24.hu • 2024. szeptember 26. 09:14
Délegyháza önkormányzata kénytelen volt megszüntetni az iskolabusz-szolgáltatást, miután a Szigetszentmiklósi Tankerületi Központ váratlanul megvonta a támogatást. A 2012 óta működő járat sok gyermek számára biztosított biztonságos közlekedést az iskolába és haza, különösen a zord időjárási körülmények között -számolt be a 24.hu.
A Délegyházi Hunyadi János Általános Iskola igazgatója augusztus közepén tájékoztatta a szülőket a szolgáltatás megszűnéséről, ami jelentős nehézségeket okozott a családoknak. A tankerület indoklása szerint a forrásokat más, kötelező feladatok ellátására kell fordítaniuk, az önkormányzat pedig nem képes önerőből fenntartani a járatot.
A település földrajzi adottságai miatt a döntés különösen érzékenyen érintette a lakosságot. Délegyháza tavakkal körülvett területe miatt a gyalogos és kerékpáros közlekedés jelentős kerülőkkel jár. Az iskola megközelítése gyalogosan akár 40-50 percet is igénybe vehet, ami napi másfél órás utazást jelent sok diák számára.
Riebl Antal polgármester kiemelte, hogy az iskolabusz bevezetésének fő oka a hátrányos helyzetű gyermekek segítése volt, akik korábban mostoha körülmények között közlekedtek. A szolgáltatás megszűnése most újra nehéz helyzetbe hozza ezeket a családokat.
A tankerület tájékoztatása szerint korábban évente felülvizsgálták a támogatást, de most már nem tudják vállalni a költségeket. Az önkormányzat szerint 2023-ban a tankerület négymillió forinttal járult hozzá a körülbelül 20 millió forintos éves költséghez.
A helyzet megoldására a szülők felajánlották anyagi támogatásukat, azonban az új ajánlatok szerint a szolgáltatás újraindítása évi 35 millió forintba kerülne, ami meghaladja a közösség lehetőségeit.
A tankerület jelezte, hogy egyeztetést kezdeményezett a Volánbusz Zrt.-vel a probléma megoldása érdekében. Azonban a Volánbusz sajtóosztálya arról tájékoztatta a 24.hu-t, hogy "társaságunkhoz a levelében említett ügyben nem érkezett megkeresés."
Az eset nem egyedülálló, más településeken is megszűntek hasonló szolgáltatások. A helyzet megoldása egyelőre várat magára, miközben a családok és az önkormányzat is keresi a lehetséges alternatívákat a gyermekek biztonságos iskolába jutásának biztosítására. Cikkünkben mi is megvizsgáltuk, hogy hogyan alakul az ország személygépkocsi állománya településenként. E mellé pedig hogyan társul a leépülőben lévő vidéki közlekedés és ezáltal milyen lehetőségektől esnek el a fiatalok és a munkát vállalni akarók.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Frissítés! Cikkünk megjelenése után a Belügyminisztérium az alábbi közleményt adta ki:
A délegyházi iskolabusz szolgáltatás megszűnéséről nem a Szigetszentmiklósi Tankerületi Központ, hanem a település önkormányzata döntött. A helyi közlekedés szervezése - ide értve, hogy a tanulók eljuthassanak az iskolákba - önkormányzati feladat. Délegyháza esetében a tankerületi központ 2019 és 2024 között az önkormányzat kérésére ugyan átvállalta a szolgáltatás költségeinek 20%-át, azonban ennek további folyósításához a költségvetési felügyelő nem járult hozzá, mert a szolgáltatás biztosítása nem a tankerület, hanem az önkormányzat feladata.
Címlapkép forrása: MTI/Czeglédi Zsolt