Pénzcentrum • 2024. szeptember 9. 09:15
A GYSEV és a Stadler 2024 márciusában kötött szerződést új intercity villamos motorvonatok szállításáról a Sopron–Budapest és Szombathely–Budapest útvonalakra. A projekt finanszírozását az Európai Befektetési Bank már jóváhagyta, azonban a magyar kormány jóváhagyása szeptember 19-ig késlekedik, ami veszélyezteti a szerződés életbe lépését - számolt be róla a telex.hu.
A GYSEV Zrt. még tavaly májusban indított közbeszerzési eljárást 9+4 darab intercity kivitelű motorvonat beszerzésére. A tenderen a Stadler és a Siemens vett részt, míg a közel másfél évig tartó folyamat végén a Stadler és a GYSEV Zrt. 2024. március 19-én kötött szállítási szerződést az új intercity villamos motorvonatok szállításáról.
Az aláírt szerződés egy kilenc járműből álló alapmegrendelésből és egy maximum négy darab járműre vonatkozó opcióból áll, ami összesen 3640 új, intercity színvonalú ülőhelyet jelent a korszerű járművekben nem bővelkedő hazai vasúti közlekedésben. Ha a jóváhagyás nem érkezik meg időben, a beszerzés meghiúsulhat. Korábban a Pénzcentrumon is beszámoltunk róla, hogy tragikus állapotban van a magyar vasút, ezért is lennének az új vonatok kulcsfontosságúak a magyar vasúti közlekedés megújításában. Korábban Lázár János jelentős reformokat ígért.
A magyar vasúti járműbeszerzések ugyanakkor nehézségekkel küzdenek: a MÁV utoljára 2017-ben írt alá olyan szerződést, amely ténylegesen megvalósult, azóta több tender visszavonásra került. Az elmúlt években a MÁV hét különböző piaci konzultációt is indított, de ezek mind eredménytelenül zárultak. Eközben a szomszédos országok jelentős mértékben bővítették vasúti flottájukat, míg Magyarországon csak használt mozdonyok bérlése valósult meg.