Pénzcentrum • 2013. június 25. 14:25
Könnyen gondolhatjuk, hogy egy vállalkozás működtetése Magyarországon rengeteg adminisztrációval - és a hozzá kapcsolódó lassú, nehézkes ügyintézéssel - párosul. Valóban nem járunk messze az igazságtól, hiszen egy magyar vállalkozónak komoly követelményeknek kell megfelelnie, például a számvitel, a könyvvitel területén, de oda kell figyelnie többek között az éves beszámolókra is. Ugyanakkor úgy tűnik, hogy hamarosan csökkenhetnek a bürokratikus, adminisztratív terhek, ez pedig a vállalkozások fejlődését, számuk növekedését vetítheti előre.
Túl sok, túl nehéz
Adminisztratív költségek a vállalkozó mindazon közvetett és közvetlen költségei, amelyek az állammal szembeni kötelezettségei teljesítése során merülnek fel. Magyarországon a gazdaság egésze számára komoly hátrányt jelent a vállalkozásokat sújtó bürokrácia nagysága. Szinte hihetetlen az adat, de minden megtermelt száz forintból tízet adminisztrációra fordítunk, tehát a bürokratikus költségek a magyar GDP 10 százalékára rúgnak, míg Európában ez az arány csupán átlagosan 3 százalék. A felmérések azt mutatják egy átlagos magyar cég évente 3 millió forintot költ adminisztrációra. Szakértők szerint a vállalkozásokat terhelő adminisztrációs költségek Magyarországon mind világviszonylatban, mind régiónkhoz (a visegrádi országokhoz) képest is túlzottan magasak.
Jól mutatja ezt, hogy évente 2000 milliárd forint felesleges kiadástól szabadulhatna meg a magyar gazdaság, ha a bürokrácia szintje az Európai Unió átlagára csökkenne. Egybehangzó vélemények szerint a túlzott adminisztrációs terhek az egyik fő okai annak, hogy a tisztességes vállalkozásra épülő érvényesülés Magyarországon sokszor érezhetően nagy nehézségekbe ütközik és a társdalom többsége szerint nem nyújt reális perspektívát.
A vállalkozások üzleti érvényesülésük egyik legfőbb akadályát a kiszámíthatatlanul változó szabályozásban és a túlzott állami adminisztrációban látják:
- A hazai kis- és középvállalkozások elsősorban a stabil, kiszámítható és a mainál alacsonyabb köz-és adminisztratív terhek jellemezte üzleti környezet megteremtését várják a kormányzattól.
- A piaci működés szabályozása gyakran áttekinthetetlen és túlbürokratizált. Az összes előírás betartása sokszor az üzletmenetet lehetetlenné tévő költségekkel járna. Ezt az állam részben tolerálni kénytelen, és ennek következménye, hogy a szabályok ellenőrzése következetlenné és kiszámíthatatlanná válik.
- A vállalatvezetők számára egy évben átlagosan 65 órát vesz igénybe a különböző adminisztratív feladatok ellátása-azaz, több mint a teljes munkaidejük 3 százaléka közvetlenül kapcsolódik az állam gerjesztette papírmunkához.
- Az adminisztratív terheket a vállalkozók nagyobb problémának tartják, mint a magas adórátákat.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
- Az adórendszer működésének adminisztratív költségei a kisvállalkozásokat sújtják elsősorban, versenyhátrányba hozva őket a nagyobb cégekkel szemben. Az adózás adminisztrációja még a nagyobb cégeknél is eléri az éves nettó árbevétel 1 százalékát, de a kisvállalkozások alsó kategóriájában 10 százalék körüli becslések születtek.
Változhat a helyzet, könnyebb lehet a vállalkozások élete
Úgy tűnik azonban, hogy a kormányzati döntéshozók számolnak a vállalkozások adminisztratív terheinek csökkentésével, a következő hónapokban több, erre vonatkozó nagyívű terv is megvalósulhat. A Nemzetgazdasági Minisztérium konkrét célkitűzése, hogy az adminisztratív költségek átlagosan 500 ezer forinttal csökkenjenek a magyar vállalkozásoknál.
A program 10 beavatkozási területen jelöl ki konkrét tennivalókat, fogalmaz meg középtávú feladatokat, illetve továbblépési irányokat. Új elem például, a július elsején debütáló egyszerűsített elektronikus fizetési rendszer. Az e-fizetés, a pénzforgalmi számlanyitásra kötelezett adózók számára lehetővé teszi, hogy az adószámlák számától függetlenül egyetlen összevont utalással teljesítsék az esedékességük szempontjából összevonható adónemekre vonatkozó befizetési kötelezettségeiket. De felgyorsulnak a hatósági eljárások is: 2014. január 1-jétől ugyanis az általános ügyintézési határidő 30 napról 21 napra rövidül. 2015. január 1-jétől pedig megszűnik a társadalombiztosítási kifizetőhellyel nem rendelkező munkáltatók párhuzamos adatszolgáltatási kötelezettsége: a pénzbeli ellátások összegének megállapítása a NAV számára megküldött és OEP felé továbbított adatokból történik majd.
Az elmúlt időszakban több olyan intézkedés is megvalósult, amely enyhítette a vállalkozások terheit. Ilyen volt például, hogy egyszerűsödött a kisvállalkozások éves beszámolási kötelezettsége, illetve életszerűbbé váltak a házipénztárra vonatkozó előírások is. Ugyanakkor nem szabad elmenni amellett sem, hogy a bírságok kiszabásakor már nem nehezedik pénzügyi nyomás a hatóságokra, illetve több szempontból egyszerűsödött az uniós pályázati adminisztráció is.