Pénzcentrum • 2010. május 5. 18:02
Elsősorban a tervezés, pénzügyi ismeretek és a tapasztalatcsere terén van szüksége fejlődésre a női vállalkozóknak - derül ki a SEED Kisvállalkozás-fejlesztési Alapítvány és a Budapest Bank kutatásaiból . Ezt felismerve a bank a SEED-del együttműködve elindítja a vállalkozónők ismeretszerzését, pénzügyi tudatosságát segítő programsorozatát.
Magyarországon több mint 650 000 kisvállalkozás működik, ezek egyharmada női vállalkozás . Az utóbbi években több nő indított vállalkozást, mint korábban, a gazdaság élénkülésével pedig egyre nagyobb lesz ennek a szegmensnek a szerepe, ezért fontos képet alkotni helyzetükről, speciális igényeikről.
Cél: tudatos működés, korszerű eszközök használata
Jelenleg a vállalkozónők több mint egyharmada ún. küszködő csoport, és csak minden tizedik jár az élen tudatosságban, innovációban, modern eszközök használatában és a további ismeretszerzésre és növekedésre való nyitottságban. A felmérések szerint épp ez a siker kulcsa: azok a cégek, akik ezekkel a tulajdonságokkal rendelkeznek, versenyelőnyre és nagyobb nyereségre tehetnek szert.
A tudatos működés elengedhetetlen eleme a tervezés és a marketing - mégis, a női kisvállalkozásoknak mindössze 25%-a készít üzleti tervet, 28%-uk rendelkezik levédetett márkanévvel, logóval. A modern eszközök terén való hátrányt mutatja, hogy 78%-uknak nincs saját honlapja, és nagy részük idegenkedik az online-tanácsadástól. Ezekben a férfitársaik erősebbek, intenzívebben kihasználjak az online megoldások nyújtotta eszközöket.
Ismeretszerzés a fókuszban, a kiemelt területek között: pénzügy, marketing, üzleti tervezés
A vállalkozónők a férfiakkal szemben jelentősen kisebb arányban tudnak csak barátaikhoz, ismerőseikhez fordulni üzleti problémáikkal, ezért a hiányosságok pótlásának, a tapasztalatcserének egyik eszköze számukra a szakmai képzéseken való részvétel. Míg a működési nehézségekkel küzdő kis cégek hölgyvezetői szinte csak saját gyakorlatukból tanulnak, a legeredményesebb vállalkozásokat irányító nők több mint 60%-a valamilyen képzés keretében szerezte vállalkozói ismereteit, illetve fontosnak tartja tudásának további bővítését.
A vállalkozónők bevallása szerint leginkább az idegen nyelv (21%), a pénzügy, a jog és az adózás (20%), a számítástechnika (18%) illetve az üzleti tervezés és marketing terén (15-15%) lenne szükségük képzésre. Minél tudatosabb és innovatívabb egy cég, annál lényegesebbnek tartja az ismeretek bővítését.
A felmérésből kitűnt, hogy többnyire azok a sikeres női kisvállalkozások, amelyek ismerik a finanszírozási lehetőségeket, egyéb banki termékeket. Ezek megismerésében, pénzügyi tanácsadásban a női vállalkozók sokkal inkább számítanak a bankok segítségére, mint a férfiak.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A vállalkozásfejlesztés megtérülő társadalmi, gazdasági beruházás
"A nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy a női vállalkozások fejlesztése társadalmilag sokkal hatékonyabban térül meg, mint a férfi vállalkozóké. A nők ugyanis sokkal hajlamosabbak arra, hogy tapasztalataikat megosszák másokkal, akár szűkebb akár tágabb közösségük szintjén. Nagyobb eséllyel dolgoznak másokért, mások szempontjait is figyelembe véve, könnyebben teszik közkinccsé gazdasági és szellemi eredményeket" - mondja Horváth Anna, a SEED Alapítvány projektvezetője.
A 20 éves tapasztalattal rendelkező Alapítvány és a Budapest Bank korábbi szakmai együttműködésük folytatásaként idén közös programot indít vállalkozónők számára. A program legfontosabb eleme, a 12 napos kompetenciafejlesztő tréning keretében a SEED oktatói többek közt önismereti, vállalkozás-tervezési és irányítási, marketing, jogi és pályázati ismeretekkel kapcsolatos modulokkal, a Budapest Bank szakemberei pedig pénzügyi, banki ismeretekről szóló előadásokkal járulnak hozzá a részvevők nők vállalkozásának elindításához, még sikeresebbé tételéhez. A pénzügyi oktatói modulban a bank kiemelt figyelmet fordít a tudatos bankválasztás és a finanszírozási megoldások bemutatására. Az együttműködés keretében a tréningeken túl több szakmai rendezvény, illetve tapasztalatcserét lehetővé tevő klubesemény valósul meg.
"A Budapest Bank fontosnak tartja, hogy felelős vállalati polgárként támogassa a társadalom jobbá tételét, a fenntartható fejlődést. A bank vállalati kultúrájában mindig kiemelt jelentőséget tulajdonítottunk az esélyegyenlőségnek, beleértve a nők karrierlehetőségeinek megteremtését. A bank és a SEED egyaránt a vállalkozások segítését tűzte ki céljául, így kézenfekvő volt, hogy az alapítvánnyal együttműködve támogassuk a női vállalkozások sikerességét" - mondja Barcza Ilona, a bank szervezetfejlesztési és képzési vezetője.
A képzés a bank idén indult "Dobbantó, Budapest Bank - pénzügyekről nőknek" kezdeményezésének első lépése. A Dobbantó a bank anyavállalata, a GE nőket célzó globális programja, a "Banking on Women" keretében valósul meg, mely világszerte a nők pénzügyi tudatosságához, ismereteinek bővítéséhez kíván hozzájárulni, ezzel is segítve a nők önmegvalósítását, életkörülményeik javítását. A Dobbantó kezdeményezés célja a jövőben a nők még szélesebb körének megszólítása, illetve, hogy pénzügyi ismereteik bővítésével utat nyisson a sikerhez, hozzájárulva ezzel a gazdaság fejlesztéséhez.