Óriási fejlesztés indul: kétszer három sávosra bővítik az M1-est és az M7-est

Pénzcentrum2024. szeptember 26. 15:04

Három éve indult el a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF Zrt.) működése, amely 35 évre vette át az államtól 1237 kilométernyi gyorsforgalmi út üzemeltetését, fenntartását és fejlesztését koncessziós szerződés keretében. A cég elkötelezte magát amellett, hogy három év alatt egységes szintre hozza a hálózatot, a munkálatok befejezése várhatóan jövő nyáron zárul. Ezt követően szeptembertől megkezdik az M1-es autópálya kétszer három sávosra bővítését, amelyet az M7-es és az M3-as autópályák szélesítése követ majd, 2027-ben és 2031-ben.

A koncessziós szerződés 2022. május 3-án, egy nyílt uniós közbeszerzési eljárás után jött létre, amelyet a Themis magántőkealap vezette konzorcium nyert el. A konzorcium tagjai között található Mészáros Lőrinc és Szíjj László érdekeltségei is. Az új szerződés célja a gyorsforgalmi úthálózat hatékony üzemeltetése és a már megépült szakaszok fenntartása, valamint az újonnan épülő szakaszok tervezése és kivitelezése - írja az Index.

A koncessziós szerződésben foglaltak szerint a közbeszerzési eljárásra három ajánlattevő jelentkezett. A Themis magántőkealap vezette konzorcium nyújtotta a legversenyképesebb ajánlatot, míg az osztrák Strabag AG és a Dömper Kft. is részt vettek az eljárásban. A szerződés értelmében az MKIF Zrt. 2048 kilométernyi autópályát üzemeltet majd, míg az állam kezében marad 942 kilométer.

A koncessziós szerződés egyik különlegessége, hogy az állam továbbra is magánál tartja az útdíjak beszedésének jogát, amely eltér a hagyományos koncessziós modellektől, ahol a koncesszor a díjakat szedi be és viseli a működési kockázatokat. A cég évente nettó 96,201 millió forintot kap kilométerenként az államtól, ami a rendelkezésre állási és szolgáltatási díjakból tevődik össze.

Az MKIF Zrt. már két éve végzi a koncessziós szerződés keretében vállalt feladatokat, amelyek közé tartozik a 538 kilométer gyorsforgalmi út felújítása is. Az eddigi munkálatok során 2023-ban több mint 3,6 millió négyzetméter aszfaltburkolatot újítottak meg, ami félmillió tonna aszfalt beépítését jelenti. A cél az, hogy 2025. augusztus 31-ig az összes érintett útszakaszt egységes szintre hozzák.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 18 990 380 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el,  havi 139 249 forintos törlesztővel fel lehet venni a K&H Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az UniCredit Banknál szintén 6,54% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál 6,89%, az OTP Banknál pedig 7,84%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

 

A tervezett fejlesztések a következő években folytatódnak, beleértve az M1-es, M7-es és M3-as autópályák bővítését. A munkálatok során új, teljes értékű leállósávokat is kialakítanak, hogy a forgalom zökkenőmentesen haladhasson. A legmodernebb melegaszfalt-gyártó rendszert is telepítik az M7-es autópálya mellett, amely előreláthatólag október közepén kezdi meg a próbaüzemet. A gyorsforgalmi úthálózat fejlesztése és modernizálása tehát folyamatosan zajlik, a cél a biztonságos és hatékony közlekedési infrastruktúra biztosítása.

Címkék:
utazás, autópálya, autópályamatrica, szerződés, munkálatok, fejlesztések,