Pénzcentrum • 2024. szeptember 3. 09:46
Miközben a MÁV súlyos forráshiánnyal küzd, addig a kormány jelentős összegeket költ közúti fejlesztésekre, pedig a vasúton bőven lenne helye a pénznek - írja a G7.
A magyar vasúti közlekedés komoly problémákkal küzd, amit a közelmúlt balesetei és a budapesti pályaudvarok működési zavarai is mutatnak. Lázár János közlekedési miniszter leváltotta a MÁV vezetőségét, azonban kérdéses, hogy ez a változás valódi előrelépést hoz-e, hiszen több, a vasúti infrastruktúra fejlesztését célzó projektet leállított, és forrásokat csoportosított át közúti beruházásokra. A vasúti járműpark korszerűsítése is elmaradt, mivel a kormány évek óta nem vásárolt új járműveket a MÁV-Start számára. A MÁV közel 45 éves átlagéletkorú járművekkel kénytelen ellátni a személyszállítást, új beszerzések nincsenek kilátásban.
Lázár János több fontos beszerzést visszavont, például az IC vonatok és a Siemens Vectron mozdonyok vásárlását. A vasúti infrastruktúrafejlesztések is leálltak, ami hosszú távú következményekkel jár, mivel az ilyen beruházások tervezése és engedélyeztetése általában hosszú időt vesz igénybe. Ennek következményeként egyre gyakoribbak a vonatkésések, műszaki problémák, és növekvő számú baleset történik. Csehországgal összehasonlítva Magyarország sokkal kevesebbet költ a vasúti karbantartásra és fejlesztésre.
Míg a magyar vasút komoly forráshiánnyal küzd, a kormány jelentős összegeket költ közúti fejlesztésekre, mint például az M100-as autópálya építésére, amelynek költségei jelentősen emelkedtek az elmúlt években. A vasúti infrastruktúra fenntartásához és korszerűsítéséhez szükséges források hiánya hosszú távon súlyos következményekkel járhat a magyar közlekedési szektorban.