Pénzcentrum • 2009. július 9. 16:02
Reagált a VPOP a kedden megjelent cikkünkre, mely szerint a hivatal szabályosan, de irreálisan keményen büntetett meg néhány gyógytermék-forgalmazót egy teljesen értelmetlen törvényre hivatkozva. Sajnos a válaszból nem derül ki, mi is tulajdonképpen a cigaretta.
A VPOP reakciója cikkünkre az alábbi közleményben olvasható:
"A hatályos jövedéki szabályozás értelmében minden olyan termék, amely teljesen vagy részben dohánytól eltérő anyagot is tartalmaz, de megfelel a cigaretta kritériumainak, cigarettának kell tekinteni [kiemelés tőlem - a szerk.] és ennek okán csak adójeggyel kerülhet forgalomba. Az eljárás tárgyát képező termékek az előbb említett kritériumoknak megfelelnek, tehát a jövedéki törvény értelmében dohánygyártmánynak kell tekinteni.
Azonban a jövedéki törvény a dohánygyártmányok esetében meghatároz egy kivételt is. Ennek megfelelően nem kell dohánygyártmánynak tekinteni azt a kizárólag gyógyászati célra használt, gyógyhatású anyagot tartalmazó terméket, amely nem tartalmaz dohányt és a külön jogszabályban meghatározott hatóság - jelen esetben az Országos Gyógyszerészeti Intézet (OGYI) - által kiadott érvényes forgalomba hozatali engedéllyel rendelkezik.
Előbbiek szerint tehát nem elegendő az a tény, hogy az adott termék nem tartalmaz dohányt és/vagy nikotint, kátrányt, vagy egyéb olyan anyagot, amely jellemző a cigarettákra, hanem a gyógyszerészeti hatóság engedélyét is be kell szerezni, mégpedig annak, aki ezt a terméket Magyarországon először forgalomba hozza (például importáló, adóraktár engedélyese, bejegyzett/nem bejegyzett kereskedő).
Ilyen engedélyt azonban az Országos Gyógyszerészeti Intézet nem adott ki a szóban forgó termékre, ezért azokat dohánygyártmányoknak kell tekinteni és csak adójeggyel ellátva, a jövedéki és az általános forgalmi adó megfizetése mellett lehet értékesíteni.
Fentiek értelmében tehát a Pesti Jövedéki, Adójegy és Zárjegy Hivatal jövedéki ellenőrzés keretében megállapította, hogy a Mediline Kft. adójegy nélküli cigarettának minősülő terméket szerzett be, továbbá kiderült, hogy a Kft. részére a cigaretta értékesítését végző gazdálkodó nem tett eleget a vonatkozó jogszabályban előírt leltárfelvételi, valamint bejelentési kötelezettségének, mely teljesülése esetén adójegy nélkül forgalmazhatta volna a terméket a készlet kifogyásáig.
Az ügyben jelenleg a közigazgatási hatósági eljárás szabályai szerinti jogorvoslati eljárás van folyamatban, mely lezárása a későbbiek során fog megtörténni."
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A szóban forgó "cigaretta"
Sajnos a Vám- és Pénzügyőrség válaszából továbbra sem derül ki, mik is azok a jellemzők, amelyek alapján cigaretta a cigaretta: Mint látható, ehhez egyáltalán nem kell dohányt vagy nikotint tartalmaznia, csak megfelelnie a cigaretta kritériumainak, vagyis nagyjából a VPOP döntésére van bízva, hogy valamit cigarettának minősít, avagy sem.
Viszont ahhoz, hogy egy cigarettának minősített termék NE LEGYEN cigaretta, az Országos Gyógyszerészeti Intézetnek kell forgalomba hozatali engedélyt adnia. Nem elégséges tehát, ha az Egészségügyi Minőségfejlesztési és Kórháztechnikai Intézet, a Holland Egészségügyi Felügyelet hiteles dokumentumára is hivatkozva, még az eljárás megkezdése előtt nyilatkozatot ad ki, melyben leszögezi, hogy a termék az EU tagállamaiban korlátozás nélkül forgalmazható és a termék a benyújtott dokumentumok szerint nem minősül dohányterméknek. Ebben a tekintetben valóban hibázott az importáló cég, igaz, valószínűleg jóhiszeműen nem kért engedélyt, hiszen nem is feltételezte, hogy a terméket cigarettának minősíthetik.
Az sem világos, hogy 180 doboz gyógyterméknek minősülő cigaretta "illegális" eladása, melynek fogyasztói ára 120-130 ezer forint körül lehet az internetes árakat alapul véve, miként indukálhatott egy 12 munkanapos bezárást, mely többmilliárd forint kárt okoz a cég(ek)nek és több százmillió forint adókiesést az államnak. Nem világos továbbá, hogy amíg folyamatban van egy jogorvoslati eljárás, hogyan lehet egy ilyen súlyos határozatot hozni úgy, hogy "a fellebbezés nem halasztó hatályú"? Valamint az sem világos, hogy miért szeptemberre, az eladások fellendülésének idejére kellett időzíteni az üzletek bezárását?
Különösen akkor, amikor már Bajnai Gordon miniszterelnök is levélben szólította fel az államigazgatási hatóságokat, hogy a kisebb súlyú, első alkalommal történt szabályszegésekkor méltányosan járjanak el, ne szabjanak ki bírságot, csak figyelmeztetést küldjenek a cégeknek. Addig is, csak javasolni tudjuk a MediLine-nak és a hozzájuk hasonlóan "pórul járt" cégeknek, hogy használják a kormányzati portálon frissen létrehozott Bírságbejelentő oldalt.