Pénzcentrum • 2011. augusztus 9. 16:32
Nem meglepő módon az országos 3,29 százalékos fizetésképtelenségi átlagnál jóval magasabb a keresletcsökkenés által kiemelkedően sújtott gépjármű-kereskedelem és -javítás iparág bedőlési aránya. A cégszámra vetített fizetésképtelenségi arány ebben a szektorban ugyanis 4,45 %, áll a Bisnode csoporthoz tartozó, Dun & Bradstreet (D&B) nemzetközi cégminősítő elemzésében. Az elmúlt időszakban sajnos a fizetési késedelem is jelentősen megemelkedett az iparágban, ami arra utal, hogy a szereplők egyre nehezebben törlesztik adósságaikat.
A gépjármű-kereskedő és szervizelést végző cégeket érdemes elkülöníteni egymástól, mert élesen más sajátosságokkal rendelkeznek. A használt gépjármű-kereskedőket kevésbé érintette a válság, mint a új gépjárműveket fogalmazó márkakerekedéseket. A privát szervizcégek, vagy akár a "feketéző" autójavítók előnyben vannak a márkakereskedő javítóüzemeivel szemben, mivel az autósok a szervizköltséget is a lehető legalacsonyabban akarják tartani még akkor is, ha ez a minőség rovására megy.
A gazdasági helyzet igazán nagy vesztesei ebben a szektorban tehát az új gépjármű-kereskedők voltak. Az új autóértékesítők közül talán csak a luxusautó kereskedők forgalma nem esett vissza drasztikusan. Gablini Gábornak, a GÉMOSZ elnökének nyári sajtótájékoztatója szerint 2007-ben még több mint 200 ezer gépjárművet adtak el Magyarországon; és az autókereskedők akkor még arra számítottak, hogy évi 300 ezerre is nőhet az értékesítés. A válság hatására azonban 2010-re 52 661-re csökkent az értékesített új autók száma, azaz gyakorlatilag negyedére esett vissza a kereslet, ami veszélybe sodorta a gépjármű-kereskedőket.
Új autót ma magánszemélyek alig vesznek, az értékesítés zöme céges flottaértékesítésekből származik. A szigorodó hitelfeltételek sem kedveztek az autóértékesítésnek. Míg korábban az átlagos önerő 30 százalék, az átlagos futamidő új autó esetében 7,5, használtnál 5,5 év volt, mára az átlagos önerő 40 százalékra nőtt, az átlagos futamidő pedig másfél évvel csökkent. A márkakereskedések nehéz helyzetét tetézi, hogy költségtakarékossági okokból már nemcsak a magánszemélyek, hanem a cégek is sokszor a márkakereskedőn kívül oldják meg a gépkocsik szervízelését. A szervízdíjak húzhatnák ki a kereskedőket a bajból, de ehelyett a tendenciák inkább a feketegazdaság erősödését segítik.
Az elmúlt egy évben valamelyest - 4,54 %-ról 4,45 %-ra - csökkent a gépjármű-kereskedő és -javító cégek fizetésképtelenségi aránya, de még mindig jóval a magyarországi átlag fölött van. Ráadásul a minimális csökkenés sem a javulás jele. Az első nagy fizetésképtelenségi hullám már megvolt, de új bedőlési dömping várható az iparágban. Számos nagy szereplő magas eladósodottsággal küzd, és hitelekkel finanszírozták felhalmozódott és nehezen mozgó készleteiket is. A kereskedők körében a cégek felénél 100%-nál magasabb az eladósodottság mértéke.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)