Latyák Balázs • 2024. március 7. 13:01
Bár az Uber állítja, hogy Budapestre való visszatérése során mindenben megfelelnek majd a helyi taxisokra vonatkozó követelményeknek, könnyen lehet, hogy ezzel a fuvarmegosztó az általa nyújtott szolgáltatás lényegét veszíti el. Nem így tesz ugyanakkor Európa más országaiban, ahol jelenleg is hadban áll a helyi taxiszolgáltatókkal. Megnéztük, hogyan is működik a szolgáltatás más országokban.
Az Uber fuvarmegosztó szolgáltatást 2009-ben alapították San Franciscoban. Hamar népszerűvé vált az utasok és a sofőrök körében, hiszen a cég rendszerint jóval az addig megszokott piaci ár alatt kezdte kínálni szolgáltatásait, és a sofőrök is komoly bevételeket érhettek el. Ennek köszönhetően a cég alig 10 év alatt már a világ 173 országában, összesen 785 városban és környékén tevékenykedett.
Többek között Budapesten is próbálkoztak, ám a cég 2014-es indulása nem okozott osztatlan sikert a fővárosban. Mert bár az Uber nagyjából 1200 sofőrt foglalkoztatott, akiknek autóiba 160 ezer utas ült be, a tengerentúli vállalat szűk két év után távozni kényszerült.
A taxis szolgáltatók ugyanis tiltakozni kezdtek, mert szerintük a cég egyrészt nem felelt meg szinte semmilyen személyszállításra vonatkozó szabálynak, mint ahogyan adót sem fizettek a tevékenységük után, a sofőröket pedig nem munkavállalóként alkalmazták. Később a Gazdasági Versenyhivatal az Uber magyarországi ténykedése kapcsán meg is állapította, hogy a cég a szabályozott taxitársaságokkal nem azonos feltételekkel működött. Az Uber ezek, valamint egy sor szabáymódosítás hatására (melyek hátrányosan érintették volna a működését) 2016. július 24-én 12 órakor határozatlan időre fel is függesztette szolgáltatását, majd kivonult Magyarországról.
Sárga lesz, és taxiként működik majd
Majd most úgy tűnik, hogy üstökösként térhet vissza a budapesti személyszállítási piacra. Merthogy a cég visszatérése még korántsem biztos, legalábbis ez olvasható ki a cég által a Pénzcentrum megkeresésére adott válaszból.
Az Uber és a Főtaxi-csoport leányvállalataként működő F Mobilitás Kft. egyelőre a diszpécserszolgálati engedélykérelem benyújtásának fázisában jár, így, még csak tervben van a piacra lépése
– közölte a Pénzcentrum megkeresésére Bittera Réka, az Uber magyarországi kapcsolattartója. Elmondta, amíg az engedély nem érkezik meg, addig nem tudnak sok konkrétummal szolgálni az indulás időpontjával és annak mikéntjével kapcsolatban, ugyanakkor annyit mégis elárult, hogy
- az Uber appon keresztül csak az Uber személyszállítási szolgáltatásait lehet majd igénybe venni;
- Uber Taxit csak az Uber appon keresztül lehet majd rendelni;
- a Főtaxi szolgáltatásai továbbra is kizárólag a megszokott csatornákon lesznek majd elérhetőek;
- a Főtaxi applikációt és szolgáltatását az Uber tervezett belépése nem érinti.
Ezután Bittera Réka megismételte: az Uber szolgáltatása teljes mértékben megfelel majd a helyi szabályozási követelményeknek, ami az ártarifán is észrevehető lesz. Ebből arra lehet következtetni, hogy az Uber-sofőrök ugyanazon az áron fogják szállítani utasaikat, mint a taxisok, tehát az alapdíj 1100 forint, a kilométerdíj 440 forint, a percdíj 110 forint lesz.
A cég magyarországi kapcsolattartója végül arra a kérdésre, hogy az Uber sofőröknek autóik műszaki felszereltségében is követniük kell-e majd a rendeletben foglaltakat (pl. motorokra vonatkozó követelmények, az autók sárga színe) elmondta: minden országban, ahol az Uber jelen van, az alkalmazást használó sofőrök által használt járművek megfelelnek minden jogszabályi előírásnak.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Lőporos hangulat az európai taxisok és az Uber között
Nem ez tűnik ki ugyanakkor a cég európai tevékenységéből. Franciaországban például az elmúlt időszakban – bár itt az Uber 2011 óta működik – számos aggály merült fel a fuvarmegosztó kapcsán, többek között, hogy a cég nem tartja be a francia munkaügyi-törvényeket. Ezért tavaly ősszel a helyi taxi-szolgáltatók mintegy 2500 képviselője perelte be az Ubert, mondván, hogy annak tevékenysége legalább 9300 euró veszteséget jelent számukra fejenként. Az amerikai vállalat szerint a francia taxisok állításai alaptalanok, vádaskodásuk pedig a helyi személyszállítási piac ellen szól.
Sokáig szintén hasonlóan lőporos volt a hangulat az Egyesült Királyságban a taxisok, valamit az Uber között, miután a hagyományos személyszállítást végzők olyan szinten befeszültek az Uber megjelenésétől, hogy a londoni városi tanács 2017-ben fel is függesztette az Uber működési engedélyét. Azóta a helyzet megoldódni látszik (értsd az Uber visszatérhetett a londoni piacra), sőt a felek együttműködésre is léptek egymással: a sofőrködés megkezdése előtt komoly szakmai vizsgán áteső hagyományos szolgáltatást végző taxisok 6 hónapig jutalékmentesen használhatják az Uber alkalmazását, valamint fuvarokat is vállalhatnak benne.
Nem ilyen jó a helyzet Berlinben, ahol tömegesen hagytak fel a taxizással a sofőrök, miután úgy érezték, az alkalmazásokon keresztül elérhető fuvarmegosztók kivéreztetik őket. Az Uber, a Freenow és a Bolt az elmúlt időszakban összekapaszkodott, és a rendes piaci árnál lényegesen olcsóbban vállalnak fuvarokat. Pontosabban autókat lehető tőlük bérelni sofőrrel fillérekért, ami a Berliner Zeitung korábbi cikke szerint gyakorlatilag lenullázza a hagyományos szolgáltatást végző cégeket. Legalábbis Leszek Nadolski, a berlini taxiipari céh elnöke szerint, aki a lapnak elmondta: az elmúlt két évben csaknem harmadával csökkent a hagyományos taxik száma Berlinben, és amíg 2020 januárjában több mint 8 ezer engedélyt adtak ki, addig 2022 márciusára ez a szám már a 6 ezret sem érte el. Ezzel párhuzamosan a már piacon lévő taxik száma is csökken (nagyjából 5 ezer körül van), miközben az alternatív szolgáltatók együttesen 6 ezer autót tartanak üzemben.
A berlini politikusok és a közigazgatás felelősei ennek ellenére eddig nem tettek semmit, holott a piac egyes képviselői szerint ideje lenne drasztikus intézkedéseket hozni az ügyben, mondjuk az egységes tarifarendszer, valamint a bérelt autók esetében egy minimális szállítási díj bevezetésével.
Több száz taxis sorakozott fel járművével idén februárban a bukaresti parlament, illetve a kormány székháza előtt, tiltakozásul az internetes fuvarmegosztó cégek szerintük tisztességtelen konkurenciája ellen. A taxisok egyebek mellett azt sérelmezik, hogy míg az ő működésüket számos engedély beszerzéséhez kötik, és alapfeltétel a kizárólag személyszállításra használt, 10 évnél nem régebbi gépkocsi, addig - az utasok és autósok egymásra találását segítő - internetes alkalmazásokat működtető cégekre sokkal lazább szabályok érvényesek. Másfelől, míg Bukarestben tízezer taxinak van működési engedélye a városházától, a fuvarmegosztó cégek kötelekében az autósok számát semmilyen jogszabály nem korlátozza.
A taxisok emellett a fuvarmegosztók által használt "dinamikus tarifarendszer" betiltását is követelték, mivel amikor bármilyen fennakadás van a bukaresti tömegközlekedésben, akkor a fuvarmegosztóknál azonnal a szokásos duplájára, sőt háromszorosára emelkednek a tarifák, de a taxik iránti megnövekedett keresletet a taxisok nem tudják kamatoztatni. A gazdasági szaksajtó szerint a 2 milliós lakosságú Bukarestben a fuvarmegosztók internetes alkalmazásaival pénzt kereső gépkocsivezetők száma már 2019-ben meghaladta a taxisokét, számukat jelenleg 30 ezerre becsülik.
Ennyiért fuvorznak minket külföldön
Noha az Uber egyelőre nem árulja el, hogy olcsóbban szállítja-e majd az utasait a taxisoknál (vélhetően ezt nem tehetné meg, hiszen Budapesten központi rendelet van az egységes árakról), a Pénzcentrum megvizsgálta, hogy a fentebb említett országokban egy nagyjából 18 kilométeres útvonal kapcsán milyen árakkal kalkulálhatnak az utasok. Rapid kutatásunkból kiderült, hogy
- Franciaországban az Eiffel toronytól Versaillesbe Uberrel eljutni nagyjából 12,53 eurót (4962 forint) jelentene, míg egy taxival ugyanez 14-19 euróra (5535-7512 forint) jönne ki;
- Londonban a Buckhingham-palotától a West Ham Parkhoz az Uber 23,92 fontért (10634 forint) dobna el minket, amit egy taxi viszont 35-42 fontért (16182-19418 forint) tenne meg;
- Berlinben a Brandenburgi kaputól szerettünk volna elautókázni az FC Union Berlin futballcsapat otthonáig, a Stadion An der Alten Försterei-ig, ami Uberrel 37,97 euró (15013 forint), míg taxival 38,97 euró (15408 forint) lett volna;
- Bukarestben a Román Athenaeumtól szerettünk volna eljutni paintballozni az Areapaintball nevű helyre, amit az Uber 62,45 lejért (4965 forint) tett volna meg, míg hagyományos taxival ugyanezt az utat az Uber rendszere szerint nem lehetne megtenni;
- Budapesten pedig a Lurdy Háztól a Liszt Ferenc Repülőtérig tartó út 8859-10828 forintba került volna, és vélhetően az Uberrel is ennyibe fog kerülni - hiszen a magyar fővárosban szabályozottak a taxiárak.