Pénzcentrum • 2010. június 21. 10:02
Minden cégalapításkor kötelezően bankszámlát kell nyitni az induló vállalatnak, és mivel a cégalakítások száma Magyarországon évről évre növekszik, ezért a bankszektornak ügyfélszám szempontjából garantáltan növekvő piacot biztosít a vállalati szegmens. A Dun & Bradstreet (D&B) kockázatkezelési szakértő adataiból kiderül, hogy a vállalatok 16 százaléka egynél több bankszámlával rendelkezik.
Természetesen a cégek működésük során nem maradnak mindig ugyanannál a banknál, a meglévő vállalati ügyfélkör kb. 12-13 százaléka szünteti meg évente meglévő bankkapcsolatát és vándorolhat át más bankhoz. A kérdés, hogy kik ennek a főbb nyertesei és vesztesei.
Vállalati ügyfélszám a pénzintézeteknél
A magyar vállalati szféra bankhasználatáról elmondható, hogy 18 százalékuk tartja bankszámláját valamelyik takarék-, vagy hitelszövetkezetnél, míg 82 százalékuk bankokkal köt szerződést. A vállalati bankszámlaszerződések 76 százalékán 10 bank osztozik, míg a maradék 24 százalékra 222 darab pénzintézet jut. Érdekesség, hogy az újonnan bankként is debütáló, Magyarországon korábban elsősorban biztosítási tevékenységükről ismert pénzintézetek vállalati ügyfélszám alapján az élmezőny közelébe küzdötték fel magukat. Az AXA Bank közel 7500 vállalati ügyfelével a 12. helyen áll, míg az Allianz Bank a 42. az ING pedig az 52. a vállalati ügyfelek száma alapján felálló 232-es listán.
Még mindig magasan az OTP rendelkezik a legtöbb céges ügyféllel, azonban az OTP az egyetlen az élmezőnyben, akiknek tartósan csökken a vállalati ügyfélköre. Az elmúlt év során végbement közel 2,5 %-os csökkenés miatt továbbra sem kell aggódniuk a részvényeseknek, mivel így is közel 40 százalékkal nagyobb az OTP vállalati ügyfélköre, mint a második szereplő K&H banké. A legnagyobb növekedést az elmúlt egy év során az Erste, a CIB, az Unicredit és az AXA bank érte el az élmezőnyből. A TOP 12 pénzintézeten kívül a legnagyobb csökkenés a Banco Popolare és az ING Bank vállalati ügyfélkörében következett be, míg az elmúlt év nagy "nyertesei" az FHB és az Allianz Bank, a vállalati számlavezetések terén. A magyar vállalatokról elmondható, hogy továbbra sem pártoltak el a takarékszövetkezetektől, mivel a takarékszövetkezetek ügyfélállománya közel 1 százalékot nőtt az elmúlt évben, sőt a vállalati ügyfelek száma alapján létrehozott TOP listában az első 20 pénzintézet közül 6 takarékszövetkezet.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A bankok 2010-es vállalati ügyfélszámát összehasonlítva a megelőző két évvel megállapítható, hogy a jelenleg 10 legtöbb vállalati ügyféllel rendelkező banknál nem tapasztalhatunk nagy átrendeződést. Az Erste és Raiffeisen, valamint az Unicredit és az MKB helycseréjén kívül nem történt változás, a Citibank pozíciójavításának oka az Inter-Európa Bank CIB-bel való egyesülése. A többi pénzpiaci szereplőnél már vannak nagyobb ugrások a vállalati ügyfelek száma alapján elfoglalt pozíció tekintetében. Az FHB 72 helyett javított, mivel 2009-ről 2010-re megháromszorozta vállalati ügyfelei számát. Kiemelkedő még az Allianz Bank teljesítménye, ahol a vállalati ügyfélszám duplázás egy év alatt 37 pozíciót repítette előre a bankot. Jelentős vállalati ügyfélszám növekedést ért még a Gyöngyöspata és Vidéke Takarékszövetkezet és az Oberbank is.