Pénzcentrum • 2016. november 21. 14:04
Új típusú pénzforgalmi szereplők forgatják fel a piacot, versenyt teremtenek és általuk extra és jobb pénzügyi szolgáltatások jöhetnek létre. A jegybank már dolgozik az azonnali átutalást lehetővé tevő rendszeren, amely mellé új és könnyű megoldásokat hozhatnak a FinTech ötletek. A nyitás persze nagyon sok nehézséggel fog járni.
"Megmozdult a pénzforgalmi piac" - hívta fel a figyelmet az MKB Bank által szervezett FinTech Akadémia harmadik napján Bartha Lajos, a Magyar Nemzeti Bank pénzügyi infrastruktúrák igazgatója. Míg korábban gyengébb volt a verseny, ma már új szereplők is megjelentek ezen a piacon. Ez pedig többek között azzal is magyarázható, hogy a hagyományos, régi szereplők begyökeresedtek a rendszerbe és túlságosan magas korlátokat állítottak.
- emelte ki Bartha Lajos.
Jelenleg, ha valaki hétvégén vagy este szeretne utalni, akkor az csak több nap alatt, vagy másnapra érkezik meg a címzetthez. Manapság azonban egyre gyorsabban megy át a technológiai fejlődés a mindennapi életünkbe. Az emberek pedig nem értik, hogy ha az emailek pillanatok alatt megérkeznek egyik helyről a másikra, akkor ez a pénzzel miért nincsen így. Ez, és hasonló kérdések vezettek odáig, hogy megjelentek az innovátorok a piacon és az új vállalatok beálltak a régi szolgáltatók és az ügyfeleik közé. Ez idézte elő, hogy az elmúlt időszakban két fontos EU-s szabály is változott.
Az egyik a Fizetési számla irányelve, ami teljesen egységessé és átláthatóvá tesz a pénzforgalmi szolgáltatásokat. Célja többek között a hatékony és zökkenőmentes pénzügyi mobilitás támogatása. A rendelet egyébként már idén szeptember 18-tól hatályos.
A másik változás a Pénzforgalmi irányelv, amely csak 2018. január 13-án lép hatályba. A célja pedig az, hogy hatékonyabb európai pénzforgalmat generáljon, de fontos szempont a biztonsági feltételek növelése is. A jogbiztonság és az alacsony árak mellett pedig egyenlő feltételeket próbál teremteni a régi és az új típusú forgalmi szolgáltatók között.
Kik az új típusú pénzforgalmi szolgáltatók?
Ma még direkt kapcsolat van a bankok és az ügyfelek között, de bankok és az ügyfelek közé már legálisan fognak bejönni az új szereplők, pusztán azért mert ezek a szolgáltatók extra, jobb és többlet szolgáltatást tudnak nyújtani a fogyasztóknak a régi szereplőkhöz képest. A nehézség azonban az, hogy az új szereplőknél nincsen szerződéses jogviszony.
Ellenben engedélyköteles lesz az új szolgáltatás. Vagyis bejöhetnek a piacra az új szolgáltatók, de nem szabályozatlanul, hiszen az MNB és az európai bankhatóság is figyelni fogja őket. A kisebb cégeknek például felelősségbiztosítást kell kötniük, annak érdekében, hogy az ügyfeleik is biztonságban legyenek.
A jegybank célja az, hogy megteremtse a versenyteret, annak érdekében, hogy a végén jobb szolgáltatások szülessenek. Az MNB már dolgozik az azonnali átutalást megvalósító rendszeren, amely mellé új és egyszerű megoldások kellenek. Ilyen lehet többek között a másodlagos azonosítók nyújtotta lehetőségek - vagyis, hogy egy utaláshoz már ne kelljen feltétlen a címzett számlaszáma.
Nem az a fontos, mit szeretnének a bankok
Bálint Viktor, a BNL Growth Partners ügyvezetőjének véleménye szerint a világ tele van fogyasztói frusztrációval és nem arra van szükség, amit a bankok szeretnének, hanem amit az ügyfelek. Mindig abban kell gondolkoznunk, hogyan tudjuk egyesével megérteni fogyasztóinkat, és előre megmondani azt, mire van szükségük. A fogyasztók élethelyzetének javítása a cél, ezt kellene a cégeknek szem előtt tartani és ehhez passzoló FinTech megoldásokkal előrukkolni. De azt sem szabad elfelejtenünk, hogy a B2B területén még rengeteg a kiaknázatlan lehetőség.
Jelenleg a banki értékesítéseknek kevesebb, mint 10 százaléka zajlik online, míg a fejlettebb országokban ez hamarosan 50 százalék felé is felmehet. A kérdés csupán az, hogy ki fogja ezeket az ügyfélkapcsolatokat birtokolni?
- hívta fel a figyelmet Bálint Viktor.
Érdemes átgondolni, mennyire lehetnek önállóan sikeresek az új startup cégek ebben a világban. A bankokhoz való csatlakozások lehet, hogy nagyobb esélyt adnak arra, hogy ezek a cégek működjenek.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A blockchain világa
Vajon képesek vagyunk egy olyan számítógépek által létrehozott világot használni, ahol nincsenek központi szereplők és előre lefektetett szabályok? Többek között erre a kérdésre keresi a választ a blockchain. Hiszen nagyon fontos számunkra a bizalom, a bankokban is megbízunk és a központi bankok is azért alakultak ki, hogy legyen valaki, akik irányít.
A fiatalok nagyon kedvelik az új világot, amelyben nincs szükség bankárokra és politikusokra, hiszen a blokchain biztosítja azt, hogy a hálózat összes szereplője által jóváhagyott dolgok beíródjanak egy szabályrendszerbe. A pénzügyi szektornak pedig mindez azért nagyon fontos, mert ezzel a módszerrel rengeteg pénzt tudnak megtakarítani. Emiatt ma már rengeteg pénzügyi szereplő van már a blockchainben.
- kezdte a MrCoin történetét Debreceni Barnabás, a Shinrai vezérigazgatója.
A bitcoin - ami tulajdonképpen egy digitális fizetőeszköz - az első blockchain alapon működő hálózat, vagyis nem függ központi kibocsátótól és a hatóságoktól. Ezt hazánkban már az első sajtótájékoztatón teltházzal mutatták be 2014 nyarán, a bitcoin árfolyama azonban már 2013 végén elindult durván felfelé. A MrCoin alapítói egy hétvége alatt készíttek egy weboldalt, ahol az emberek egyszerűen pár óra alatt tudnak bitcoint vásárolni.
Annyira népszerű lett a cég, hogy automatizálni kellett a rendszert és az oldalhoz egy új dizájnt is kitaláltak, ami egy kedves mesekönyv figurára emlékeztet. Sokan kételkedtek abban, hogy egy komoly pénzügyi szolgáltatóhoz túl kedves ez a dizájn, de mégis működött. A változtatáskor ugyanis nagyon alacsonyan volt a bizalom a pénzügyi szolgáltatókban, a MrCoin figurája pedig nem bizalmat sugároz, de sokkal inkább emberközeli.
A cégnél nincsen például ügyfélszolgálat sem, hanem csak ügyfélboldogság. Ha valaki felhívja őket, akkor segítséget adnak neki, nem pedig eladni próbálnak valamit. A cég ebből nem is feltétlen profitál, de a jó tapasztalatot sokan megosztják másokkal, így végül megéri - mesélte Debreceni Barnabás.
Neked is van egy jó ötleted?
Lemák Gábor FinTech-szakértő előadásában arra emlékezetett, hogy Európában nagyon sok olyan szolgáltató van, amelyek segíthetnek nekünk abban, hogy mi is kártyaalapú szolgáltatásokat nyújthassunk. De a bankok is biztosíthantnak egy jó alapinfrastruktúrát, amelyre új típusú szolgáltatások épülhetnek rá.
Ezt a gondolatmenetet követi az MKB Bank FinTech programja. A bank speciális versenyt szervez, valamint inkubátor programot indít, hogy az ötletgazdákkal közösen exportképes fintech termékek álljanak elő, amelyek meghódíthatják a magyar és a nemzetközi piacokat.
- jelentette be Hetényi Márk, az MKB Bank retail és digitális vezérigazgató-helyettese.
A pályázat részleteit az esemény honlapján olvashatjuk el.
Címlapkép forrása: Shutterstock/Zapp2Photo