Orosz Márton • 2009. augusztus 4. 06:20
Tovább zajlik a küzdelem a Tesco és a Spar között: miután etikátlannak minősítették a Tesco ár-összehasonlítást tartalmazó reklámjait, a Spar bevásárlókosár-összeállítással próbálják bizonyítani, hogy ki az olcsóbb. A hipermarketek rendkívül gyors reakciói miatt azonban gyakorlatilag lehetetlen igazságot tenni.
Ár (pontosabban ár-kommunikációs) háborút vív egymással a Tesco és a Spar. Néhány hete a Spar az Országos Kereskedelmi Szövetség Etikai Testületénél a Tesco reklámjaiban hónapokon át alkalmazott módszert kifogásolta, amelyben a Tesco alacsony árait hasonlította az Interspar magasabb áraihoz, egy adott időpontban, teljesen azonos márkatermékek vonatkozásában.
A Spar Magyarországi Kereskedelmi Kft. az Országos Kereskedelmi Szövetséghez fordult, melynek Etikai Bizottsága május 11-i ülésén hozott határozatában megállapította, hogy a Tesco ár-összehasonlítást tartalmazó reklámjai etikátlanok. A bizottságot -melynek elnöke Sivó Imre, a Magyar Sörgyártók Szövetségének volt- az OKSZ tagjaként mindkét hipermarket-lánc elismerte.
Az Európai Bíróság egy korábbi határozata szerint elméletileg nincs akadálya annak sem, hogy a reklám a két áruházlánc által forgalmazott mindennapi fogyasztási cikkekből álló termékválasztékot hasonlítson össze, amennyiben az összehasonlító reklám feltételei megvalósulnak.
A döntésnél ugyanakkor az Etikai Bizottság legfontosabb érve az volt, hogy a Tesco az összevetéseket egy-egy konkrét áruházban végzi, miközben az eredményt az országos és regionális akciós újságjában közölte. A Tesco ár-összehasonlítást tartalmazó reklámjaiban a következő szlogent használta: "Miért menne máshová? Hiszen a TESCO-ban mindig alacsony árakat talál." A szlogen arra utal, hogy a TESCO nemcsak a kiválasztott áruk tekintetében olcsóbb a versenytársánál, hanem minden esetben, ez pedig megtévesztő és etikátlan.
Amint arról beszámoltunk, a Tesco-nak külföldön is voltak furcsa kampányai:Szégyellheti magát a Tesco!
A testület arra is figyelmeztette a Tesco-t, hogy az árak összehasonlítását tartalmazó reklámban ne szerepeljen olyan termék, amelyből a reklámozott áruházában nem rendelkezik kellő mennyiségű árukészlettel, emellett pedig arra kötelezte, hogy tegye közzé a vétségéről szóló etikai bizottsági határozat rendelkező részét.
A Spar néhány nappal később közleményt adott ki, melyben hangsúlyozta, hogy a Tesco nem hajtotta végre a határozatot. Sőt, Laber Zsuzsa, a Spar kommunikációs vezetője szerint a Tesco saját magát tüntette fel etikusnak a nyilvánosságra hozott állásfoglalásában, tehát a határozat tartalmát ellentétes módon kommunikálta a médiának.
Hackl Mónika, a Tesco szóvivője akkor úgy nyilatkozott, hogy az OKSZ Etikai Bizottsága ugyan három pontban elmarasztalta a Tesco-t, másik hat pontban azonban minden szempontból megfelelőnek találta az alkalmazott eszközeit, így összességében a Tesco reklámjai etikusak.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A csillagok tovább háborúznak
A két vetélytárs háborúja azóta sem állt meg, sőt, egyre inkább emlékeztet két komisz kisgyerek vetélkedőjére, melynek tétje, hogy kié is a kékebb dömper. Az árakat ugyanis sokkal nehezebb összehasonlítani, mint azt elsőre gondolnánk. Az általános kereskedelmi gyakorlat szerint ugyanis az árakat termékenként és áruházanként szabadon változtatják különböző gyakorisággal. Amennyiben a reklámból a fogyasztó számára egyértelműen és jól észlelhetően nem állapítható meg, hogy az ár-összehasonlítás eredménye nem valamennyi áruházra vonatkozik, ez a kereskedelmi gyakorlat olyan információt tartalmaz, amely az ország más területén élő, máshol található áruházban vásárlók számára megtévesztő lehet. Ráadásul a két hálózat árai sok esetben "reagálnak" egymásra, így könnyen lehet, hogy az adott olcsóbb árlistában szereplő számok csak néhány napig tartanak.
Ezért most a konkurensek komplett vásárlói kosarakkal példálóznak, melyek egy-egy adott városban található áruház árait hasonlítják össze. És meglepő módon mindig az győz, aki éppen hirdet. Valljuk be, nem is olyan nehéz összeállítani egy olyan kosarat, melyben "A" áruház olcsó(bb) termékei szerepelnek "B" áruház drágább árucikkeivel szemben...
Az persze más kérdés, mennyire tekinthetjük relevánsnak az árlistákat, melyek sohasem saját márkás termékeket hasonlítanak össze, hanem a nagy gyártók, mindkét üzletben kapható márkatermékeit. Márpedig manapság nagyon sok háziasszony számára teljesen egyértelmű, hogy az olcsóbb, ám hasonló minőségű -és sokszor neves gyártók által készített- saját márkás termékeket választja.