Pénzcentrum • 2016. december 22. 11:00
Ősszel rendezte az első magyar FinTech versenyt és akadémiát az MKB Bank. A versenyen legjobban szereplő vállalkozások komoly segítséget kapnak az induláshoz és/vagy az elkezdett munka folytatásához. A program folytatásaként a kiválasztott megoldásokat 18 héten át fejlesztik tovább és juttatják finanszírozáshoz, valamint a közösség bevonásával alakítanak ki új banki termékeket és szolgáltatásokat. A verseny egyik nyertese a Blueopes nevű projekt lett: a Pénzcentrum Faluvégi Balázst, a cég társalapítóját kérdezte arról, hogy pontosan hogyan és mire használható az általuk kifejlesztett FinTech-megoldás.
Hogyan indult a projekt? Hogy jött össze az alapító csapat, mik voltak a kezdeti célok?
A projekt magja egy 4 fős startup, aminek az alapötlete 4-5 évvel ezelőtt alakult ki. Kovács Miklóssal, aki ügyfelem volt - én korábban befektetési tanácsadóként dolgoztam - kezdtünk el ötletelni arról, hogyan lehetne a befektetési tanácsadást egyszerűsíteni, olcsóbbá tenni.
Később csatlakozott a projekthez Szalai Ferenc és Szántó Gergely, akik Miklóssal együtt már gondolkoztak azon, hogy milyen (főként) fintech céget indítsunk. Gyakorlatilag mi működtetjük, fejlesztjük a rendszereket, de dolgozunk együtt magyar és külföldi külső beszállítókkal, akik például a felhasználói élményben, kvantitatív modellek fejlesztésében vagy a dizájn kialakításában segítenek.
Pontosan milyen szolgáltatást nyújt a Blueopes? Kik használják a gyakorlatban?
A Blueopes tulajdonképen egy roboadvisor, magyarul úgy mondhatnánk, hogy digitális vagyonkezelő, pénzügyi tanácsadó. Az ügyfél - aki nem közvetlenül a mi ügyfelünk, hanem egy bankon, pénzügyi szolgáltatón keresztül használja a rendszert - megad néhány alapadatot magáról, kitölt egy egyszerű és közérthető pszichológiai tesztet, megadja, hogy milyen időtávra, mennyi pénzt szeretne befektetni, és milyen a kockázatviselő hajlandósága.
A rendszer úgynevezett diverzifikált befektetési portfóliókat alkalmaz, azaz fektet állampapírba, részvényekbe, ETF-ekbe (azaz tőzsdén kereskedett alapokba). Ezt a portfóliót tulajdonképpen tudományos alapon alakítjuk ki, úgy, hogy
és többek között olyan technikai részletekre is figyelünk, mint az adózás.
Lényeges, hogy egyedi, személyre szabott portfóliót tudunk kialakítani, olyat, ami a befektetőre van szabva.
Miben más ez a szolgáltatás, mint egy személyes pénzügyi tanácsadó? Mennyiben jelent újdonságot?
Az egyik különbség, hogy a Blueopes egy könnyen kezelhető és átlátható felületet ad. A személyre szabhatóság és a szolgáltatás sebessége nagyságrendekkel jobb, mint a személyes tanácsadás. Ezzel együtt jóval olcsóbb más személyes befektetési szolgáltatásoknál. A hasonló szolgáltatások díja általában a teljes vagyon 2-3%-a, nálunk ez a díj 0,5-1%.
A befektető természetesen folyamatosan nyomon követheti azt, hogy hogy áll a pénze - ugyanakkor az általános piaci kockázatot leszámítva nem kell aggódnia érte. Jellemzően a kockázatosabb részvények súlya alacsonyabb a portfólióban, tehát a gyorsabb tőzsdei mozgásoknak kevéssé van hatása a befektetésre.
A Blueopes ugyanakor nem közvetlenül kínál szolgáltatásokat a lakossági befektetőknek, hanem például bankokon keresztül.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Igen, általában nem is feltétlenül tudja az ügyfél, hogy a Blueopes szolgáltatását használja. A bankoknak, pénzügyi közvetítőknek lehetőségük van arra, hogy a saját működésükre, arculatukra formálják a felületet, így az ügyfél magabiztosan használhatja azt.
Egy banknál például optimális esetben 3-4 hónap alatt el tud elindulni a Blueopes szolgáltatása (nyilván rendkívül sok ellenőrzési fázison átesik egy ilyen rendszer egy pénzintézetnél), úgy látjuk, rendkívül nagy igény mutatkozik erre. Jelenleg például
Merre terjeszkedhet a cég? Mik a távlati kilátások?
Alapvetően a magyar piac mellett Nyugat-Európát célozzuk meg. Magyarországon jelenleg 3 céggel tárgyalunk, Európában Ausztria, Németország, Svájc és a skandináv régió az elsődleges terjeszkedési cél.
Az MKB FinTech versenye is ehhez ad pozitív megerősítést: sokan megismertek minket, több új üzleti megkeresést kaptunk, és a további termékfejlesztéshez, kutatáshoz is erős alapokat kaptunk.
A Blueopes-nak a kezdetektől fontos része a környezettudatos működés: ez hogy érhető el a mindennapokban, mennyire nyitottak rá az ügyfelek?
Ha nézünk egy gyakorlati példát: az szinte kizárt, hogy nagy olajcégek, dohánygyárak vagy szerencsejáték-cégek részvényeit ajánljuk, ugyanakkor egy szélenergiával foglalkozó vállalat papírjaira nyitottak vagyunk.
Ez egyáltalán nem csak a mi filozófiánk: azt tapasztaljuk, hogy az ügyfelek is nyitottak erre, különösképp az 1980 után született generáció - akiknek a kezében egyre több befektetésre váró tőke halmozódik fel. A befektetők kifejezetten keresik az ilyen lehetőségeket