Világgazdaság • 2011. október 6. 08:33
Igencsak megviselte a válság a hazai kastélyszállókat, melyek más és más módon próbálnak meg harcolni a vendégkörük megtartásáért. Van, amelyik a wellness részlegének fejlesztésével próbál kitűnni, s akad, amelyik a történelmi hagyományokra helyezi a hangsúlyt, máshol pedig a csúcsgasztronómia áll a középpontban - írja a Világgazdaság.
Míg Nyugat-Európában a szállodaiparon belül a kastélyszállók teljesítményét alig érintette a válság, addig Magyarországon a hotelpiaci átlagnál jobban megviselték az ágazatot a nehéz gazdasági körülmények - hangzott el az európai kastélyszállókat képviselő Historic Hotels of Europe és a Magyar Kastélyszállodák Szövetsége által a napokban megtartott konferencián.
"Míg hazánkban a szállodapiacnak ez a szegmense alig tíz évvel ezelőtt kezdett kibontakozni, addig a nyugati országokban már több évtizedes múltja van, kialakult a kultúrája és stabil, visszatérő, magas jövedelmű vendégkörrel rendelkezik. Magyarországon ez a réteg jóval szűkebb. " - magyarázta a háttérben megbúvó okokat Bartha Sándor, a jelenleg 10 tagot számláló hazai szövetség elnöke. Véleménye szerint további versenyhátrányt jelent a szálláshelyek magas áfája - a kedvezményes 18 százalékos kulcs is az egyik legjelentősebb Európában.
A csúcsgasztronómiára épít a 2008-as alapítása óta a Chateau Visz - mondta el a napilapnak Hidvéghy Melinda, a szálloda tulajdonosa. Más kastélyszállók pedig a wellness szolgáltatásokra helyezi a hangsúlyt, míg mások a történelmi hagyományok csábító erejében bíznak.