Ez a legújabb sláger a boltokban: tényleg erre vágyik a szomjas magyar?

Pénzcentrum2016. július 2. 07:00

A kóla magyarul - ezzel a szlogennel lépett piacra idén januárban a Tikkadt Szöcske. Az íz kidolgozásában és az előkészületekben három év munkája van. A Cannes-i Filmfesztivál sztárserege is megkóstolhatta a magyar pavilonnál a Szöcskét, aminek cukormentes változata is van már, üveges pedig majd lesz.

Szinte minden országnak van helyi kólája is a két nagy világmárka mellett, csak nálunk nincs. És ha már az ötletgazda és cégtulajdonos házaspár férfi tagja élelmiszertechnológus, a feleség pedig marketinget oktatott a Corvinuson, ráadásul több vendéglátóegységet is üzemeltetnek, akkor miért ne csinálják meg ők a hiányolt hazai terméket? 

A 9. kerületi Malom-udvarban irodát és raktárat bérlő többszáz  kis cég közül az egyik aprócska vállalkozás a Tikkadt Szöcske. Amikor náluk jártunk, éppen díszletet bontottak az udvaron, mert előtt ott forgatta a Coca-Cola az új nemzetközi reklámfilmjét. Nem valószínű, hogy tisztában volt a multi a helyzettel, hogy az épület egyik kis irodájában munkálkodik az esetleges trónfosztója. Igaz a Tikkadt Szöcske receptje is titok, de nem őrzik hétpecséttel, páncélterembe zárva, és laboratórium helyett a családi konyhában fejlesztették a terméket, a tesztalanyok pedig a baráti kör tagjai voltak (közülük nemcsak, hogy továbbra is mindenki jó egészségnek örvend, de vélhetőleg lelkes Szöcske-rajongó is lett), tehát bőven van méretbeli különbség.

Ugye, hogy felkaptad a fejed?

A termék megvan, már csak valahogy el kellene adni. Mondjuk egy jó névvel.

Úgy gondoltuk, hogy ez a név kell nekünk a belépőhöz, ami van annyira különleges, hogy levegyék az emberek a polcról, vagy ilyet rendeljenek a pubban. Amikor valaki ránéz a Tikkadt Szöcskére, akkor elmosolyodik, és elgondolkodik, hogy miért ez a neve" 

- mondta Neumann-Bódi Edit, a Tikkadt Szöcskét gyártó Italműhely Kft. ügyvezetője.

Annak ellenére, hogy csak tavaly ősszel kezdték gyártani, és januárban bővült a csapat értékesítőkkel, vidéki városokba is eljutott már a Szöcske híre. Az egyedi, és kissé hipszteres volta miatt főleg egyetemi városokban követelik a vendégek. A cég most azon dolgozik, hogy mindenki számára elérhetővé tegyék a kólájukat.

Aki kólát akar, azt nem kínálhatod bodzaszörppel

Lássuk be, hogy kevés annyira unalmas és monopol piac létezik, mint a kóláé. Ráadásul ugyan ki szeretne két globális mamutvállalattal versenyezni?

"Pont egy ilyen piacon lehet megmutatni, hogy lehet újat, hazait, és finomat csinálni. Sok üdítőmárka létezik itthon, kimondottan kóla márka viszont csak kettő. De ha valaki egy étteremben kólát szeretne inni, akkor nem kínálhatod bodzaszörppel" - mondta Vízer Gergely, marketing vezető.

"Bizonyos területeken nyilván nem tudunk versenyezni a nagyokkal, de nem is feltétlenül célunk, nem vagyunk egy súlycsoport. Nem próbáljuk lenyomni őket, hanem egy plusz opcióként kínáljuk a Szöcskét. A minőség mellett az is nagy érvünk, hogy minden hozzávalót és beszállítót is próbáltuk úgy választani, hogy magyar legyen" - mondta az ügyvezető.

 

A világ az egészségtudatos megoldások felé tendál, és ugyan tudjuk, hogy a kóla nem esik ebbe a kategóriába. Ennek ellenére mégis isszuk, és szeretjük. A gyártók elmondása szerint a Szöcskénél sem árt a mértékletesség, de ez valódi kóladióból és minőségi alapanyagokból készült. És a későbbiekben még szeretnének a kólánál jóval egészségesebb üdítőket is piacra dobni.

Először a fiatal felnőttek körét célozzák meg, akik most fedezik fel a világot, és érdeklődnek a szokatlan dolgok iránt. Jelenleg ugyan több mint kétszáz vendéglátóhelyen hozzá lehet jutni a Szöcskéhez, de szeretné a romkocsmákat is meghódítani.

Ott viszont létezik "dresscode", a környezettudatosságról meg nem is beszélve, ezért a flakonos kiszerelés mellett hamarosan már kisüveges változata is lesz a magyar kólának.

A Tikkadt Szöcske tulajdonosai viszont nem kívánnak megállni a fiataloknál, hanem minden kólafogyasztóval szeretnék megismertetni. A vendéglátós helyek mellett a nagy hipermarketek polcain is szívesen látnák terméküket, de ahogy ők fogalmaztak: nem minden áron. "A nagy láncok próbálják minél lejjebb nyomni az árakat, ezért csak akkor szeretnénk ott is forgalmazni a Szöcskét, ha ezt a minőséget meg tudjuk tartani.

És ha már az anyagiaknál tartunk...

A konkrét összeget nem szeretné nyilvánosságra hozni a cég, hogy mennyibe is került eddig ez a kólabiznisz, de elmondásuk szerint lényegesen nagyobb tőke kellett hozzá, mint egy étterem megnyitásához. A szezonban most az a céljuk, hogy átforduljanak nyereségesbe. Ehhez viszont sok tikkadt vásárlónak kell Szöcskéért nyúlnia.

JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Most havonta 80 ezer palackot gyártunk. Ezt júniusban már nagyjából tudtuk értékesíteni, és szerencsére ez dinamikusan növekszik. Ha összejönnek a folyamatban lévő megállapodások nagyobb láncokkal, akkor ennek a sokszorosát is tudjuk majd produkálni" 

- mondta Neumann-Bódi Edit. 

A jelenlegi a mennyiség (a kezdeti meg pláne) a kis családi palackozóknak sok, a nagyoknak pedig édes kevés. Így a partnerek megtalálása is igen nagy gondot okozott az induló vállalkozásnak. "Nem azzal győztük meg őket, hogy mennyit fognak rajtunk keresni, mert a kezdetekkor mit tudtunk volna mondani? Nyilván tervez az ember számokat, de ezen inkább csak mosolyognak a nagyok, akik napi több kamionnyi mennyiségben gondolkodnak. 

Szerencsére aztán találtunk olyat, aki meglátta bennünk a lehetőséget. A beszállítóknál pedig az volt a gond, hogy nem értették, miért akarunk mi egyedi aromát, amikor vannak olcsó előre gyártott kólaaromák, és mindenki ezeket viszi. Mi pedig amellett, hogy a saját kifejlesztett ízünket szerettük volna gyártatni, még az se volt mindegy, hogy honnan szerzik be hozzá az alapanyagot, és azok milyen minőségűek. Sokaknál nem voltunk túl népszerűek"- magyarázta az ügyvezető.

Utóbbi mondat szerencsére a kiskereskedésekre és a vevőkre nem igaz. Sőt, még a hazai filmipar is látott fantáziát a Szöcskében:

a Cannes-i Filmfesztivál magyar pavilonján is meg lehetett találni a hazai kólát. 

A tulajdonosok elmondása szerint nem volt ilyen ambíciójuk, de kaptak egy felkérést, és szívesen jelennek meg ott, ami értéket képvisel, mert úgy gondolják, hogy a Szöcske is az. "A kóla nevébe is szerettük volna belegondolni a magyar kultúrát Arany Jánoson és a Toldin keresztül ("tikkadt szöcske nyájak legelésznek rajta" - részlet a Toldiból). Ha valaki megiszik egy Szöcskét egy külföldi ismerősével, akkor ott legyen jelen a magyar kultúra is" - mondta az ügyvezető.

Meg se próbáld lefordítani

"Az a jó, hogy nem lehet lefordítani a Tikkadt Szöcskét, ez nagyon magyar. De ha idejön egy külföldi vendég, akkor nem kell mindent angolul látnia. Véleményem szerint a magyar gasztronómia is azért ugrik most előre, mert rájöttünk, hogy nem a külföldieket kell másolnunk, hanem a saját értékeinket kell odatenni. A külföldi is a helyit keresi" - mondta Vízer Gergely.

Már idén nyáron is több kisebb kaliberű fesztiválon találkozhat a közönség a magyar kólával, és ugyan nincsenek egyelőre olyan törekvések, hogy indítanak egy Tikkadt Szöcske Nagyzenei Világfesztivált, de idővel nagyobb rendezvényeken is bemutatkoznának.

Úgy néz ki, hogy van egy magyar zenekar, aki szintén "érzi a szöcskét", és épp a közös munkán gondolkodunk, ami révén nagyobb rendezvényekre is eljuthatnánk. A kóla karakteréből adódóan is ez egy nagyon fesztiválos termék"

 - mondta a marketing vezető.

Visszaszállva a földre: gyakran látunk jó és egyedi kezdeményezéseket, amik valamiért mégis tiszavirág életűek lesznek. Így talán jogos a kérdés: miért lesz a Tikkadt Szöcske kivétel ez alól? "A rengeteg jó élmény mellett persze azért kijózanítóak is vannak. Egy gasztroklaszter vezetője egyszer azt mondta, hogy: Edit, én már nagyon sok ilyen termékkel találkoztam, és egyik sem élte meg az egy évet.

Úgy gondolom, hogy azért fogjuk túlélni, mert mi egy csótány típusú cég vagyunk.

Vannak a gazellák nagy buborékkal, nagy tőkével, hirtelen növekednek, aztán nagyot esnek. Mi szépen lassan építkezünk, és olyan túlélők szeretnénk lenni, mint a csótány" - mondta a vezető. Hozzátette, a márkaépítés egyfajta minőségi kép kialakítása is, és úgy érzik, van helyük a piacon, mint harmadik, de egyetlen magyar kólamárka.

Loading...

Címkék:
vállalkozás, magyar termék, kóla,