Orosz Márton • 2009. május 13. 05:40
A napokban vált publikussá a hír, miszerint a Forma1 történetében először jelenik meg magyar tulajdonú cégcsoport állandó szponzorként. A Pénzcentrum a Hell nemzetközi stratégiai igazgatóját kérdezte a szerződés kulisszatitkairól és a világméretű terjeszkedés esélyeiről.
A magyar tulajdonú HELL energiaital néhány napja hosszú távú megállapodást írt alá a napokban a Forma1-es AT&T Williams csapattal. A 16 országban jelenlevő márka így "teljes mellszélességgel" jelenhet meg a világ legnépszerűbb autóverseny-sorozatában: a szponzorációs szerződés már a hétvégi Spanyol Nagydíjon érvénybe is lépett.
A Pénzcentrum Tomas Grosch-t, a Hell nemzetközi stratégiai igazgatóját kérdezte a szerződés kulisszatitkairól, a hazai szinten mindenképp merésznek tűnő kampány hatékonyságáról, és arról, van-e esélye egy magyar cégnek a kőkemény nemzetközi piacon.
Jól látható, hogy a magyar energiaital-piac az elmúlt években jelentős növekedést produkált. Mit gondol, mennyiben köszönhető ez az egyre újabb, és egyre olcsóbb termékeknek, és mennyiben a rendkívül erős marketingnek?
Kevés olyan termék kategória van a napi fogyasztási cikkek piacán, ahol ilyen dinamikus növekedésre van lehetőség. Úgy vélem, az Ön által felsorolt faktorok valamennyire mind közrejátszanak a bővülésben, de látni kell, az energiaitalok globális piacán szintén a kiemelkedő növekedés jellemző, ami azt is jelzi, hogy maga a termék kategória kezd egyre népszerűbbé és elfogadottabbá válni, amiben talán fontos szerepet játszik, hogy az energiaital egy olyan kompakt készítmény, ami kiválóan illik a modern életstílushoz.
A magyar fogyasztó ugyanakkor kimondottan árérzékeny, így óriási versenyelőnyt jelenthet a Hell-nek, hogy feleannyiba kerül, mint nevesebb vetélytársai. Azt gondolhatnánk, hogy a hazai piacon ezzel a legkönnyebb jó helyezést szerezni.
A Hell márka alapvetően négy tényezőnek köszönheti sikerét: elsősorban annak, hogy minőségi termék, másodsorban az árazási stratégiának, emellett kiemelkedően fontos az önálló disztribúciós erő és végül, de nem utolsó sorban pedig a tudatosan felépített és egyre bővülő marketingtevékenységünknek.
A Hell 16 országban is jelen van. Mit mutatnak az adatok, mennyire lehet sikeres egy magyar termék az óriási marketingpénzekkel megtámogatott nagy külföldi vetélytársakkal, elsősorban a Red Bullal és a Coca-Cola Burn-jével szemben?
A Hell jelenleg is komoly nemzetközi sikerekkel büszkélkedhet. A kezdeti fejlesztési munka eredményeként a Hell minőségi ízzel és kiváló hatásfokkal rendelkezik. Továbbá design és arculat tekintetében is markánsan megkülönböztethető. Összefoglalva: minőségben, árpozícióban és márkaértékben egyesítünk mindent, amit a mai kor fogyasztója elvár egy energiaitaltól. Ez a kínálati csomag az, ami sikeressé tehet minket, persze ezt alá kell támasztani egy bátor marketingstratégiával, aminek jó eszköze a Forma 1 szponzoráció.
Habár korábban is voltak már próbálkozások összekapcsolni magyar márkákat a Formula 1-gyel, mégis, hogyan jött az -első hallásra talán kissé merész ötlet- hogy egy Formula 1-es csapatot támogassanak?
Ha azt mondom, a Forma 1 világát az egész világon kiemelt figyelem kíséri, talán nem is kellene tovább magyaráznom a választ. Régóta rajongói vagyunk a technikai sportoknak, vannak például saját rally csapataink, illetve támogatunk drift és quad versenyzőket is. Úgy véljük, a Forma 1 támogatásával egy közös álmot valósíthatunk meg, mivel én személy szerint mindig is szerettem volna, ha egy magyar cég is megjelenik a szponzorok között, így is képviselve az országot külföldön és itthon egyaránt. Arról nem is beszélve, hogy komoly üzleti hozama van a Forma 1-ben való megjelenésnek, ami a Hell márka fejlődésének felgyorsítását hozza magával.
A hírek szerint tárgyaltak más csapatokkal is, például a Brawn GP-vel. Mi az oka, hogy mégis az AT&T Williams mellett döntöttek? Mennyi pénzt "tettek" a csapatba, milyen időtávra, és milyen hirdetésekről szól a megállapodás?
Szerettünk volna egy olyan csapatot választani, amely az egyik legrégebbi, legkiválóbb csapat a verseny jelenlegi mezőnyében, így esett a sportágban 32 éve jelen lévő Williams-re a választás. Ár-érték arány tekintetében kiváló üzletet kötöttünk, elég csak arra gondolni, milyen világcégekkel kerültünk egy platformra a Williams-nek köszönhetően. A megállapodás anyagi vonzatáról üzleti titok miatt sajnos nem nyilatkozhatok, ami pedig az időtartamot illeti: hosszú távú, három évre szóló megállapodást írtunk alá.
A szerződés értelmében az autók hátsó szárnyának oldallemezét foglaljuk el, és nagyjából hasonló méretű felületen, mint a csapat többi nagy szponzora. Ezenkívül abszolút újító módon a márka ördögös-poklos dizájnjába öltöztetjük az üzemanyag töltő csapatot, illetve a gyakran képernyőre kerülő csapat monitorokon is megjelenünk. Kizárólagos, hivatalos italszállítóként pedig a Williams összes rendezvényén mi szolgáltatjuk az energiaitalt.
Sajtóértesülések szerint a Williams az elmúlt időszakban több szponzorát is elvesztette, ráadásul februárban a csapat költségvetésének jelentős részét adó Royal Bank of Scotland jelentette be, hogy a jövő év végén nem hosszabbítja meg együttműködését az istállóval. A Hell tehát egyfajta mentőövként érkezett a csapat számára, vagy Önök csak ügyesen kihasználták az adódó lehetőséget, és viszonylag nyomott áron szálltak be a száguldó cirkuszba?
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Szeretnénk a kétségeket eloszlatni: mivel a Hell 2006. óta van a piacon, dinamikus fejlődésének köszönhetően most jött el számára a megfelelő pillanat arra, hogy beszálljon a Forma 1-be, hogy ilyen nagy lépést tegyen a márka globális fejlesztésében. Nem foglalkozunk más szponzorok mozgásával, olyan csapatot szerettünk volna választani, akinek nagy hagyományai és történelmi sikerei vannak e sportág életében, és a Williams minden tekintetben megfelelt az elképzeléseinknek. Aki követi a Forma 1-et, jól tudja, hogy Frank Williams csapata 32 éve jelen van a Forma-1-ben, és története során rengeteg bajnoki címet szerzett.
Világszerte több százmillió néző kíséri érdeklődéssel a Formula 1-es versenyeket. A hivatalos adatok szerint a Hell viszont "csak" 16 országban van jelen. Mit gondol, növeli majd a szponzoráció az eladási adatokat például Macedóniában, Kuvaitban vagy a palesztin területeken? Merre szeretnének terjeszkedni a jövőben, hogyan segítheti a mostani akció a további piacszerzést?
A Forma 1 vitathatatlanul óriási reklámértékkel bír, így természetesen a szponzoráció üzleti célja az, hogy újabb piacokon terjeszkedjünk. A legfontosabb országok, ahová be szeretnénk törni, illetve erősíteni szeretnénk jelenlétünket: Oroszország, Japán, Olaszország, Spanyolország, Németország és az Egyesült Királyság. Úgy véljük, a száguldó cirkusz népszerűségét meglovagolva sikerül majd ismertséget szereznünk célpiacainkon, így tervünk, hogy a nemzetközi energiapiacon megszerezzük a második pozíciót, megfelelő marketingtámogatást kap.
Rengeteg olyan ország van, ahol a Hell nincs jelen a piacon, az autóverseny viszont rendkívül népszerű. Nem jelent-e kidobott pénzt, hogy ott is látják a hirdetést, viszont gyakorlatilag semmit sem tudnak a márkáról? Nem lenne célszerűbb inkább kimondottan azokon a piacokon hirdetni, ahol jelen van a cég?
Ellenkezőleg. Azokon a piacokon, ahol még nem vagyunk jelen mindenképpen kiváló eszköz a Forma 1 arra, hogy ismertséget biztosítson a Hellnek, melynek köszönhetően könnyebb lehet teret nyerni az adott országban.
Eddig ha az energiaital és az autóverseny kapcsolatáról esett szó, mindenki a Red Bull-ra asszociált. Ön szerint mennyi időbe -és pénzbe- telhet, amíg a Hell is ugyanekkora hangsúllyal lesz jelen a Formula 1-ben?
Elsődleges célunk egyelőre nem az, hogy versenytársunkhoz hasonló mértékben jelenjünk meg a Forma 1-ben, hanem az, hogy az értékesítési volumen tekintetében megszerezzük a második pozíciót a nemzetközi energiaital piacon. Természetesen nem kizárt, hogy növekedésünk függvényében a későbbiekben még intenzívebben bekapcsolódunk a száguldó cirkusz világába, azonban úgy véljük, egyelőre az is hatalmas siker, hogy magyar tulajdonú cégcsoportként történelmet írhatunk.
Mikor derülhet ki, hogy a szponzorációs támogatás hatása megfelelt az előzetes elvárásoknak, "behozta-e az árát"? Számíthatnak-e a fogyasztók -és a versenytársak- arra, hogy hasonló "világraszóló" akciókkal hirdeti majd magát a cég a jövőben?
Már ilyen rövid idő elteltével érzékelhető a Forma 1-es jelenlét hatása, hiszen rengeteg üzleti együttműködési kezdeményezés érkezik külföldről, ami kiváló alapot biztosíthat a terjeszkedéshez. A jövőbeni "világraszóló" akciókról, pedig természetesen növekedésünk fényében gondolkodunk.