Pénzcentrum • 2014. április 17. 11:01
Egyre több cég ellen indul csődeljárás országszerte. A kudarcot elkerülendő érdemes több erőt és energiát fektetni a válságkezelésbe. Precíz pénzügyi tervezéssel és piackutatással azonban elkerülhető, illetve csökkenthető a kockázat. A megfelelő munkatársak kiválasztása is segíthet: sok felesleges teher lekerülhet a vállunkról.
A magyarországi kis- és középvállalkozásoknak számos nehézséggel kell szembenézniük nap mint nap. Sikerük azon múlik, hogyan tudják legyőzni a külső (például nem várt környezeti vészhelyzet), vagy belső (adminisztrációs, vagy munkaerő gondok, stb.) problémákat.
Mi jelenthet igazán nagy veszélyt?
Egy tavalyi kutatás szerint inkább ezek a belső tényezők jelentenek igazán nagy veszélyt a vállalkozásokra. A megkérdezettek szerint az értékesítésből és a vállalatirányításból fakadó problémák a legnehezebben kezelhetőek. Az RSM DTM Hungary Adótanácsadó és Pénzügyi Szolgáltató Zrt. 2013-as kutatásából az is kiderül, hogy sokan a gazdasági válság óta úgy érzik, nehezebb egy saját vállalkozást vezetni a pénzügyi lehetőségek megváltozása miatt.
A nem megfelelő válságkezelés könnyen a vállalkozás végét jelentheti. Az Opten Informatikai Kft. adatai szerint igen magas a felszámolási eljárásokat lezáró cégtörlések száma. Az elmúlt évben nőtt a felszámolások, illetve a kényszertörlések száma is, sőt az elmúlt tizenkét hónap a valaha volt legtöbb megszűnést hozó időszaknak számít.
Nem ritka ezek szerint, hogy egy cég nem tudja leküzdeni nehézségeit. Az Opten-beszámoló szerint a magyarországi cégek üzletpolitikai és stratégiai felkészültsége hiányos, és egyebek mellett ez is hozzájárul a magas felszámolási arányokhoz. A frissen alapított cégek várható élettartama alig 8-9 év, az aktív működési idő pedig ennek csak töredéke.
Nincs nyereség, mi az oka?
Persze ahány cég, annyi probléma merülhet fel, azonban vannak olyan problémacsoportok, amik általában visszatérő "vendégek" a legtöbb vállalkozónál. Ilyen például, hogy túl kevés a nyereség, kicsi a forgalom, nem érkezik elég vevő. A nyereség hiánya több mindenen is múlhat, például lehet, hogy ugyan nagy a forgalom és az árrés is megfelelő, de a kiadások nagyok, így a nyereség alacsony lesz. Vagy akkor is lehetünk veszteségesek, ha ugyan nagy a forgalmunk, kicsik a működési költségeink, de alacsony az árrés is, amivel dolgozunk.
Kellő részletességű tervezéssel, precíz költségvetéssel valószínűleg sok efféle gond kiiktatható. Szigorú ellenőrzés alá kell vonni a pénzügyeket, a forgalmat és a beszerzést. Az értékesítést, az árakat és az árréseket úgy kell kalkulálni, hogy termékünk eladható legyen, és egyben megfelelő mennyiségű nyereséget is termeljen. Érdemes felmérni a piacot, tanulmányozni a hasonló szolgáltatást vagy terméket kínálókat, és hozzájuk mérten belőni az árakat. Emellett ha a költségvetés engedi, hosszú távon valószínűleg kifizetődő lehet egy marketingstratégia kidolgozása is. A túl kicsi forgalom fakadhat a termék nem megfelelő eladási stratégiájából is. Egy értékesítési szakember hatékonyabbá teheti az eladást is.
A legfontosabb: a pénzügyek rendezése
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Igen nehéz feladat a pénzügyi stabilitás kialakítása is. Ehhez megfelelő ellenőrzésre van szükség, megbízható pénzintézetre, pontos adatokra a pénzmozgásokat illetően, a kiadások és bevételek összegzésére. A vállalkozások jelentős hányada például többet fizet a banki szolgáltatásokért, mint kellene, ezért érdemes megkeresni a cég cash-flow-jához (pénzáramlásához), illetve utalási szokásaihoz illő legjobb konstrukciót. Elérhetők ma már például testreszabott megoldások, amelyeknél a számlacsomaghoz több kedvezményelem is tartozik, amelyből az ügyfél választhatja ki a cége aktuális igényeihez a legmegfelelőbb verziót (ilyenek például az UniCredit A la Carte és A la Carte Plusz csomagjai). Akik pedig már túlnőttek azokon a kereteken, hogy ezt figyelemmel kísérjék, és az a fontos, hogy az egyre növekvő forgalmuk után egyre kedvezőbb díjakkal utaljanak, azoknak is van már megfelelő alternatívájuk. Így egy lépéssel közelebb kerülünk a pénzügyi tudatosság kialakításához, tudjuk majd, mi mennyibe kerül, és könnyebben felmérjük majd, min tudunk spórolni, melyik az a kiadás, amiről le tudunk mondani.
Ha pénzügyi gondok adódnak, érdemes kivizsgálni, hogyan lehetne a költségeket csökkenteni. Az esetleges adósságok átütemezésével haladékot kaphatunk. A felesleges eszközök eladásával átmenetileg pénzhez juthatunk, és ugyanígy azzal is, ha kintlevőségeinket, azokat az összegeket, amikkel nekünk tartoznak, behajtjuk. Ezek mellett a felesleges munkaerőtől is meg kell válni, sőt érdemes személyi és szervezeti változásokat eszközölni annak érdekében, hogy kevesebb kiadásunk és kisebb munkaerő-igényünk legyen. Az is gondot okozhat, ha egy cégvezető nélkülözhetetlenné válik a vállalkozásában. Ha nincsenek meg a megfelelő megbízható emberei, akkor úgy érzi jobb, ha minden feladatot ő végez el. De ez nem mehet így a végtelenségig, mert először is fizikai képtelenség mindig ott lenni, másodszor pedig senkinek nem jó, ha éjjel-nappal dolgozik, nincs szabadsága, nem pihen. Ez előbb vagy utóbb a kreativitás, a problémamegoldó készség és a gyors döntéshozatal rovására fog menni.