Pénzcentrum • 2024. december 3. 17:01
Az európaiak 2025-ben várhatóan gyakrabban fognak utazni és többet is költenek utazásra – derül ki az Accor új kutatásából. Az ágazatnak ugyanakkor sürgősen meg kell oldania a növekedésből adódó fenntarthatósági kihívásokat, és segítenie kell az utazókat abban, hogy a jó szándékból jó döntések is születhessenek.
A hét európai ország 8000 utazója körében végzett kutatásból kiderül, hogy a válaszadók több mint fele (53%) 2025-ben többet tervez utazásra költeni, mint 2024-ben, míg csupán tizedük (10%) számol alacsonyabb utazási költségkerettel. Ismét a lengyel utazók a legbizakodóbbak 2025-ös utazási költekezésüket illetően: mintegy kétharmaduk (65%) nagyobb költségvetéssel tervez, míg mindössze 8 százalékuk számít csökkenésre. Őket követik a német (62% vs. 8%) és a spanyol (55% vs. 12%) válaszadók. A holland és az egyesült királyságbeli utazók 52 százaléka szintén úgy gondolja, hogy többet költ majd jövőre, és 12%, illetve 10% számol a kiadások csökkenésével.
Összességében az európaiak 2025-re tervezett utazásainak száma is növekszik. Az utazók 88 százaléka azt állítja, hogy jövőre legalább egy tengerentúli szabadidős utazást tervez, emellett a nemzetközi és belföldi üzleti utazások száma is jelentősen megnő.
A fenntarthatósági szándékok döntésekké alakítása
Bár a felmérés az európai utazók folyamatos optimizmusát mutatja, arra is rávilágít, hogy az utazási ágazatnak fenntartható módon kell irányítania növekedését. A klímaváltozás és a fenntarthatóságot szem előtt tartó kínálat az utazók 73 százaléka számára fontos – az előző felmérés 71 százalékához képest –,a megkérdezettek negyede (25%) szerint pedig nagyon fontos (a korábbi 22 százalékhoz képest). Az olasz és német utazók veszik a legkomolyabban a zöld utazást, 81 százalékuk tartja fontosnak e tényezőket. Őket követi Spanyolország (78%), Lengyelország (77%), Franciaország (75%), Hollandia (67%) és az Egyesült Királyság (63%).
Ami a klímaaggodalmak miatti változtatásokat illeti, minden ötödik utazó (20%) el fogja kerülni a szélsőséges időjárási viszonyoknak kitett területeket. Az utazók személyes viselkedésükön is változtatnak a negatív hatások csökkentése érdekében, többek között újrafelhasználható palackokat használnak (36%), rövidebb ideig zuhanyoznak, hogy takarékoskodjanak a vízzel (35%), helyben termelt és/vagy szezonális termékeket választanak az éttermekben (32%), valamint független vállalkozásokat választanak a helyi desztinációkon (27%).
Túlturizmus
Az utazók túlnyomó többsége (90%) szerint a túlturizmus okozta problémák valamilyen módon befolyásolni fogják, hogy 2025-ben hova vagy hogyan fognak utazni. Közel egyharmaduk (31%) azt állítja, hogy a túlzsúfoltság elkerülése érdekében a főszezonban inkább nem utazik majd. Minden negyedik válaszadó (27%) el fogja kerülni a túlturizmus által érintett úti célokat, és több mint minden ötödik (22%) tudatosan választ majd kevésbé ismert helyeket utazásaihoz.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Az akadályok leküzdése
Mivel a pozitívabb utazási döntések meghozatalában ismét a költségek jelentik a legnagyobb akadályt, a válaszadók 46 százaléka nagyobb valószínűséggel változtatna döntésein, ha csökkenne a fenntartható lehetőségek felára. További ilyen tényező lenne, ha több fenntartható lehetőség állna rendelkezésre (36%), ha átláthatóbb lenne az ajánlatok hatása (34%), illetve ha a fenntarthatóbb lehetőségek választásáért kedvezmény járna (31%).
A válaszadók támogatták a környezetbarátabb utazásokat ösztönző lehetséges kormányzati intézkedéseket is, például a németországi kísérletet a vasúti viteldíjak csökkentésére a közlekedés kibocsátáscsökkentése érdekében (22%) vagy a rövid távú repülőjáratok betiltását, amennyiben fenntarthatóbb alternatívák állnak rendelkezésre (16%) – ilyen intézkedés például Franciaországban a belföldi rövid távú repülőjáratok betiltása.