Pénzcentrum • 2024. január 9. 16:29
A mostani 65 kedvezményből csak 22 darabot tartanak meg a MÁV-nál és a Volánbusznál Lázár János bejelentése szerint. Mutatjuk, melyik engedmények tűnnek el, és kinek lesz ingyenes az utazása tavasztól.
Komoly tarifaváltozásokat jelentett be Lázár János építési és közlekedési miniszter kedden: mint mondta, minden bérletet megszüntetnek a vármegye és országbérleteken túl márciustól a MÁV és a Volán járatain.
A kedvezmények nagy része is megszűnik (Lázár azt mondta, a 65-ből csak 22 kategória marad meg), a Pénzcentrum most összeszedte, a miniszter szavai alapján milyen változások lesznek. A miniszter szerint csak az 50 százalék árengedményt biztosító kedvezmények maradnak meg.
- Tavaszig a 14 és 25 év közöttiek 33 százalékos árengedményt kapnak péntek 10 órától vasárnap 23:59-ig, ez megszűnik, az érintett korosztály féláron utazhat, ha egyébként nincs ország- vagy megyebérletük.
- A Magyar Természetjáró Szövetség TEKA kártyájára a MÁV 20 százalék kedvezményt biztosít pénteken 00:00 órától vasárnap 23:59 percig terjedő időszakra. Ez vélhetően megszűnik, de azt nem tudni, lesz-e valami helyette.
- A jelenlegi szabályok szerint csak 6 éves korig utazhatnak ingyen a gyerekek, Lázár szerint ezt kiterjesztik a 14 éven aluliakra is - nekik most még "csak" féláron van a jegy.
- Márciustól az oktatásban és az egészségügyben dolgozóknak, közalkalmazottaknak nem kell pecsételgetni, korlátlan 50 százalékos kedvezményt kapnak.
- Az egy vagy két gyermekkel utazó felnőttek jelenleg 33 százalékos kedvezményt kapnak, ez minden bizonnyal megszűnik márciustól.
A 90 százalékos kedvezménykategóriában utazóknak márciustól ingyenes lesz a tömegközlekedés, így többek között minden 65 év alatti személynek, aki
- öregségi nyugdíjban, vagy azzal azonos elbírálás alá eső ellátásban részesül (a Magyar Alkotóművészeti Közalapítvány által folyósított öregségi, rokkantsági nyugdíjsegély; egyházi jogi személytől kapott nyugdíj vagy munkaképtelenségi járadék; EGT-állam jogszabályai vagy egyezmény alkalmazásával megállapított öregségi nyugdíj),
- özvegyi nyugdíjban, árvaellátásban, szülői nyugdíjban, baleseti hozzátartozói nyugdíjban részesül,
- rokkantsági ellátásban részesül (aki 2011. december. 31-én I. vagy II. csoportos rokkantsági nyugdíjra volt jogosult, vagy akinek a rehabilitációs hatóság komplex minősítése alapján az egészségi állapota 30%-os vagy kisebb mértékű)
- rokkantsági járadékban, nemzeti gondozási díjban, nemzeti helytállásért elnevezésű pótlékban részesül,
- külföldről hazatelepült magyar állampolgár (aki külföldről részesül nyugellátásban),
- nyugdíjsegélyben részesülő egyházi személy,
- gyám és a gyámolt, illetve gondnok és a gondnokolt,
- gyermekvédelmi nevelőszülő és a gondozásában lévő ideiglenes hatállyal elhelyezett, illetve nevelésbe vett gyermek.
Emellett a nagycsaládosok, a vakok és kísérőik, a képzésben résztvevő munkanélküliek vagy a gyógypedagógiai intézetek tanulóinak járó 90 százalékos kedvezmény is 100 százalékossá változik.
Arról nem tudni, mi lesz a különféle rendezvények alkalmából nyújtott utazási kedvezmények sorsa.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Két új jegytípust is bevezetnek, ezek lesznek
- a vármegye 24, ami 990 forintba fog kerülni,
- illetve a Magyarország 24, ami 4990 forint lesz.
Ezek kereteiben az összes MÁV-Volán közlekedési eszközön korlátlanul lehet utazni az adott megyében, vagy a drágább verziónál az egész országban 24 órán keresztül.
Címlapkép: Lakatos Péter, MTI/MTVA