Késések, törlések, rendkívüli körülmények: ezt kell tudnod, ha gondod akad repüléskor

Pénzcentrum2024. november 18. 15:31

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségéhez a nyár folyamán sűrűbben, de aztkövetően is folyamatosan érkeznek panaszok járatkésések, törölt járatok és egyéb légiközlekedést érintő problémákkal összefüggésben - közölte a szervezet.

Az Európai Bizottság Mobilitáspolitikai és Közlekedési Főigazgatósága (DG Move) felülvizsgálta a légi utas jogokra vonatkozó értelmező iránymutatását. Az új iránymutatásba beépítették az összes bírói gyakorlatot, tisztázva számos értelmezési problémát. Az alábbiakban néhány érdekes kérdést tárgyalunk példákkal együtt.

Az indulási időpont módosítása

A „járat törlése” és a „késés” közötti különbség tisztázására az iránymutatás rávilágít arra, hogy bár a járatszám módosítása sokszor a járat törlését jelzi, ez nem mindig meghatározó. Például, ha egy járat jelentős késéssel indul, de ugyanazon a napon egy megjegyzéssel ellátott új számmal indul (pl. XX 1234a), az továbbra is késésnek minősülhet. A döntés eseti alapon történik, figyelembe véve az indulási időpont módosításának mértékét:

  • Késés: Ha a járat indulását kevesebb mint 3 órával halasztják el.
  • Törlés: Ha az indulási időpontot több mint 1 órával előrehozzák.

A visszatérő légi jármű esete

Ha egy légi jármű felszáll, majd visszatér az indulási repülőtérre, és az utasokat más járatokra helyezik át, a járatot töröltnek tekintik. Ilyen esetben a célállomás elérése elmarad, így a járat nem teljesítettnek minősül.

Elterelt járat

Ha a járatot egy olyan repülőtérre irányítják, amely nem az eredeti célállomás, azt törlésként kell kezelni, kivéve, ha az érkezési és eredeti célállomás ugyanazt a várost, régiót szolgálja ki. Ebben az esetben késésről van szó. Ha azonban eltérő városba vagy régióba érkezik, az utasokat kártalanítás illeti meg.

„Hosszú késés” érkezéskor

A 3 órát meghaladó érkezési késés ugyanazokat a kártalanítási jogokat eredményezi, mint a járat törlése. Az érkezési időpontot az alapján határozzák meg, amikor a repülőgép egyik ajtaja kinyílik, és az utasok elhagyhatják a gépet.

JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Tájékoztatás késés vagy járattörlés esetén

A 261/2004/EK rendelet előírja, hogy a késéssel érintett utasokat írásban kell tájékoztatni a jogaikról, beleértve a kártalanítást és a segítségnyújtás szabályait. Az információt minden érintett számára hozzáférhető módon, lehetőség szerint elektronikus úton is biztosítani kell.

Étkezés, frissítők és szállás biztosítása

A rendelet célja, hogy a visszatérő járatra vagy átfoglalásra váró utasok szükségleteit megfelelően kielégítsék. Az ellátás mértéke a körülményekhez igazodik, különös figyelemmel a fogyatékkal élőkre és a kísérő nélkül utazó gyermekekre.

Rendkívüli körülmények

Belső események: A légitársaság tevékenységi körével összefüggő események (pl. műszaki hibák, személyzet hiánya) általában nem minősülnek rendkívüli körülménynek.
Külső események: Harmadik felek cselekedeteiből (pl. madarakkal való ütközés) vagy természeti eseményekből eredő helyzetek többnyire rendkívüli körülménynek számítanak.
Az iránymutatás részletei további pontosítást nyújtanak a kártalanítási jogok és a légitársaságok felelőssége terén.

Címkék:
légitársaság, késés, járadék, időpont, járat, járatkésés, járatkiesés, járattörlés,