Pénzcentrum • 2011. március 14. 09:02
Az elektronikus számlázásnak rengeteg előnye van, és ezek közül a költséghatékonyság csak az egyik szempont. Sajnos Magyarországon egyelőre kevésbé elterjedt ez a megoldás, ami főleg a vállalatok tájékozatlanságának köszönhető.
Évente közel 30 milliárd számla készül Európában, amelyből mára több mint fél milliárd elektronikus. Bár az e-megoldás Dániában, Svédországban, Finnországban, Észtországban és Spanyolországban az állami szektor vállalatai számára kötelező, Magyarországon egyelőre kevésbé elterjedt, ami főleg a vállalatok tájékozatlanságának köszönhető - mondja Szőnyi György, a Számlaközpont ügyvezetője.
Az elektronikus számlázás elterjedésének alapvető feltétele, hogy a papír alapú számlák mellett az elektronikus számlák befogadása egyre nagyobb teret nyerjen. Annak ellenére, hogy a számviteli törvény kimondja, hogy az elektronikus számla egyenértékű a papír alapúval, a könyvelők nagyobb része még alig-alig találkozott vele.
Amennyiben a könyvelő nincs teljesen tisztában az elektronikus számlázás könyvelési folyamatával, addig ellehetetlenítheti - különös tekintettel a KKV-k esetében - annak bevezetését is, pedig a vélt félelmek ellenére saját munkáját is könnyíthetné vele. "Az elektronikus számla egyszerre jelent megoldást mind a nagyvállalati, mind a közép, mind pedig a kisvállalatok számára, hiszen platform független megoldásként bármilyen rendszerbe beépíthető vagy akár egy egyszerű internet kapcsolaton keresztül is elérhető" - mondja Szőnyi György, Számlaközpont Kft. ügyvezetője.
Az elektronikus számlázásnak rengeteg előnye van, és ezek közül a költséghatékonyság csak az egyik szempont. Az olcsóbb "üzemeltetés" egyértelműen a megoldás jellegének köszönhető, hiszen az online küldés miatt se postai, se nyomtatási költséggel nem kell számolni. "Az elektronikus számlázás ellen felmerülő érvek lassan érvényüket vesztik, hiszen elsősorban a berögződések, és a még látható papíralapúság idővel átalakulnak majd e téren is, ahogyan a faxot is lekörözte az e-mail. Ráadásul a megoldással a fizetési felszólítások küldése is automatizálható, illetve a fizetési meghagyásos eljárások is sokkal egyszerűbbé válnak, ami szintén erősen hozzájárul majd a megoldás elterjedéséhez" - teszi hozzá a vezető.
A lakosság már igent mondott?
Az elmúlt néhány évben robbanásszerűen indult terjedésnek az elektronikus számlafizetés, amelynek egyik szolgáltatója a Díjnet. A társaság ügyfelei között a közelmúltban végzett felmérés szerint a lakosság elsősorban kényelmi szempontokra, illetve környezetvédelmi okokra alapozva használja a rendszert. Emellett fontosnak tartják a működés megbízhatóságát is. A ma még főként közműcégek számláit befogadó rendszerben a jövőben főként a biztosítási szektort, a mobilcégeket, illetve az internetes szolgáltatókat látnák szívesen az ügyfelek.
Ahogy évtizedekkel ezelőtt a telefon, ma már az internet könnyíti meg a lakosság életét, és segíthet a mindennapi problémák megoldásában. A mai ember számára így egyáltalán nem tűnhet meglepőnek, hogy elsősorban az ügyintézések kényelme miatt dönt a lakosság az internetes szolgáltatások mellett. A Díjbeszedő Holding Zrt. által fejlesztett Díjnet elektronikus számlabemutatási és -fizetési rendszert, éppen a lakosság gondolkodásmódjának megváltozása kapcsán, a díjbeszedési szolgáltatások tapasztalataira építve 2007 áprilisában indították útjára. Az elmúlt csaknem négy évben 12 szolgáltató társaság és több mint 90 ezer ügyfél csatlakozott a rendszerhez.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
"A közelmúltban végzett fogyasztói felmérésben megkérdezett közel nyolcezer ember négyötöde válaszolta azt, hogy elsősorban a kényelmi szempontok vezérelték, mikor az internetes szolgáltatás mellett döntöttek" - ad rövid összegzést Majtényi Kálmán, a társaság vezérigazgatója. "Emellett a magyarok gondolkodásmódjának pozitív változását jelzi, hogy a felmérésben szereplők mintegy 60 százalékának döntésében a környezettudatos gondolkodásmód is fontos szerepet játszott."
Az internetes szolgáltatások kihasználtságában rejlő potenciál, illetve a már említett kényelmi szolgáltatásokat figyelembe véve nem véletlen az elektronikus rendszert használók szolgáltatásbővítési prioritása sem. "A válaszadók csaknem fele szívesen intézné itt jegyvásárlásait, de ugyanekkora hányaduk akár még az autópályadíj feltöltést is ezen a módon bonyolítaná." - tette hozzá a vezérigazgató.
Annak ellenére, hogy a társaság rendszerében érhető el a legtöbb közszolgáltató, a regisztráltak nagy része további közműcégeket látna szívesen, de komoly igény jelentkezett a válaszadók részéről a biztosítási szolgáltatások bevezetésére, illetve az internetes és mobiltelefonos szolgáltatói számlák intézésére is.