MTI • 2024. július 9. 16:45
Pénzügyi és stratégiai befektetőként a magyar állam jelöli ki a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér fejlesztési irányait - mondta Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter keddi budapesti sajtótájékoztatóján.
A tárcavezető szerint a légi kikötő óvatos becsléssel is elérheti az évi 20 milliós utasforgalmat az évtized végére, ha megvalósulnak a fejlesztések. A társtulajdonos Vinci az előző tulajdonosnál sokkal nagyobb tapasztalatokkal rendelkezik, részvétele azért is kedvező, mert üzemeltető és tulajdonos egyszerre, így a lehető leghatékonyabb működtetésben érdekelt - hangsúlyozta.
Nagy Márton hozzátette, hogy a repülőtér bővítéséhez szükséges infrastruktúra fejlesztésének finanszírozási lehetőségeit még vizsgálják, de a tervezéseket mielőbb el kell kezdeni, hogy 2032-ben megnyílhasson a 3-as terminál. A tervezési-kivitelezési ütemterv ősszel elkészül, a finanszírozás nem kizárólag a költségvetés feladata, koncessziós megoldások is elképzelhetők, hiszen a vasúti-közúti fejlesztések összege meghaladhatja az 1 milliárd eurót. Elképzelhető harmadik tulajdonos részvétele is a budapesti repülőtérben, de csupán 10 százalék alatti részesedéssel - közölte.
Nagy Márton kérdésre válaszolva, a tegnapi különadós bejelentésekre reagálva elmondta, hogy a légitársaságokat terhelő adókat kivezetik, 2025. január 1-től eltűnik.
A közelmúltban megszaporodó járatkésések kapcsán a gazdaságfejlesztési miniszter elmondta, hogy a légtér tumultusa a magas légtérben történő átutazások miatt van. Alacsony a Magyarországon a légtérhasználati díj, ezért sokan választják, miközben a háború és a turizmus pedig olyan mértékű légtérhasználatot generált, ami meglepetés volt. Ez légiforgalmi irányítási kérdés, nem a reptéré. A Hungarocontrol bővítése nem egyik napról a másikra megy. Komoly lépések lesznek, a Hungarocontrol át fog kerülni augusztus 1-gyel, jelentős változásokat kell eszközölni, a légtérhasználatot nem kell ennyire olcsón adni – mondta el Nagy Márton a Portfolio tudósítása szerint.
Arra, hogy a Budapest Airportban megjelenhet-e egy harmadik tulajdonos, Nagy Márton elmondta, hogy folynak tárgyalások a katari állami befektetési alappal, és a Vincivel együtt döntenek majd erről. Ha be is száll a katari alap, a részesedése 10 százalék alatt lehet.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Címlapkép: MTI/Kovács Tamás