Hatékony térkihasználás: olcsóbb iroda!

Pénzcentrum2009. április 8. 11:30

A vállalkozások működési költségei közül általában a második, harmadik legnagyobb tétel az irodabérlet és a kapcsolódó költségek. Az irodát kereső cégek összes irodaköltségeit a bérleti díjon kívül számos más tényező, így az irodaterület mérete, hatékonysága, az üzemeltetési és egyéb fizetendő költségek befolyásolják.

Az elmúlt évek erős irodakereslete a tavalyi évben tovább növekedett, viszonylag stabil, 12-15 euró/m2/hó szint körül mozgó bérleti díjakon. 2009-ben azonban az irodaházak kihasználatlansági mutatójának növekedése várható. Nem valószínű, hogy a bérbeadók, a kínálati bérleti díjakat jelentős mértékben csökkentenék, - egy-két extrém példától eltekintve - azonban a bérlőknek adott kedvezmények valószínűleg növekedni fognak. A bérlők jó alkupozícióban vannak, a bérleti díj azonban csak egy, az összes irodaköltséget befolyásoló tétel közül, vélik a GVA Robertson szakemberei.

A bérleti összköltséget leginkább a bérelt terület nagysága határozza meg, ebbe beletartozik a bérelt területén túl az épület közös területeiből a bérlőre jutó hányad. A költséget a nettó/bruttó irodaterület, a bérlemény kialakítása, elrendezése, és az egy munkaállomásra jutó bérelt terület mérete is befolyásolja. Ezért mielőtt a bérleti díjak csökkentésébe fogna egy cég, érdemes egy tanácsadó bevonásával felülvizsgálni, hogy mekkora az egy munkaállomásra jutó összköltség, vagy a munkaállomásra jutó átlagos területi méret, és egy hatékonyabb irodában, esetleg más irodakialakítással mennyit tudna megtakarítani.

A GVA Robertson számításai szerint, az üzemeltetési és bérleti költségek figyelembe vételével, míg egy 10 %-os bérleti díjcsökkentés átlagosan 7 %-os összköltségcsökkentést jelent, addig a bérelt terület 10 %-os csökkentése átlagosan 10 %-os összköltségcsökkentést eredményez.

Az iroda elrendezését a teljes létszám, a szervezeti felépítés, és a működési folyamatok alapján lehet optimalizálni. A költségracionalizálási folyamat során a tanácsadó végigkíséri a céget az optimális területigény megállapításától kezdve az összköltségszámításon és a bérbeadói ajánlatok begyűjtésén keresztül a megfelelő ajánlat kiválasztásáig. A terület igény csökkentésében szerepe van az iroda jó elrendezésének, és az épületnek is. Egy hatékony elhelyezést biztosító épületben, akár 10-25 %-os területcsökkentés is elérhető, a területek egy légteresítésével pedig további 10-15 % terület megtakarítás.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A költségcsökkentési lépéseket egy konkrét példán keresztül vizsgálva, az állapítható meg, hogy egy cégnek, amely 3-4 fős szobákban több mint 1244 négyzetméteren helyezi el munkatársait, egy hatékonyabb irodaházban, alacsonyabb közös területi arány mellett az iroda egy légteresítésével ugyanezt a létszámot 1010 négyzetméter területen helyezheti el. A bérlettel kapcsolatos összköltség alapján, ugyanolyan feltételezett bérleti díj mellett a hatékonyabb elhelyezés 23%-kos költségcsökkentést, több mint 1,2 millió forint megtakarítást jelent havonta. Természetesen a megtakarítás mértéke területarányosan csökken. Ennek megfelelően egy 200-300 m²-es irodát bérlő vállalkozás havonta több százezer forintos nagyságrendben érhet el megtakarítást az irodahasználat megfelelő átgondolásával.

Címkék: