Pénzcentrum • 2011. augusztus 28. 14:06
Érdekes trend figyelhető meg Budapesten: kezd helyreállni a kiskereskedelmi élet a plázákon túli világban - például a Nagykörúton is. Csökken az üres boltok száma, a bérlők visszatérnek. Az Andrássy útnak lassan érezhető a jótékony hatása a környező utcákra is.
A belföldi kereslet nem mutatott érzékelhető változást az év első felében, a statisztikai adatok stagnálása látható a kiskereskedelmi forgalomban az előző év azonos időszakához viszonyítva. Nem érződött semmilyen pozitív hatása az év eleji SZJA változásoknak sem, és úgy tűnik, hogy a kilábalás a jelenlegi helyzetből egy elhúzódó folyamat lesz.
"A piaci szereplők alkalmazkodtak a helyzethez, és várják az előbb-utóbb elkerülhetetlen fellendülést. A piac vegyes képet mutat, mivel néhány helyszín - különösen a jól kigondolt stratégiával rendelkező, jó elhelyezkedésű projektek - fejlődik, sőt akár virágzik is, míg más bevásárlóközpontok még mindig szenvednek a válság hatásaitól." - mondta Koroknai Szabolcs a Colliers International budapesti irodájának társigazgatója az ingatlan-tanácsadó cég legfrissebb kiskereskedelmi piaci jelentése kapcsán.
Az év első felében csak egy nagyobb kiskereskedelmi központ nyitotta meg kapuját, az 5600 nm-es Europeum a Blaha Lujza téren. A projekt az első pár hónap tapasztalatai alapján sikeresnek mondható. Jó forgalmi adatokat mutat és a bérbeadottság is 80% felett van, olyan bérlőkkel, mint a H&M, a Müller és a Deichmann.
A központ inkább tekinthető "high-street" jellegűnek, mint bevásárlóközpontnak. Ugyanakkor a Nagykörút környező részeibe is sikerült új életet lehelnie, itt több új bolt is nyílt az elmúlt időszakban. Kezd helyre állni a Nagykörút Nyugati tér és Margit-híd közötti szakaszának kiskereskedelmi élete is, miután a hidat újra átadták a forgalomnak a felújítási munkálatok részleges elkészültével. Csökkent ezen a részen az üres boltok száma, a bérlők visszatértek.
Októberben nyílik meg a Váci1 projekt első három emelete, melyben olyan boltok lesznek, mint a Hard Rock Café és a Szamos Marcipán egy reprezentatív üzlete. A projekt második fázisa ezt majd 2012 őszén követi. Ennek során a felső szinteket adják majd át, ahol lesz többek közt egy tetőtéri étterem, valamint egy különleges turisztikai attrakció, mely az egész 1700 nm-es negyedik emeletet elfoglalja majd.
A KÖKI Terminál, az Árkád Szeged és a Siófok Pláza átadása szintén az év végéig van tervbe véve. Itt is még nehezebben megy a bérbeadás és a tulajdonosoknak sokszor hozzá kell járulniuk a boltok kialakításához is, hogy fontosabb bérlőket tudjanak az üzletházba vonzani.
Budapest domináns bevásárló utcái a Váci utca és az Andrássy út továbbra is népszerűek a kereskedők, különösen a luxusmárkák körében. Ezek a helyszínek növekvő forgalmat mutatnak, különösen az Andrássy út. A Replay és a Sinequanone új boltokat nyitott itt, és jelenleg több szerződés is aláírás előtt áll új, nemzetközi, magas minőségű márkaboltok megnyitásáról.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Az Andrássy útnak lassan érezhető a jótékony hatása a környező utcákra is, néhány csatlakozó vagy párhuzamos utcában (pl. Paulay Ede, Hajós, Nagymező) már láthatóan beindult a bérlői aktivitás, különösen a helyi eklektikus és "designer retail" koncepciók esetében.
A bérleti díjakkal kapcsolatban Koroknai Szabolcs elmondta, hogy általánosságban véve a bérleti díjak továbbra is alacsonyak, miután az elmúlt két évben 10-30%-kal estek, de a legjobb helyszíneknek már sikerült stabilizálni vagy akár növelni is a bérleti díjaikat.
Az egyik ilyen pozitív példa a MOM Park, amely sikeresen szerzett meg több új, magas színvonalú bérlőt, olyan bérleti szinteken, amelyek bizonyos esetekben jelentősen meghaladják azt, amit a korábbi bérlők fizettek. Olyan márkák készülnek itt üzleteket nyitni, mint a French Connection, a Stefanel, a H&M és a Vapiano. Hasonló pozitív példa még a Mammut és az Aréna Plaza.
Az újabb bevásárlóközpontok fejlesztése 2013-2015-re fog tolódni. A következő két évben egyre nagyobb lesz az aktivitás a régebbi központoknál, hogy megújítsák megjelenésüket és koncepciójukat az új bérlők vonzása érdekében.
"Egy ilyen projekt, amely fejlesztés alatt áll a korábbi Material Center, egy fővárosi lakberendezési központ, amelyet egy belvárosi outletté alakítanak át. A projekt neve Grand Fashion Outlet (GFO), az átadás 2012 tavaszára várható, és a Colliers International a kizárólagos tanácsadó és bérbeadó ügynöksége. Ez lesz az első ilyen koncepció Budapesten: egy jól megközelíthető 8000 nm-es divat outlet egy vegyes használatú épület három szintjén, amely a külváros helyett a városközpontban helyezkedik el." - mondta Koroknai Szabolcs.