innovációkat díjaztak, a győztesek részt vehetnek a program jövő márciusban induló inkubációs szakaszában, amely során a kiválasztott megoldásokat 18 héten keresztül fejlesztik tovább a bank finanszírozása mellett.
Hogyan fog működni az Elevator Finance szolgáltatása a gyakorlatban? Tegyük fel, ott áll - mondjuk a kiszemelt lapostévé előtt - a vásárló az áruházban...
Mi alapvetően az online kereskedelemben gondolkodtunk; az ügyfélnek fizikailag tehát be sem kell mennie az üzletbe. Persze a tudatos vásárló bemegy, megnézi a terméket, hogy tényleg akkora-e, mint amit ő szeretne, tetszik-e neki stb. De, ha megszületett benne az elhatározás, hogy ezt megvásárolja, akkor otthonról, kényelmesen, a kanapén ülve is megteheti.
A gyakorlatban ez a következőt jelenti: bekérdezünk az ügyfél netbankjába, és az ott tárolt számlainformációkból kiolvassuk az igényléshez szükséges jövedelmet; ugyanazt, amit a banki ügyintéző tenne a back office-ban.
A jövedelmi lehetőségeinken túl egy sor adatot kell még megadnunk az igénylésnél, ilyenek például az okmányaink, vagy a KHR-lekérdezés, de a szerződést is általában személyesen kell aláírni. Mi a helyzet ezekkel; az Elevator Finance erre is nyújt majd megoldást?
A jövőben mindent le lehet programozni, beszélgetünk róla, hogy például képfelismeréssel valóban teljesen automata lesz majd a hitelezési folyamata. Nem hiszem, hogy így indulunk, de technikailag ez sem a Holdra szállás. De első körben szerintem már az is nagyon sokat lendít a folyamaton, hogy a jövedelemigazolást - ami tapasztalataink szerint az ügyfeleknek a legnagyobb fájdalmat okozza - kiváltjuk, minden másra egyelőre marad a klasszikus banki háttérművelet. A szerződést pedig futár viheti majd a megadott címre.
Nem összeférhetetlen, hogy az MKB Bank által szervezett FinTech versenyen MKB-s munkavállalók által alapított csapat is tovább jutott?
Egyáltalán nem összeférhetetlen, kifejezetten szándék volt az MKB FinTech Program indulásakor, hogy ösztönözzék a belsős kollégákat, akik mégis csak közel állnak és érzik a piacot, hogy előálljanak az innovációval. Az 56-ból 6 belsős pályázat érkezett, és egyedül a miénk került be az inkubációba. Úgyhogy nem ciki, a főnökeink kifejezetten büszkék rá.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
18 hétig tart az az MKB Bank által indított FinTech Inkubátor Program. Mi fog történni ez alatt?
A kattintható demó már elkészült, ezzel indultunk el a FinTech Versenyen. A 18 hetes program alatt tető alá hozzuk a teljes IT-fejlesztést, és elkészül a jogi szabályozás is. Ez utóbbi egyébként komoly falat, ugyanis számos adatvédelmi kérdés merül fel a folyamat során: ilyen az adatgyűjtés, a netbanki adatlekérdezés, KHR-begyűjtés, stb. Ami valószínűleg nem fog beleférni, az az IT-audit, illetve a biztonsági ellenőrzés.
Mi lesz a stratégia az Inkubátor Program lezárása után? Az Elevator Finance szolgáltatása elérhető lesz majd más bankok ügyfélkörének is; vagy első körben kizárólag az MKB Bank ügyfelei használhatják majd ki az előnyeit?
Ez a termék bankfüggetlen lesz, ezért a háttérben minden bankra le kell fejlesztenünk a kommunikációs protokollt. A távlati cél az, hogy egy hitelközvetítő céget építünk, kezdetben viszont abból szeretnénk élni, hogy az MKB Bank által nyújtott fedezetlen hiteleket értékesítjük online csatornán.
Tehát mégsem lesz bankfüggetlen a szolgáltatás?
Az MKB Bank termékét értékesítjük, de az teljesen lényegtelen, hogy az ügyfél hol vezeti a folyószámláját. Úgy képzeljük, hogy a webshopban ott lesz egy instant hitelajánlat, ami vagy tetszik, vagy nem. Mi nem hitel-összehasonlító oldal szeretnénk lenni.
Hamarosan megnyitják a banki API-kat. Nem féltek a piaci versenytől, hiszen a jövőben tömegével jöhetnek elő a hasonló - akár egyidőben hitelösszehasonlítást is lehetővé tevő - szolgáltatások?
Valóban arra számítunk, hogy erősödni fog a verseny, viszont addigra szeretnénk ott lenni az élmezőnyben. Szeretnénk kiépíteni a piaci pozícióinkat, az API-khoz képest prehistorikus módszertannal is.