Pénzcentrum • 2024. október 24. 13:31
Dubaj gazdaságát a légi közlekedés hajtja, amely 2023-ban 631 ezer embernek biztosított munkát, és a közel-keleti metropolisz GDP-jének 27 százalékát adta. Az előrejelzések szerint ez az arány 2030-ra elérheti a 32 százalékot. Az ágazathoz kapcsolódó turizmus terén is jelentős növekedés várható, hat év múlva az ebből származó bevételek meghaladhatják a 17 milliárd dollárt – állapítja meg az Oxford Economics gazdasági prognózisa.
Az Emirates Group és a Dubai Airports bemutatott egy gazdasági elemzést, amely nem csupán a légi közlekedés dubaji gazdaságban betöltött központi szerepére világít rá, de előrejelzi a bevételek és az utasszám növekedését is az elkövetkező években. Az Oxford Economics által készített jelentés az iparág közvetlen gazdasági tevékenységei nyomán keletkezett közvetett hatást, az ellátási lánc egészének közvetett hatásait, a munkavállalók és családtagjaik fogyasztása nyomán keletkezett gazdasági hozzájárulásokat, továbbá a légi közlekedéssel összefüggő turisztikai hatásokat elemzi behatóan. A következőkben összefoglaljuk a tanulmány legfontosabb megállapításait.
A repülési ágazat gazdasági hatásai
Dubaj légi közlekedési szektora – amely magába foglalja az Emirates Groupot, a két nemzetközi repülőteret üzemeltető Dubai Airports Company-t és más légi közlekedési vállalatokat1 – az emirátus teljes bruttó hazai termelésének 27 százalékát adta 2023-ban, ami 37,2 milliárd dollárnyi bruttó hozzáadott értéket (GVA) jelent. Ebből a légi közlekedés közvetlen hozzájárulása 25,5 milliárd dollár, amelyhez hozzáadódik a turizmus közvetett hatása 11,7 milliárd dollár értékben. Az Oxford Economics előjelzése szerint ez az érték folyamatosan nő majd és 2030-ra az ágazat 53 milliárd dollárral a dubaji GDP 32 százalékát fogja adni. A szektor tavaly 631 ezer embert foglalkoztatott, 2030-ig pedig várhatóan további 185 ezer munkahelyet fog teremteni.
A légi közlekedés Dubaj gazdasági növekedést ösztönző stratégiájának (D33) egyik alappillére, amelynek célja, hogy városunk 2033-ig a világ egyik legfontosabb kereskedelmi és turisztikai központjává váljon
– mondta őfelsége Ahmed bin Saeed Al Maktoum sejk, az Emirates Airline & Group elnök-vezérigazgatója és a Dubai Airports elnöke. A gazdasági ütemterv része 400 új kereskedelmi útvonal megnyitása, valamint annak célnak az elérése, hogy Dubaj a világ öt vezető logisztikai csomópontja közé tartozzon. Mindezt olyan beruházásokkal támogatják, mint a Dubaji Nemzetközi Repülőtér fejlesztése és az Al Maktoum Nemzetközi Repülőtér (DWC) bővítése. A 35 milliárd dolláros befektetéssel kialakított új légikikötő ötször nagyobb lesz, mint a Dubaji Nemzetközi Repülőtér, első szakasza 10 év alatt készül el. A teljes projekt befejezését követően több mint 400 repülőgépállással fog rendelkezni, és évi 260 millió utas kiszolgálására lesz alkalmas. Az Al Maktoum repülőtér-bővítés gazdasági hatása nem szerepel a tanulmány előrejelzésében. A DWC bővítése a becslések szerint 2030-ban további 1,6 milliárd dollár bruttó hozzáadott értékkel fogja növelni a gazdaságot, ami Dubaj GDP-jének 1 százalékával egyenértékű, és 132 ezer munkahelyet fog teremteni, ami Dubaj összemunkaerő-létszámának 3,7 százalékát adja majd.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A légi közlekedésnek köszönhetően szárnyal a turizmus
Dubaj már most is kiemelkedő szerepet játszik a globális turizmusban. A látogatók 2023-ban átlagban 3,8 éjszakát3 töltöttek el Dubajban, és átlagosan több mint 1170 dollárt3 költöttek szállodai tartózkodásukra, éttermekre, látnivalókra és vásárlásra. A turisták költéseiből származó bevétel így a becslések szerint évi 18 milliárd dollár volt tavaly. A tanulmány szerint tavaly a légiközlekedés által generált bruttó hozzáadott érték elérte a 11,7 milliárd dollárt - a dubaji GDP 8,5 százalékát -, amelynek több mint felét az Emirates légitársasággal Dubajba utazók termelték.
Az előrejelzések szerint a légi közlekedéshez kapcsolódó turizmus terén a következő hat évben jelentős növekedésre lehet számítani, az ebből származó hozzáadott-érték pedig várhatóan 17 milliárd dollárra nő – ez a GDP 10 százalékának felel meg. A turisztikai szektor tavaly 329 ezer munkahelyet biztosított, 2030-ra pedig minden nyolcadik munkahely ehhez lesz köthető Dubajban.