Pénzcentrum • 2024. november 2. 14:06
Szeptember elejétől kötelezővé vált a jegyelővétel Budapest elővárosi zónájában, ezzel párhuzamosan pedig egységesen 25 ezer forintra változott a pótdíj összege. Ezt az utasaink az elmúlt hetek tapasztalatai alapján megértik és elfogadják. Az új rendszer bevezetése ugyanakkor türelmi időszakkal indult: az első két hónapban még a korábbi, alacsonyabb összegű „fedélzeti” pótdíjjal kellett csupán számolnia annak, aki érvényes jegy vagy bérlet nélkül kezdte meg utazását. Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) most úgy döntött: az átmenet megkönnyítése érdekében meghosszabbítja a türelmi időt 2025. február 1-jéig.
A MÁV-Start közleményében leszögezi, hogy a fővárosban, illetve az elővárosi vonalakon, valamennyi vonatra már csak érvényes jeggyel lehet felszállni, vagyis kötelező az elővételi jegyvásárlás, ezzel egyidejűleg pedig a pótdíj mértéke is jelentősen változik: érvényes jegy vagy bérlet hiányában a pótdíj összege egységesen 25 ezer forint lett.
Ezzel – az ÉKM mostani döntése értelmében – azonban csak 2025 februárjától kell számolniuk a jegyváltást elmulasztóknak. A meghosszabbított türelmi időszak ideje alatt a rendszeres vagy szúrópróba szerű ellenőrzést végző jegyvizsgálók figyelmeztetnek a változásra, és a korábbi, mérsékelt összegű pótdíjban részesítik a jegy nélkül utazókat.
A MÁV-START eddigi tapasztalatai jók, hiszen az utazóközönség elfogadja és megérti, hogy az elővárosban kizárólag érvényes jeggyel lehet felszállni a vonatokra.
Jegyet, bérletet váltani több helyen és könnyebben lehet
Az online jegyváltás mellett Budapest valamennyi állomásán és megállóhelyén, illetve az elővárosi vonalak jelentős részén már a nap 24 órájában biztosított a menetjegy-vásárlás pénztárból vagy automatából, köszönthetően a MÁV-START által az elmúlt években beszerzett 375 jegykiadó automatának.
Épp ehhez, valamint a kalauz nélküli rendszer bevezetéséhez igazodva hozhatta létre a vasúttársaság a kötelező jegyelővételi zónát, amelybe Budapest valamennyi állomása és megállóhelye, valamint – a lajosmizsei vonal nagyrészének kivételével – minden, az agglomeráció nagyobb vasúti csomópontjáról induló vonal, illetve annak egy elővárosi szakasza beletartozik.
A zónán belüli utazáskor egységesedett a pótdíj összege is, illetve kivezetjük a korábbi mérsékelt összegű, „fedélzeti” pótdíjat, így a zónában jegy nélkül felszállók a vonatokon már csak 25 ezer forintos pótdíj megfizetésével válthatnak menetjegyet. Az utólagosan rendezett pótdíj összege tavaly decembertől 30 napon belül befizetve ugyancsak 25 ezer forint lett, 30 napon túl pedig 50 ezer forintra változott.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A pótdíjat továbbra is csak abban az esetben kell kifizetni, amennyiben lehetséges az előzetes jegyvásárlás az állomásokon és a megállóhelyeken!
Érintett vasúti vonalszakaszok listája:
- 1-es vonal: a Déli, illetve Keleti pályaudvar és Győr között,
- 2-es vonal: a Nyugati pályaudvar, illetve Rákos és Esztergom között,
- 30a vonal: a Déli pályaudvar, illetve Kőbánya-Kispest és Székesfehérvár között,
- 40a vonal: a Déli pályaudvar és Pusztaszabolcs között,
- 70-es vonal: a Nyugati pályaudvar és Szob között,
- 71-es vonal: a Nyugati pályaudvar és Vác között,
- 80a vonal: a Keleti pályaudvar és Hatvan között,
- 100a vonal: a Nyugati pályaudvar és Szolnok között,
- 120a vonal: a Keleti pályaudvar és Nagykáta között,
- 142-es vonal: a Nyugati pályaudvar és Pestszentimre között.
A sorban állás elkerülése érdekében a MÁV azt javasolja az utasoknak, hogy a menetjegyeket, bérleteket elővételben váltsák meg.